شروع سرشماری کشاورزی از ۱۲ آبان

تسنیم . ۱۴۰۳/۸/۱،‏ ۱۴:۵۲


رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به آغاز سرشماری کشاورزی از روز ۱۲ آبان گفت: در حال حاضر کار بررسی ۲ پایگاه ثبتی مبنای کشاورزی در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، غلامرضا گودرزی رئیس مرکز آمار ایران در نشستی که به مناسبت روز آمار و برنامه‌ریزی برگزار شد، گفت: در حال حاضر درگیر سرشماری کشاورزی هستیم. نظام آماری کشور نیازمند یک تحول بنیادین است و این موضوع را همه کسانی که در این حوزه کار کردند حس می‌کنند. مدیرانی که متوجه آمار هستند می‌دانند که برنامه‌ریزی بدون آمار، برنامه‌ریزی با چشم‌های بسته است.

بر همین اساس در تمامی مراکز و استان‌ها کارشناسان آماری در حال کار هستند تا نظام آماری تحول پیدا کند. در این مدت تلاش شد تا چند اقدام مهم آغاز شود که یکی از آنها سرشماری کشاورزی است. در سرشماری امسال چند کار مهم را انجام خواهیم داد که یکی از آنها ایجاد پایگاه های ثبتی مبنا است. در حال حاضر دو پایگاه حوزه کشاورزی در حال بررسی است.

سرشماری از 12 آبان شروع خواهد شد و امیدوار هستیم با همکاری وزارت کشاورزی کار خوبی را در این زمینه انجام دهیم.

موضوع دیگر بحث حسابهای اقماری در استان‌ها و حوزه‌های مختلف است. در زمینه معیشت همکاران نیز امیدوار هستیم اقدامات خوبی را رقم بزنیم. رونمایی از رتبه‌بندی فعالیت‌های اقتصادی نیز انجام خواهد شد. همچنین رونمایی از تمبر کشاورزی را نیز خواهیم داشت. این یک برنامه نمادین است و به شرط حیات پس از پایان سرشماری کشاورزی برنامه دیگری نیز خواهیم داشت.

مدیریت حوزه کشاورزی نیازمند آمارهای بروز است نه آمارهای ده ساله 

نوری قزلجه وزیر جهاد کشاورزی در این نشست گفت: بدون آمار و اطلاعات درست نمی‌توان برنامه‌ریزی و مدیریت کرد. این مسئله را در وزارت جهاد حس می‌کنیم و یکی از دغدغه های ما این است که چگونه گپ اطلاعات را در حوزه‌های مختلف مانند دام و طیور بپوشانیم. از این جهت که مسئول تأمین امنیت غذایی را داریم در نهایت مشخص خواهد شد که چه کمبودهایی وجود دارد. اگر آمار و اطلاعات دقیق و قابل اتکا نباشد امکان برنامه‌ریزی نداریم. در نتیجه درگیر روزمرگی برای تامین کمبودها خواهیم شد و از انجام وظایف اصلی بازمی‌دارد.

وی افزود: بناداریم تا با هماهنگی سازمان برنامه توان و انرژی خود را به سمتی ببریم که با کمک گرفتن از امکانات و هوش مصنوعی، آمار دقیق و بروزی داشته باشیم. بررسی ده ساله آمار قابل اتکا نیست چراکه دچار نوسانات شدیدی شدن است. در نتیجه نیاز داریم تا اطلاعات ما در حوزه کشاورزی بروز باشد. بنای ما، مرکز آمار و سازمان برنامه بر این است.

مجموعه‌های جهادکشاورزی در استان‌ها برای انجام سرشماری در اختیار مرکز آمار هستند چرا که ابن عزیزان را نزدیکتر به حوزه کشاورزی می‌دانیم. اگر از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم می‌توانیم به آمارهای قابل استناد دست پیدا کنیم. امیدوار هستیم به همت عزیزان به آماری که منعکس کننده وضعیت واقعی کشاورزی کشور است دست پیدا کنیم.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.