بریکس می‌تواند راه برون رفتی از تمامیت خواهی آمریکا باشد

پرسون . ۱۴۰۳/۸/۱،‏ ۱۴:۲۲


رئیس جمهور گفت:اعضای بریکس به دنبال وحدت و انسجام هستند، تا قدرت بلامنازعی که آمریکا و دلار در منطقه و دنیا ایجاد کرده است را کنترل کنند.

به گزارش سایت خبری پرسون، مسعود پزشکیان رئیس جمهور کشورمان پیش از عزیمت به روسیه و حضور در اجلاس سران کشورهای بریکس در فرودگاه بین‌المللی مهرآباد، گفت: این سفر به دعوت رئیس جمهور روسیه آقای پوتین انجام می‌گیرد و در حقیقت این جلسه‌ای است از کشورهای عضوبریکس که به دنبال چند جانبه‌ای گرایی در جهان هستند.

وی افزود: اعضای بریکس به همین خاطر سازمانی را تشکیل داده‌اند و به دنبال وحدت و انسجام در این خصوص هستند، تا قدرت بلامنازعی که آمریکا و دلار در منطقه و دنیا ایجاد کرده را کنترل کنند.

پزشکیان تاکید کرد: طبیعتاً ما در بحث کشاورزی، انرژی، صنعت، تجارت و گردشگری می‌توانیم با یکدیگر تعاملات و توافقات و تجارت خوب و مناسبی داشته باشیم.

رئیس جمهور کشورمان ادامه داد: در این سفر فرصتی است که با رؤسای جمهور روسیه، چین، هند و تعدادی دیگر از سایر کشورها که در این اجلاس حضور دارند، گفت و گو خواهیم داشت.

پزشکیان بیان کرد: طبیعتاً هر رئیس جمهوری نظرات کشور خود را در رابطه با بریکس و نحوه تعامل با یکدیگر، بیان خواهد کرد و من تصور می‌کنم این موضوع می‌تواند ارتباطات ما را در [مقابل] یک جانبه‌گرایی که آمریکا در دنیا تعقیب می‌کند تقویت کند.

وی ادامه داد: آمریکا با تمامیت‌خواهی هر دولتی را که می‌خواهد تحریم می‌کند، مجموعه‌هایی مانند بریکس می‌تواند راه برون رفتی از تمامیت خواهی این کشور باشد.

رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: این اولین سفر رسمی بنده به اجلاس بریکس است در حالی که ایران به عنوان عضو اصلی این گروه محسوب می‌شود و در این اجلاس حضور دارد و خیلی از کشورها درخواست دارند که در این مجموعه عضو اصلی شوند.

شایان ذکر است؛ شانزدهمین اجلاس سران بریکس از امروز در «کازان» روسیه آغاز می‌شود و جمهوری اسلامی ایران نخستین بار است که به عنوان عضو رسمی و دائم بریکس در این نشست بین‌المللی شرکت می‌کند.

گروه بریکس یک گروه بین‌المللی به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور است.

ایسنا

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه