ارز ۲۸۵۰۰ تومانی‌ حذف نمی‌شود/ از سیاست شوک‌وار حذف ۴۲۰۰ درس گرفتیم

انتخاب . ۱۴۰۳/۸/۱،‏ ۱۵:۱۴


تسنیم: محمد قاسمی با بیان اینکه از سیاست شوکوار حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی درس گرفتیم، گفت: قرار نیست ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان حذف شود.

وی در خصوص افزایش تورم با افزایش نرخ ارز توافقی گفت: خط قرمز بودجه این بوده است که به معیشت مردم آسیبی وارد نشود. ما از سیاست شوکوار حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی درس گرفتیم. در همان دوران چند جلسه برگزار شد و بنده به عنوان کارشناس گفتم که این کار یکدفعه صورت نگیرد. در نتیجه قرار نیست ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان حذف شود. در طول سال و با توجه به آهنگ رشد نقدینگی و سایر متغیر‌ها تعدیل‌هایی بر روی آن انجام خواهد شد.

وی افزود: درخصوص تعدیل نرخ ارز کالا‌های غیر اساسی در گمرک، تلاش بر این است که نرخ محاسبه ارزش به مرور به قیمت بازار نزدیک شود. معادل این اتفاق این است که از نیاز دولت یا کسری بودجه دولت کاسته می‌شود، به واسطه افزایش واردات. در نتیجه وقتی این دو عامل باهم تعامل می‌کند انتظار داریم تا از این محل تورم کاهش پیدا کند.

قاسمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: روالی در خصوص نرخ ارز در حوزه صادرات و واردات وجود دارد. مانند مبنای ارزش کالا‌های صادرات و وارداتی. اگر به همین ترتیب منفعل اجازه می‌دادیم نرخ‌ها به همین شکل پیش برود کسری تراز تجاری به نحوی پیش می‌رفت که مجدد جهش ارزی داشته باشیم.

تلاش دولت این است که یک سیاست فعال داشته باشد و در مواردی که مربوط به معیشت مردم نیست، بتواند یک نرخ واحدی داشته باشد تا ضمن تشویق صادرات، واردات را نیز کنترل کند.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه