شکستن انحصار زمین برعهده وزارت راه و شهرسازی است

کیهان . ۱۴۰۳/۷/۳۰،‏ ۱۹:۵۶


کارشناس حوزه سیاست‌گذاری مسکن گفت: پس از تصویب و ابلاغ قوانین جهش تولید مسکن و ساماندهی بازار زمین، نقش اصلی مبارزه با انحصار زمین برعهده وزارت راه و شهرسازی است.
«سیدجواد سادات‌فریزنی»؛ در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص این قانون و امکان اجرای آن در دولت چهاردهم اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی باید خود را مکلف به اجرای قانون جهش تولید مسکن و ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها بداند تا زمین از انحصار دولت خارج و برای ساخت مسکن در اختیار مردم قرار گیرد. 
او افزود: از سوی دیگر، وزارت راه و شهرسازی باید جلسات شورای عالی مسکن را هر ماه برگزار کند و طبق مفاد مندرج در قانون جهش تولید برای رفع انحصار زمین‌های اطراف شهرها و روستا اقدامات لازم را در کنار استانداری‌ها انجام دهد.
سادات فریزنی با بیان اینکه پس از تصویب و ابلاغ قوانین جهش تولید مسکن و ساماندهی بازار زمین، نقش اصلی مبارزه با انحصار زمین برعهده وزارت راه و شهرسازی است، ادامه داد:‌ این وزارتخانه با اجرای درست قوانین مصوب می‌تواند، انحصار زمین توسط ارگان‌های دولتی را تمام کند.
 راه‌گشای بازار مسکن
کارشناس حوزه سیاست‌گذاری مسکن درخصوص قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها توضیح داد: قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها در آخرین روزهای پایانی ریاست‌جمهوری شهید رئیسی در دولت سیزدهم ابلاغ شد. به نظر می‌رسد هنوز ماده‌های این قانون اجرائی نشده است و دولت چهاردهم می‌تواند با اهتمام ویژه به اجرای این قانون بسیاری از چالش‌های بازار مسکن را حل کند. باید توجه داشت که این قانون با هدف تنظیم بازار زمین و مسکن نوشته و ابلاغ شده است. پس ماده‌های مختلف آن کمک می‌کند تا بازار مسکن را آرام کند.
فریزنی افزود: از ابتدای سال تا زمانی که دولت سیزدهم می‌توانست مفاد مختلف قانون ساماندهی زمین، مسکن و اجاره‌بها را اجرائی کند، تورم مسکن روند کاهشی داشت. امید است دولت جدید نیز این قانون را اجرائی کند تا شرایط بازار مسکن به حالت نرمال برسد. 
او ادامه داد: به بیان مختصر، اولین اقدام وزارت راه و شهرسازی جدید باید اجرای قانون مذکور باشد. با اجرای این قانون بسیاری از مشکلات بازار مسکن برطرف خواهد شد. اما باید همه دستگاه‌ها و نهادها در کنار هم برای اجرای دقیق آن اقدام کنند.
یک وظیفه مهم استانداران
کارشناس حوزه سیاستگذاری مسکن، درمورد انحصار زمین و تاثیر این اقدام بر افزایش قیمت مسکن توضیح داد: به طور واقع ماده 10 قانون جهش تولید مسکن درخصوص انحصار زمین تعیین و تکلیف کرده است. در ماده 10 قانون جهش تولید مسکن رسیدگی به انحصار زمین توسط وزارت راه و شهرسازی آمده است.
فریزنی اظهار کرد: اجرای قانون و مبارزه با انحصار زمین در استان‌ها یکی از مهم‌ترین وظایف استاندارهای تازه است. اگر دولت چهاردهم قوانین را به درستی اجرائی کند انحصار زمین در کشور از بین خواهد رفت. از سوی دیگر، با اجرای قوانین مصوب در دولت سیزدهم می‌توان بازار فروش و اجاره مسکن را سامان داد. 
گفتنی است، قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها را در آخرین روزهای دولت سیزدهم ابلاغ شد. قانونی که در کنار قانون جهش تولید مسکن می‌تواند، مسیر حل چالش‌های حوزه مسکن را هموار کند.
مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.