فتح‌الله گولَن دیروز در سن 83 سالگی و بر اثر انواع بیماری‌ها درگذشت

کیهان . ۱۴۰۳/۷/۳۰،‏ ۲۱:۱۰


رسانه‌های وابسته به گروه «فتو» از مرگ رهبر این گروه، «فتح‌الله گولن»، در بیمارستان پنسیلوانیای آمریکا خبر دادند که بعد از یک دوره درگیری با بیماری‌های مختلف از دنیا رفت.
تارنمای «هرکول» که سخنرانی‌های «فتح‌الله گولن» را - واعظ اهل سنتِ ترکیه‌ای که سالیانی دراز در آمریکا زندگی می‌کرد- نشر می‌داد، در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «گولن یکشنبه عصر در بیمارستانی که برای درمان در آن بستری بود، درگذشت.» «هانده فیرات»، خبرنگار سی.ان.انِ 
تُرک، گزارش داد که گولن از مشکلات سلامتی جدی از جمله نارسایی کلیه، دیابت و زوال عقل رنج می‌برد. آن‌طور که ایسنا نوشته است، روزنامه حریت ترکیه نیز نوشت که فتح‌الله گولن، روحانی در تبعید ۸۳ ساله، در آمریکا درگذشت. خانواده او مرگ شبانه‌اش در بیمارستان را تأیید کردند.
آنکارا، گولن را مسئول کودتای نافرجام ۲۰۱۶ می‌داند که در آن بیش از ۸۰ هزار نفر در ترکیه دستگیر شدند و ۱۵۰ هزار نفر از کارمندان دولت و پرسنل نظامی به اتهام ارتباط با سازمان «فتو» که گولن تأسیس کرده بود، از کار معلق یا برکنار شدند. در این کودتای نافرجام حدود ۲۵۰ نفر کشته شدند. گولن از ۱۹۹۹ در تبعیدی خودخواسته در آمریکا به سر می‌بُرد و تمامی اتهامات را رد و حتی تلاش برای کودتا در ترکیه را محکوم کرده بود. گفته می‌شود که مهاجرت گولن به آمریکا به خاطر درمان بود اما از آنجایی که در ترکیه برایش حکم تعقیب صادر کرده بودند، نتوانست به این کشور بازگردد. او زمانی متحد «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه، بود. مخالفان او می‌گویند گولن از سال ۱۹۹۹ در پنسیلوانیای آمریکا زندگی و شبکه عظیم «تربیتی-جاسوسی» خود در کشور‌های آسیای میانه و شرق اروپا را اداره می‌کرد؛ گولن در این سال‌ها تحت حمایت سرویس اطلاعاتی آمریکا 
(سی.آی.اِی) قرار داشت و علی‌رغم درخواست‌های مکرر دولت ترکیه برای استرداد و محاکمه وی، واشنگتن هیچ‌گاه حاضر به عودت وی نشد. گولن از طرفداران سرسخت جدایی دین و دولت بود و از این نظر با «مصطفی کمال آتاتورک»
هم نظر بود، اما به اشکال مختلف با سیاست ترکیه درگیر بود.
مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.