نحوه شهادت سنوار قهرمانانه بود اسرائیل رسوا شد

کیهان . ۱۴۰۳/۷/۳۰،‏ ۲۱:۱۰


شهادت باشکوه «یحیی سنوار» هنوز سوژه رسانه‌های جهان است. همین‌طور حماقت صهیونیست‌ها در انتشار تصاویر این «قهرمان مبارزه با اسرائیل» که تا آخرین گلوله با صهیونیست‌ها جنگید و تسلیم نشد. واشنگتن پست در این باره نوشته است، شهادت قهرمانانه سنوار اسرائیل را رسوا کرد.
طراح عملیات تاریخی «طوفان‌الاقصی»، مبارز قدیمی، نویسنده، متفکر و مؤمنی که تمام عمر، یا در زندان اسرائیلی‌ها بود، یا مشغول نبرد با اسرائیلی‌ها، هنوز سوژه جذاب رسانه‌های دنیاست. در این بین هر قدر رسانه‌های همسو با رژیم صهیونیستی تلاش می‌کنند فضا را برگردانند، آن چند ثانیه آخر زندگی این قهرمان، اجازه تاثیرگذاری رسانه‌های شیطانی آنها را نمی‌دهد. صهیونیست‌ها و بزرگ‌تر از صهیونیست‌ها، حالا حالاها باید تلاش کنند تا شاید سال‌ها بعد، با سوءاستفاده از حافظه کوتاه بشری بتوانند، یحیی سنوار را از ذهن جوانان عرب و مسلمان- و حتی غیر مسلمان-
پاک کنند. جامعه تحقیر شده جهان عرب که بعضا با رهبران بی‌هویت، خودباخته و بی‌غیرت اداره می‌شوند، تشنه قهرمانانی مثل سنوار است. قهرمانی که تمام عمر با آمریکا و رژیم صهیونیستی جنگید، حتی وقتی نیمه جان بود، با یک دست می‌جنگید و... 
فضائی که ترسیم شد، نویسنده واشنگتن پست یعنی «استیو هندریکس» را هم تحت تاثیر گذاشته است. او در واشنگتن پست نوشت «مرگ قهرمانانه سنوار در میدان، روایت اسرائیلی را رسوا کرد.» به نوشته این نویسنده مشهور آمریکایی، صهیونیست‌ها از مدت‌ها قبل، تصاویری از سنوار را که در تونل‌ها در رفت و آمد بود آماده کرده بودند تا در صورت هدف قرار دادن او، با ترکیب آن تصاویر ویدئویی و تصویر جسد او، روایت خود را بر افکار عمومی جهان قالب کنند! اما حماقتی که در جریان نبرد تن به تن او با سربازان و ‌تانک‌های صهیونیستی مرتکب شدند و تصاویرش را منتشر کردند، آنها را به بازندگان احمق تبدیل کرد. بنابر نوشته «هندریکس»، شهادت رهبر حماس برگ برنده‌ای شد برای جنبش مقاومت فلسطین چون «انتشار فیلم آخرین لحظات زندگی سنوار، شکستی دیگر برای اسرائیل در نبرد روایت‌ها بود که برای جهان قهرمانی مبارز و شجاع را به نمایش گذاشت...»
در بخشی از این گزارش واشنگتن پست می‌خوانیم: «به گفته کارشناسان منطقه، حداقل در بیشتر کشورهای عربی مردم معتقدند، اسرائیل در جنگ تبلیغاتی در حال شکست است. در عرض چند ساعت، تصاویر منتشر شده توسط نیروهای دفاعی اسرائیل بر روی پوسترها و گچبری دیوارها در جنین و دیگر پایگاه‌های شبه نظامیان در کرانه باختری نصب شد. کاربران در شبکه‌های اجتماعی عربی آنها را به میم‌های اینترنتی تبدیل کردند تا از آنچه به عنوان یک پایان قهرمانانه تلقی می‌کردند جشن بگیرند...»
هلاکت فرمانده تیپ و چند افسر دیگر صهیونیست
گو این که، خون یحیی روحیه مبارزان حماس را دو چندان کرده باشد، یکشنبه شب بود که اعلام شد، نیروهای قسام در غزه با تغییراتی در روش موفق شدند، فرمانده تیپ 401 ارتش رژیم صهیونیستی را هدف قرار داده و به همراه همراهانش، راهی جهنم کند. آن طور که خبرگزاری ایرنا در این باره نوشته است، فرمانده تیپ ۴۰۱ ارتش صهیونیستی در جبالیا به هلاکت رسیده و اخباری از مرگ چند افسر دیگر صهیونیست نیز مخابره شده است. رژیم صهیونیستی اداره‌ای برای «سانسور» و انتشار حساب شده اخبار جنگ دارد که رسانه‌های این رژیم بدون مجوز آن، اجازه انتشار اخبار مربوط به تحولات جنگ را ندارند. به همین دلیل، جزئیات بیشتری از هلاکت این سرهنگ فرمانده تیپ، منتشر نشده است. 
در ادامه گزارش ایرنا می‌خوانیم: «احسان دقسه فرمانده دروزی‌الاصل تیپ ۴۰۱ زرهی ارتش رژیم صهیونیستی در الجبالیا در یک نفربر «نمر» به همراه چند فرمانده دیگر در حین بازدید از جبالیا و انجام مأموریت اطلاعاتی گرفتار شد... منابع اسرائیلی نیزخبر مرگ وی در کمین رزمندگان فلسطینی را تایید کرده‌اند... این در حالی است که رسانه‌های عبری از گرفتار شدن دو فرمانده یگان‌های ۱۶۲ و ۵۲ ارتش رژیم صهیونیستی در کمین سخت در جبالیا در شمال نوار غزه خبر داده و گزارش دادند و اخبار اولیه از کشته شدن آنها حکایت دارد... دقسه تاکنون عالی‌ترین مقام ارتش است که در نبردهای غزه کشته شده است... این سرهنگ ارتش رژیم صهیونیستی ۴ ماه پیش به سمت فرماندهی تیپ ۴۰۱ زرهی ارتش منصوب شده بود.»
سیاست ترور جواب نمی‌دهد
رژیم صهیونیستی با به‌ شهادت‌رساندن رهبران کلیدی حماس و حزب‌الله به دنبال نابودی این دو گروه مقاومت بود اما تحلیلگران غربی معتقدند که این راهبرد شکست‌خورده است. در این باره خبرگزاری فارس نوشته است: «رژیم صهیونیستی با استفاده از راهبردی موسوم به استراتژی بریدن سر با حذف کردن رهبران و فرماندهان اصلی حزب‌الله و حماس به دنبال نابودی این دو گروه مقاومت بوده است؛ اما به اذعان کارشناسان، این استراتژی در‌باره هر دو این گروه‌ها، شکست‌خورده است. 
«ادری کرث کرونین»، کارشناس نشریه تحلیلی فارن افرز اذعان کرده است که روش ترور رهبران حماس به دلایل مختلفی اثرگذار نخواهد بود و با شکست مواجه شده است. 
این کارشناس در تحلیل خود به سازماندهی شبکه‌ای قوی از جنبش مقاومت اسلامی فلسطین و برنامه سیاسی این جنبش اشاره می‌کند. کرونین به عمر بیش از ۴۰ساله حماس اشاره و تأکید می‌کند که این جنبش توانسته است با گسترش شاخه‌های خود به خارج از غزه همچنان به حیات خود ادامه دهد. 
این کارشناس تصریح کرده است اگر قرار بود با این اقدامات حماس شکست بخورد تا به حال این اتفاق افتاده بود. تحللیگر نشریه فارن افرز به سبقه ترورهای پیشین اسرائیل در سال‌های گذشته اشاره و تأکید کرده است که اسرائیل در سال‌های پیش ‌از این هم رهبران برجسته حماس را به شهادت رسانده است؛ اما این گروه نه‌تنها تضعیف نشده است بلکه توانسته با بازیابی و گسترش خود واقعه‌ای چون 
۷ اکتبر را رقم بزند. 
کارشناسان به این نکته اشاره کرده‌اند که حماس امروز از چنان ساختار شبکه‌ای منظم و قدرتمندی برخوردار است که دیگر ترور در مورد این گروه جواب نخواهد داد و اسرائیل نمی‌تواند با حذف رهبران کلیدی این جنبش به هدف خود یعنی از بین ‌بردن حماس دست یابد.
تاکتیک جدید گردان‌های قسام 
یک کارشناس مسائل نظامی نیز با اشاره به حضور فرمانده تیپ ۴۰۱ رژیم صهیونیستی در جبالیا و هلاکت وی، از تاکتیک جدید گردان‌های قسام در نبرد زمینی پرده برداشت. «فایز الدویری»، ژنرال کهنه کار مصری با اشاره به مهارت نیروهای قسام در مبارزات تاکید کرد که «حتی نیروهای ویژه آمریکایی نیز نمی‌توانند با عناصر گردان جبالیا مبارزه کنند.... مقاومت فلسطین در شرایط کنونی و برخلاف گذشته با استراتژی تمرکززدایی در حال مبارزه است، به نحوی که گردان جبالیا به گروه‌ها و دسته‌های کوچک تقسیم شده که هر دسته شامل ۳ تا ۵ فرد مسلح است... حضور فرمانده تیپ رژیم صهیونیستی با مجموعه‌ای از افسران عملیاتی و اطلاعاتی در جبالیا نشان می‌دهد که ارتش اسرائیل بعد از گذشت ۱۷ روز از درگیری‌ها در این منطقه با بن بست مواجه شده است.»
جانشین یحیی سنوار هم آمد
دیروز اما خبر رسید، حماس بلافاصله جانشین یحیی سنوار را هم انتخاب کرده است. خبری که قطعا صهیونیست‌ها از شنیدنش خوشحال نخواهند شد. خالد قدومی، نماینده جنبش حماس در تهران، در این باره گفت که «شهید سنوار شرایط کنونی را پیش‌بینی می‌کرد و برای پیشگیری از خلاءِ مدیریتی تدابیر لازم را اندیشیده بود... به زودی جانشین او معرفی می‌شود....» درباره سید حسن نصرالله نیز همین اتفاق تکرار و اعلام شده است، به زودی نام جانشین او اعلام خواهد شد. از ویژگی‌های محورهای مقاومت این است که، رهبران آن در همان ایام حیات، جانشینانی برای خود انتخاب کرده‌اند و به قول «نیویورک تایمز»، متکی به فرد نیستند تا با رفتن فرد، جنبش دچار اختلال نشود.
نفاق سعودی 
یکی از کشورهایی که، اگر نبود حمایت‌هایش از رژیم صهیونیستی، این رژیم در همان چند ماه اول جنگ، کارش یکسره شده بود، عربستان است. گزارش‌های زیادی از نقش این کشور عربی در کمک‌رسانی به رژیم صهیونیستی منتشر شده است. حالا این رژیم برای این که در مظان اتهام قرار نگیرد اعلام کرده است خواستار محاکمه رژیم اسرائیل به خاطر جنایت یکشنبه‌اش در شمال غزه است! به گزارش ایسنا وزارت خارجه عربستان اعلام کرده است «جنایات اسرائیل در شمال نوار غزه و یورش شهرک‌نشینان به مسجدالاقصی و هتک حرمت این مکان مقدس را محکوم می‌کنیم... ما خواستار آتش‌بس فوری و محاکمه اسرائیل هستیم.» اشاره وزارت خارجه سعودی به حملات وحشیانه اسرائیل به «بیت‌لاهیا» است که به شهادت 73 غیر نظامی از جمله ده‌ها زن و کودک بیگناه منجر شد.
مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.