نقش‌آفرینی‌های هوشمندانه حامد بهداد در کمدی «مفت‌بر»

پرسون . ۱۴۰۳/۸/۱،‏ ۱۸:۴۲


«حامد بهداد» از معدود بازیگران ایرانی است که شیوه و متد استانیسلاوسکی را می‌داند. او برای شخصیت‌پردازی‌های درونی و ملودرامش شهرت دارد. ارائه گیج‌کننده و زمزمه‌هایش هنگام بازی، نشان‌دهنده رد کردن سبک کلاسیک نمایشی است. بنابراین ارائه نقش‌آفرینی‌های هوشمندانه او در کمدی «مفت‌بر»، چیزی از ارزش‌های وی کم نمی‌کند.

به گزارش سایت خبری پرسون، بازی واقعی و پرشور حامد بهداد حاکی از آن است که یکی از بزرگ‌ترین بازیگران هم نسل خویش است.‍‍‍ با این وجود او همچنان یک حضور پرخاشگر در پرده نقره‌ای با گستره عاطفی وسیع و مجموعه‌ای بی‌پایان از ویژگی‌های خاص و اجباری قابل تماشا دارد.

شیوه جالبی که بهداد در فیلم مفت‌بر عادل تبریزی اجرا می‌کند، به این منوال است که از تجربه احساسی و حافظه خود برای آماده شدن و زندگی آن نقش استفاده می‌کند. او تمام افکار و تجربیات تصادفی‌اش را به خدمت گرفته تا به دستور زبان بازیگری دست یابد.

بهداد بدون به حداقل رساندن ارزش صدا، گفتار و تمرین بدن که از ابزار بازیگری است، سعی در ایفای نقشی کاملا متفاوت داشته است. عملکرد حافظه عاطفی این بازیگر در فیلم مفت‌بر به توانایی بازآفرینی احساسات واقعی قبلی او محدود نمی‌شود. بلکه یادگیری تکرار احساسات قبلی تجربه‌شده در این مرحله است.

فیلم مفت‌بر اثری ریتمیک و شرنگ‌دار است که تصور بهداد در این نقش تقریبا بعید است. اما توانایی‌های این بازیگر در ارائه دو نقش اپیزودیک متفاوت آرام و پرهیاهو، خیره‌کننده است. تا جایی که اغراق در نقش‌هایش به جد ما را به یاد فیلم رضا موتوری و بازیگر مرد این فیلم می‌اندازد. شاید منتقدان، جبهه‌ای به ناحق از عملکرد این بازیگر در فیلم مفت‌بر بگیرند اما باید در نظر داشته باشند که این بازیگر بر اساس معیارهای فیلمفارسی، درست‌ترین کار را انجام داده به‌نحوی که چیزی از ارزش‌های این هنرمند کم نشده است.

ایرنا

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.