کسری واقعی بودجه سال جاری برآورد شد

تابناک . ۱۴۰۳/۸/۱،‏ ۱۹:۱۱


اقتصادی » داخلی
3 بازدید
‍ پ

کسری واقعی بودجه سال جاری برآورد شد

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کسری واقعی بودجه حدود 150 هزار میلیارد تومان می‌باشد، گفت: برداشتی که از محتوای جداول و تبصره‌های لایحه بودجه سال 1404می‌توان داشت یکپارچگی بودجه است.

به گزارش «تابناک» به نقل از خانه ملت، محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه مجلس شورای اسلامی، در خصوص اظهارت وزیر امور اقتصادی و دارایی در زمینه کسری850 هزار میلیارد تومانی بودجه سال جاری، گفت: کسری بودجه معنا دارد، اگر منظور از کسری بودجه، کسری بودجه عملیاتی یعنی اختلاف بین درآمدها و هزینه ها است که کسری حدود 300تا 350 هزار میلیارد تومان درحال حاضر برآورد می‌شود، درحالی که در این برآورد میزان تحقق درآمدهای مالیاتی را 79درصد اعلام کردند که تجربه ما نشان می‌دهد این میزان تا مقطع فعلی زمانی به 100درصد می‌رسد که حدود 250 هزار میلیارد تومان را جبران می‌کند.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در تراز عملیاتی که براساس آن کسری بودجه را تعریف می‌کنند برآورد ما بین 100 تا 150 هزار میلیارد تومان است، ادامه داد: اگر بخواهیم به کسری بودجه را هدفمندی و سایر موارد را اضافه کنیم، بخشی از کسری 850 هزار میلیارد تومانی مورد ادعای دولت کم برآوردی در مصارف مندرج در ردیف های بودجه است که هیچ وقت آنها را کسری قلمداد نمی‌کنیم. به صورت مثال، بخشی از کسری بودجه به دلیل کم برآوردی مبلغ خرید تضمینی گندم است که حدود 150 هزار میلیارد تومان در این موضوع کسری داشتیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: در رقم 850 هزار میلیارد تومانی کسری بودجه مقداری مبالغه شده و چاشنی سیاسی نیز به آن اضافه شده است. برآورد ما این است تا انتهای سال که درآمدهای مالیاتی و درآمدهای دیگر دولت محقق می‌شود در کنار اجازه مقام معظم رهبری از سهم صندوق توسعه که حدود 400 هزار میلیارد تومان است کسری بودجه بین 100 تا 150 هزار میلیارد تومان برآوvد می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه 850 هزار میلیارد تومان کسری بودجه از سوی آقایان اینگونه اعلام می‌شود که حدود 350 هزار میلیارد تومان در ارقام بودجه کسری تراز عملیاتی داریم که آن را می‌پذیریم، حدود 200 تا 250 هزار میلیارد تومان مربوط به هدفمندی یارانه ها است که در کسری بودجه لحاظ نمی‌شود و بخشی نیز مربوط به کم برآوردی می‌باشد. به صورت مثال در ردیف های بودجه برای پاداش بازنشستگی 20 هزار میلیارد تومان مدنظر قرار گرفته شده که باید 70 هزار میلیارد تومان تعیین می‌شد، این 50 هزار میلیارد تومان کسری محسوب نمی‌شود بلکه کم‌برآوردی است و باید 50 هزار میلیارد تومان در سال آینده برای بازنشستگان مدنظر قرار دهیم.

این نماینده مردم با بیان اینکه از نظر علمی و اقتصادی کم برآوردی ها به عنوان کسری بودجه محاسبه نمی‌شود، گفت: بخشی از 850 هزار میلیارد تومان کسری بودجه مربوط به تراز عملیاتی است که آن را قبول داریم اما بخشی به دلیل کم‌برآوردی است که آن را نمی‌پذیریم و بخشی مربوط به هدفمندی است اما منابع و مصارف هدفمندی در بودجه آورده نمی‌شود. کسری واقعی بودجه حدود 150 هزار میلیارد تومان می‌باشد.

زنگنه درخصوص ویژگی های لایحه بودجه سال آینده، گفت: از امروز مجلس کار بررسی کلیات لایحه بودجه و تبصره های آن را در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1404 شروع می‌کند. برداشتی که از محتوای جداول و تبصره‌های لایحه بودجه می‌توان داشت یکپارچگی بودجه است، متاسفانه همیشه رقم های اصلی در بودجه آورده نمی‌شد و برخی دستگاه‌ها هستند که به جای بودجه نفت دریافت می‌کردند و در سرفصل بودجه آورده نمی‌شد و چند خزانه داری را برای دولت ایجاد می‌کرد. یکی از اتفاقات مثبت این لایحه بودجه یکپارچه شدن بودجه است.

وی با اشاره به اینکه یکپارچه سازی بودجه اقدام بسیار مثبتی است و قطعا تحلیل گران اقتصادی، نمایندگان و پژوهشگران باید به این موضوع دقت کنند که رقم ها افزایش پیدا کرده است، ادامه داد: واگذاری های مالی به صورت مثال حدود 300 درصد رشد داشته که علت آن شفاف سازی است.

زنگنه تصریح کرد: رئیس جمهور اعلام کرد که در جریان تدوین لایحه بودجه سال 1404به احکام قانون برنامه هفتم توجه داشته اند زیرا بر اساس احکام این قانون دولت مکلف است از سال اول اجرای قانون برنامه هفتم توسعه در خصوص منابع مختص برنامه سرفصلی را باز کند که این موضوع را در لایحه شاهد هستیم و باید بررسی کنیم که منابع و مصارف با برنامه همخوانی دارد یا خیر؟

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.