یک محله‌ جنوب شهر تهران در دوران کرونا تلفات نداشت !

همشهری . ۱۴۰۳/۸/۱،‏ ۱۸:۴۲


تمام کسانی که در محله حضور داشتند همراه با کسانی که شهردار محله نامیده می‌شدند، مورد آزمایش قرار می‌گرفتند، برخی به بیمارستان می‌رفتند و برخی هم در خانه استراحت می‌کردند.

به گزارش همشهری آنلاین، علی‌ آقامحمدی، مشاور مقام معظم رهبری و عضو مجتمع تشخیص مصلحت نظام در سی‌امین آیین نکوداشت روز ملی بیمه سلامت با تبریک روز ملی بیمه سلامت از محله‌ای خبر داد که با تعامل و همکاری ساکنانش در دوران کرونا تلفاتی نداشته است.
آقامحمدی بیان کرد: یکی از نعمت‌هایی که به آن رسیدیم طرح تحول ۲۰۲۰ محله کم‌برخوردار بود که مقام معظم رهبری حدود ۳ سال پیش با این طرح پیشنهادی موافقت کردند و این که ما مشکلات را نه با دستگاه‌های اجرایی که از بطن مردم شروع و یک اقدام اجتماعی را سازماندهی کنیم. با شروع این برنامه هم اولین اقدام درباره کرونا و محله دروازه غار بود.

او ادامه داد: تمام کسانی که در محله حضور داشتند همراه با کسانی که شهردار محله نامیده می‌شدند، مورد آزمایش قرار گرفتند. کسانی که علائمی داشتند برای آنها واکسن زده می‌شد. برخی نیاز به درمان داشتند و با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دو بیمارستان در نظر گرفته شده بود که بیماران به این مراکز ارجاع می‌شدند. کسانی که باید در منزل قرنطینه می‌شدند هم سبد غذایی و شماره شهردار دریافت می‌کردند.

به گفته آقامحمدی با این اقدامات دروازه غار با وجودی که آسیب‌پذیرترین محله به شمار می‌ رفت، بهترین محله ایران شد، چون با وجودی که ۱۸۰۰ معتاد ساکن در محل هم داشت اما تلفاتی نداشت و بیماری بسیار خوب کنترل شد. آنها لوازم بهداشتی را گرفتند و بسیار خوب رعایت کردند.

اولین گام برای بیمه رایگان

عضو مجتمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه این امر مقدمه‌ای شد که مردم رعایت مسائل ساده بهداشتی را از خودشان شروع کنند، تاکید کرد: این مساله جایزه داشت و پیشنهاد دادیم که پزشک خانواده در این محلات کم‌برخوردار داشته باشیم که البته نیاز به پوشش بیمه‌ای داشتند. ۶۵ درصد مردم یک محله از منطقه ۱۲ تهران بیمه نداشتند. شاید کسی باور نکند که در شهر تهران ۲۶۰ محله کم‌برخوردار و ۱۷۶ محله کمتربرخوردار داریم و پس از تکمیل این فهرست، توافقنامه‌ای بین ستاد توانمندسازی محلات کمتربرخوردار و بیمه سلامت نوشتیم. به آیت‌الله رئیسی هم این موضوع را اعلام کردیم و با توافق او، اجرای برنامه در تهران شروع شد.

آقامحمدی به توسعه این طرح در کشور اشاره کرد و گفت: نمی‌شد این طرح در تهران اجرا شود و سایر مناطق کشور محروم بمانند. همین مساله باعث شد که ۶ میلیون نفر تحت پوشش بیمه رایگان بیمه سلامت قرار بگیرند. در حالی محلات کم‌برخوردار تهران کمتر از ۲ میلیون نفر جمعیت دارد و به برکت آنها برای سایر محرومان هم بیمه رایگان در نظر گرفته شد. امروز افتخار ما این است که هیچ فردی بدون بیمه در کشور وجود ندارد. هیچ فردی را نداریم که بیمه نداشته باشند و کد ملی تمام این افراد مشمول بیمه است. اگر هم ندارند، می‌توانند بگیرند.

او به تشکیل صندوق بیماری‌های صعب‌العلاج هم اشاره کرد و افزود: این صندوق هم با ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار راه‌اندازی شد.

محله‌های کم برخوردارتر پزشک ندارند

البته به گفته عضو مجتمع تشخیص مصلحت نظام درباره اجرای طرح پزشک خانواده در مناطق کمتر برخوردار اولین مشکلی که وجود دارد تامین منابع و شرایط اجرای آن است و مشکل دوم هم کمبود پزشک. پزشکان در جنوب تهران نیستند، در حقیقت از خیابان انقلاب به پایین تعداد پزشکان کم‌ می‌شود و در مناطق پایین‌تر پزشک نیست. این در حالی است که اجرای پزشکی خانواده، کل عدالت پزشکی و ساختار نظام پزشکی را تغییر می‌دهد و پیشنهاد کردیم که برای جمعیت 19 میلیون و 700 هزار نفری این مساله آغاز شود و به تدریج به 85 میلیون نفر جمیعت کشور برسد.

او البته تاکید می‌کند محال است ما از این مناطق شروع کنیم و منابع مالی پیدا نشود، اما به شرطی که با چالش نبود پزشک مواجه نشویم.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه