خبر خوب درباره بازنشستگی زنان شاغل در بخش خصوصی؛ بعد از ۲۰ سال بازنشسته شوید

زیسان . ۱۴۰۳/۸/۱،‏ ۱۲:۲۶


معاون بازنشستگی اداره کل مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی گفت: در ماده ۷۶ بیمه تامین اجتماعی گفته شده خانم‌ها با ۵۵ سال سن و ۲۰ سال سابقه می‌توانند بازنشسته شوند. این امتیاز برای کسانی است که مستخدم دولت نیستند بلکه مشمول قانون کارند.

سعید شیری ضمن ارزیابی علل تفاوت بازنشستگی زنان و مردان می‌گوید: به صورت کلی قانونگذار زمانی که قانون را وضع کرده به دلیل حفظ کیان خانواده و اهمیت به کانون خانواده در تمام قوانینی که تصویب کرده است، ارفاقاتی را از نظر احراز شرایط بازنشتگی برای زنان در نظر گرفته است. این ارفاقات یا از نظر سنی است یا میزان سابقه کار است و زنان با شرایط سنی کمتر یا سابقه پرداخت حق بیمه کمتر نسبت به آقایان در حالت‌های خاص بازنشسته می‌شوند.

وی ادامه داد: در خصوص میزان مستمری بازنشستگی طبق ماده ۷۷ قانون تامین اجتماعی عمل می‌شود و در آنجا اصلا بحث جنسیت مطرح نیست و بحث دستمزد و مدت پرداخت حق بیمه مطرح است البته با توجه به آنکه قانونگذار برای بانوان سنوات ارفاقی درنظر گرفته همین سنوات ارفاقی موجب خواهد شد که مستمری بیشتری را هم دریافت کنند.

معاون بازنشستگی اداره کل مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی درعین حال به تشریح تفاوت سن بازنشستگی زمان و مردان پرداخت و گفت: زنان اگر می‌خواهند از مزایای بازنشستگی استفاده کنند ابتدا باید از شمولیت قانون بر خودشان آگاه باشند. یعنی زنی که در جایی اشتغال به کار دارد، باید ببیند مشمول قانون کار است یا قانون استخدام کشوری یا آیین‌نامه استخدام خاص یک دستگاه اجرایی است؟ سپس بر اساس شمولیت قانون شرایط بر آنها لحاظ می‌شود مثلا خانمی که در بخش کارگری اشتغال به کار دارد و مشمول قانون کار است هیچ وقت نمی‌تواند از ماده ۱۰۳ قانون مدیریت خدمات کشوری بهره‌مند شود، چون شمولیت قانون بر وی لحاظ نخواهد شد.

شیری تصریح کرد: به صورت کلی در بحث بازنشستگی، مقررات عام تامین اجتماعی را داریم که در ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی وضع شده است. در خود ماده ۷۶ گفته شده خانم‌ها با ۵۵ سال سن و ۲۰ سال سابقه می‌توانند بازنشسته شوند. این امتیاز برای کسانی است که مستخدم دولت نیستند بلکه مشمول قانون کارند و در بخش خصوصی کار می‌کنند. در این بخش زنان نسبت به مردان ۵ سال ارفاق سنی دارند و آقایان برای بهره‌مندی از این ماده قانونی باید ۶۰ سال سن داشته باشند.

وی ادامه داد: تبصره یک تا ۴ ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی به بحث بازنشستگی می‌پردازد. در تبصره یک ماده ۷۶ گفته شده زنان در صورت داشتن ۴۵ سال سن و ۳۰ سال سابقه می‌توانند بازنشسته شوند. در اینجا زنان نسبت به مردان ۵ سال از ارفاق سنی بهره‌مند می‌شوند و مردان باید ۵۰ سال داشته باشند.

معاون بازنشستگی اداره کل مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی گفت:تبصره دو ماده ۷۶ نه شرط سنی برای مردان و زنان لحاظ کرده نه تفکیک جنسیتی قایل شده است بلکه گفته شده افرادی که ۲۰ سال متوالی یا ۲۵ سال متناوب در مشاغل سخت و زیان‌آور مشغول کار بوده‌اند می‌توانند بازنشسته شوند. این ماده قانونی بین مردان و زنان مشترک است و شرط سنی ندارد.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.