96 درصد پرداخت‌ها بین ایران و روسیه با ارزهای ملی صورت می‌گیرد

کیهان . ۱۴۰۳/۸/۱،‏ ۲۰:۲۱


سرویس مطبوعاتی کاخ کرملین در آستانه دیدار رؤسای جمهور ایران و روسیه که در حاشیه اجلاس سران بریکس در کازان برگزار می‌شود، اعلام کرد که در بیش از ۹۶ درصد از پرداخت‌های متقابل بین دو کشور از ارزهای ملی استفاده می‌شود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری تاس، سرویس مطبوعاتی کاخ کرملین در آستانه دیدار رؤسای جمهور ایران و روسیه که در حاشیه اجلاس سران بریکس در کازان برگزار می‌شود، اعلام کرد که در بیش از 96 درصد از پرداخت‌های متقابل بین دو کشور از ارزهای ملی استفاده می‌شود.
در بیانیه کاخ کرملین آمده است: رهبران دو کشور اولویت را به توسعه روابط تجاری و اقتصادی می‌دهند.
این بیانیه می‌افزاید: رشد تجارت متقابل در سال 2023، با وجود کاهش میزانی معین، بالغ بر چهار میلیارد دلار بوده است. ما در پایان دوره ژانویه تا اوت (ابتدای سال میلادی جاری تا مهرماه) رشد 
12 و چهار دهم درصدی را ثبت کرده‌ایم. سهم ارزهای ملی در پرداخت‌های متقابل بیش از 96 درصد است.
دفتر ریاست جمهوری روسیه همچنین اعلام کرد که روسیه و ایران در حال اجرای چندین پروژه مشترک در مقیاس بزرگ در حوزه حمل‌ونقل و انرژی هستند.
بر اساس این بیانیه، پروژه مشترک کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال- جنوب همانند روابط روسیه و ایران در حال پیشرفت است.
نشست سه روزه سران کشورهای عضو بریکس در پنجمین شهر بزرگ روسیه یعنی کازان، از دیروز سه‌شنبه آغاز شد.
بریکس (BRICS) که در سال 2006 ایجاد شد، یک گروه بین‌المللی متشکل از 9 اقتصاد نوظهور شامل برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی، ایران، مصر، اتیوپی و امارات متحده عربی است.
این اتحاد در ابتدا با هدف تقویت همکاری‌های اقتصادی، سیاسی و تجاری بین این کشورها شکل گرفت و به مرور به یکی از بازیگران مهم در صحنه جهانی تبدیل شد. بریکس به دنبال کاهش وابستگی به قدرت‌های غربی و ایجاد یک نظم چندقطبی است.
 تاثیر سیستم پرداختی مستقل در گروه بریکس
گفتنی است هم اکنون شانزدهمین اجلاس سران بریکس در روسیه با حضور رئیس‌جمهور کشورمان در حال برگزاری است. کارشناسان اقتصادی معتقدند این گروه ظرفیت‌های بسیار بزرگی برای عبور از تحریم‌های مالی آمریکا و ایجاد سازوکارهای جایگزین سوئیفت، صندوق بین‌المللی پول و پرداخت‌های دلاری دارد.
به گزارش ایسنا، «گائو جیان»، کارشناس مرکز مطالعات فرهنگی تطبیقی ‌زیر نظر مؤسسه زبان‌های خارجی شانگهای درخصوص دلارزدایی در بریکس اظهار کرد: ایجاد مکانیسم مستقل تسویه‌حساب‌های مالی در میان کشورهای بریکس، توانایی آنها را برای مقاومت در برابر بحران‌ها و فشارهای اقتصادی افزایش می‌دهد.
این کارشناس به نشریه بیزینس گفت: ایجاد مکانیسم مستقل پرداخت ارزی بین کشورهای بریکس، پیشرفت همکاری‌های اقتصادی و تجاری در چارچوب سازوکار بریکس را تسهیل می‌کند و توان کشورهای عضو را برای مقاومت در برابر بحران‌های مالی و فشارهای اقتصادی افزایش می‌دهد و روند توسعه غیرقابل برگشت است.
گائو جیان خاطرنشان کرد: ۴۵ درصد از جمعیت زمین در کشورهای بریکس زندگی می‌کنند و اعضای بریکس با برابری قدرت خرید به ۳۶ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی رسیده‌اند که بالاتر از ارقام گروه هفت است.
این کارشناس افزود: دومین اقتصاد بزرگ جهان و یک قدرت بزرگ انرژی با ذخایر معدنی عظیم در بریکس وجود دارد و این عوامل، موقعیت مهم مکانیسم همکاری بریکس را در حوزه اصلاحات سیستم‌های مالی جهانی و حمایت از نظم اقتصادی بین‌المللی فراهم می‌کند.
وی بیان کرد: با این حال، از دیدگاه فنی، تنوع زیادی در مورد چگونگی ایجاد مکانیسم همکاری مالی بین‌المللی بریکس وجود دارد.
بیزنس نوشت، گائو تاکید کرد: مکانیسم مستقل پرداخت ارز نمی‌تواند یکباره ایجاد شود و باید روند توسعه تدریجی باشد.
مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.