آنجا که کفن هم نایاب است

همشهری . ۱۴۰۳/۸/۱،‏ ۲۰:۴۴


رئیس بیمارستانی در شمال نوار غزه می گوید مجروحان در خیابان‌ها روی زمین افتاده‌اند و حتی کفن هم دیگر نداریم.

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: صدها هزار فلسطینی در اردوگاه جبالیا در شمال نوار غزه از حدود 3 هفته پیش از غذا، آب و دارو محروم هستند. ارتش رژیم‌صهیونیستی ساختمان‌ها، خانه‌ها و زیرساخت‌ها را در شمال نوار غزه در محدوده فعالیت‌های نسل‌کشی و پاک‌سازی قومی بمباران و منفجر کرد. منابع پزشکی اعلام کردند در حملات 20 روز گذشته به این منطقه دستکم ۶۴۰ فلسطینی به شهادت رسیده و صدها نفر دیگر مجروح شده‌اند.

جنبش حماس اعلام کرده تداوم حملات نظامی در کنار محاصره کامل شمال نوار غزه و جداسازی آن از شهر غزه با توسل به زور و ارتکاب جنایت علیه غیرنظامیان بی‌پناه، نسل‌کشی تمام‌عیار است که دولت فاشیست صهیونیستی به پشتوانه حمایت آمریکا مرتکب می‌شود.»

در شمال غزه چه خبر است؟

گوشه‌ای از حملات صهیونیست‌ها به شمال غزه

بیمارستان‌های فعال و نیمه فعال در شمال نوار غزه عبارتند از:

صهیونیست‌ها در شمال غزه به دنبال چه هستند؟

آسوشیتدپرس هفته گذشته با اشاره به اینکه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم‎صهیونیستی به‌دنبال قطع کامل آب و غذا از شمال غزه است، نوشت که تل‌آویو به‌دنبال اجرای طرح موسوم به «ژنرال‌ها» است. روزنامه مصری «الفجر بوابه» نیز نوشته:

شکست طرح ژنرال‌ها

رژیم صهیونیستی با ارتکاب جنایات گسترده در شمال نوار غزه در حالی بر اجرای طرح موسوم به ژنرال‌ها تاکید دارد که حتی «گیورا آیلند» نظامی اسرائیلی و طراح این طرح نیز اذعان کرده که این برنامه با مقاومت و پایداری مردم غزه و جنبش حماس شکست خورده است.

آیلند در گفتگو با شبکه 12 تلویزیون اسرائیل گفته که تل‌آویو در چارچوب جنگ کنونی نه در غزه و نه در لبنان به پیروزی مطلق نخواهد رسید چون حماس و حزب الله تسلیم نمی‌شوند و همواره در آنجا کسانی هستند که به مبارزه ادامه می‌دهند. روزنامه رای‌الیوم نیز با اشاره به اوضاع شمال غزه نوشته:

حتی کفن هم نداریم!

حسام ابو صفیه مدیر بیمارستان کمال عدوان در شمال نوار غزه (الجزیره)

واحدهای خون در بیمارستان به‌طور کامل تمام شده و به سبب کمبود امکانات شمار زیادی از مجروحان را از دست می‌دهیم. مجروحان در خیابان‌ها روی زمین افتاده‌اند و هیچ امکاناتی برای کمک‌رسانی به آن‌ها نیست و حتی کفن هم دیگر نداریم. پهپادهای اسرائیلی کودکان را در خیابان‌ها تعقیب کرده و هدف قرار می‌دهند. آنچه در شمال نوار غزه در جریان است، در عقل بشر نمی‌گنجد.

شهادت پزشکی که در پی آب بود

ابو جمال صالح ساکنان شمال غزه (الجزیره)‌

به چشم خود دیدم که ناصر حموده همسایه ما که پزشک بود و به همراه فرزندش برای پیدا کردن آب از منزل خارج شد توسط تک تیراندازهای اسرائیل به شهادت رسید. حموده از خطر خروج از خانه آگاه بود اما ترجیح داد به جای اینکه شاهد مرگ خانواده‎اش از تشنگی باشد، این خطر را به جان بخرد. پیکر حموده و فرزندش از هفته گذشته در خیابان رها شده و سگ‌ها و گربه‌ها این پیکرها را می‌درند و ما کاری نمی‌توانیم انجام دهیم.

شلیک مستقیم به دختر معلول

آمنه صالح ساکن شمال غزه (الجزیره)‌

یکی از دخترهای خانه‌های همسایه که معلول نیز بوده، حدود ۶ روز پیش در کنار پنجره منزلش ایستاده و با فریاد درخواست آب و غذا می‌کرد اما صهیونیست‌ها به سوی او تیراندازی کردند. این دختر جوان از پنجره به بیرون افتاد و بلدوزرهای اسرائیلی آمده و روی او خاک ریخته و دفنش کردند. این دختر تصور می‌کرد که صهیونیست‌ها به علت معلول بودنش به او ترحم خواهند کرد، اما آنها او را با شلیک مستقیم به شهادت رساندند.

دیدن فیلمی با چشمانی اشکبار و وجدانی شرمسار

صلاح‌الدین خدیو کارشناس مسائل بین‌الملل (مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین)

تصویر سوررئال دختر بچه فلسطینی که در میان ویرانه‌های شمال غزه خواهر زخمیش را بر دوش می‌کشد عبرت‌آموز و تکان‌‎دهنده بود. این فیلم را با چشمانی اشکبار و وجدانی شرمسار دیدم. این فیلم یادآوری کرد که نظم جهانی برخاسته از نظام‌های سیاسی غربی نه تنها دمکراتیک نیست، بلکه به حکومتی استبدادی با داشتن سیستم شهروندی درجه بندی شده شباهت دارد. ملت‌های کوچک قربانیان اصلی این بی عدالتی بزرگ هستند.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه