یک مقام اطلاعاتی آمریکا: ایران، روسیه و چین با دامن زدن به مباحث اختلاف‌برانگیز تلاش می‌کنند در آستانه انتخابات ریاست جمهوری بین مردم آمریکا تفرقه ایجاد کنند / آنها احتمالا بعداز رای گیری مشروعیت روند انتخابات را زیر سوال ببرند؛ ممکن است حتی اقدامات خشونت‌آمیز عملی را مدنظر قرار دهند

انتخاب . ۱۴۰۳/۸/۱،‏ ۲۲:۲۱


یک مقام اطلاعاتی آمریکا می‌گوید روسیه، چین و ایران با دامن زدن به مباحث اختلاف‌برانگیز تلاش می‌کنند در آستانه انتخابات ریاست جمهوری بین مردم آمریکا تفرقه ایجاد کنند، ولی بعید است بتوانند تا حدی بر فضای انتخابات تأثیر بگذارند که نتیجه رای‌گیری را تحت تأثیر قرار دهد.
این مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، روز سه‌شنبه اول آبان در جمع خبرنگاران هشدار داد که عوامل ایران و روسیه قبل و بعد از برگزاری انتخابات ممکن است حتی اقدامات خشونت‌آمیز عملی را مدنظر قرار دهند.
به گفته او، عوامل این کشورها به احتمال فراوان پس از برگزاری رای‌گیری تلاش خواهند کرد با دامن زدن به شایعات و ایجاد ابهام در ذهن افکار عمومی مشروعیت روند انتخابات آمریکا را زیر سوال ببرند.
این مقام ارشد در دفتر مدیریت اطلاعات ملی آمریکا به خبرنگاران گفت: «عوامل خارجی و به‌طور مشخص روسیه، چین و ایران کماکان با دامن زدن به مباحث اختلاف‌برانگیز می‌کوشند تفرقه ایجاد کنند و اعتماد مردم به نظام دمکراتیک آمریکا را از بین ببرند. این اقدامات و روش‌ها با آنچه که این کشورها منافع خود قلمداد می‌کنند انطباق دارد هر چند تاکتیک‌های آن‌ها همواره متحول می‌شود.»
او افزود: «نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا پیش‌بینی می‌کنند که اقدامات عوامل خارجی برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی در روزهای قبل از برگزای انخابات به خصوص در شبکه‌های اجتماعی تشدید شود.»
به گفته این مقام آمریکایی عوامل خارجی که هدفشان تأثیرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری است، به‌طور مشخص روسیه، چین و ایران، از تجارب خود در انتخاب‌های قبلی آموخته و برای سوءاستفاده از فرصت‌ها برای دامن زدن به ناآرامی آماده‌تر هستند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، او یادآوری کرد که نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا تاکنون شواهدی حاکی از همکاری عوامل وابسته به روسیه، چین و ایران با هدف تأثیرگذاری بر انتخابات پیدا نکرده‌اند.
این مقام دفتر مدیریت اطلاعات ملی آمریکا افزود: «برخی از عوامل خارجی از امکان سازمان‌دهی حرکات اعتراضی و اقدامات خشونت‌آمیز در دوره انتخابات برخوردارند. به‌طور مشخص ایران و روسیه احتمالاً حاضرند روش‌ها و تاکتیک‌هایی را که ممکن است به خشونت بیانجامد مدنظر قرار دهند.»
او در بخش دیگری از گفت‌وگو با خبرنگاران گفت یکی از روش‌های عوامل خارجی تأثیرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری و کنگره آمریکا از طریق انتشار و ترویج مطالبی علیه یا به نفع نامزدها در شبکه‌های اجتماعی و سایر پلتفرم‌های اینترنتی است.
مقام اطلاعاتی آمریکا خاطرنشان کرد که برخی از مضامین منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی به احتمال فراوان به‌وسیله فناوری هوش مصنوعی تولید می‌شود.
او به عنوان نمونه به طرح اتهامات تأیید نشده علیه تیم والز، یار انتخاباتی کامالاهریس، نامزد حزب دمکرات و فرماندار فعلی ایالت مینه‌سوتا، در پیامی که هفته‌های اخیر در شبکه اجتماعی ایکس، توئیتر سابق، منتشر شد اشاره کرد.
مقام آمریکایی افزود که نهادهای اطلاعاتی این کشور به این نتیجه رسیده‌اند که عوامل تأثیرگذار وابسته به روسیه این مطالب را خلق و منتشر کرده‌اند.
به گفته او بررسی رسانه‌ای توسط نهادهای اطلاعاتی آمریکا «چندین شاخص دستکاری و تأثیرگذاری» در این مورد را کشف کرده که با روش معمول عوامل وابسته به روسیه انطباق دارد.
این تحقیقات نشان می‌دهد که مضمون ویدئویی که علیه تیم والتز منتشر شده جعلی و محصول عملیات نشر اطلاعات غلط است و با راهبرد عوامل روسیه که هدفش ضربه زدن به اعتبار نامزدهای حزب دمکرات است همخوانی دارد.
نهادهای امنیتی و اطلاعاتی آمریکا از ماه‌ها پیش به این نتیجه رسیده‌اند که روسیه بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید را ترجیح می‌دهد.
مقام اطلاعاتی آمریکا روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت که نهادهای امنیتی آمریکا پیش‌بینی می‌کنند که در صورت پیروزی کامالا هریس، نامزد حرب دمکرات، روسیه به مخالفت و اعتراض به نتایج رای‌گیری دامن خواهد زد.
او افزود: «روسیه پیروزی رئیس‌جمهور سابق (ترامپ) را ترجیح می‌دهد و درنتیجه با اقدامات شدیدتری تلاش خواهند کرد پیروزی نامزد دیگر (کامالا هریس) را زیر سئوال ببرد.»
مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه