جنگ اسرائیل با بیمارستان‌ها

راهبرد معاصر . ۱۴۰۳/۸/۱،‏ ۱۱:۱۹


منابع پزشکی در شمال نوار غزه اعلام کردند که رژیم صهیونیستی با بمباران مداوم بیمارستان‌ها و کشتار مردم در تلاش برای از بین بردن همه نشانه‌های زندگی در شمال غزه با هدف اجرای طرح ژنرال‌هاست.

به گزارش راهبرد معاصر، بعد از محاصره و تجاوزات شدیدی که رژیم صهیونیستی از 6 اکتبر در شمال نوار غزه به راه انداخته، منابع پزشکی و بهداشتی در این منطقه اعلام کردند که وضعیت، فاجعه بار است.

محاصره شدید و بمباران مداوم بیمارستان‌های شمال غزه

«ماهر شامیه» دستیار معاون وزیر بهداشت نوار غزه درباره فشار شدیدی که بر سیستم بهداشتی در شمال این باریکه در نتیجه جنگ نسل کشی رژیم صهیونیستی، وارد می‌شود، گفت: پزشکان بیمارستان‌های کمال عدوان، العوده و اندونزی، علی رغم دستور تخلیه‌ای که ارتش اشغالگر از 16 روز قبل صادر کرده، از ترک بیمارستان‌ها خودداری می‌کنند و از جامعه بین المللی، صلیب سرخ و سازمان جهانی بهداشت می‌خواهند تا یک گذرگاه بشردوستانه برای آوردن سوخت و تجهیزات پزشکی و غذا به این بیمارستان‌ها باز کنند.

شامیه در یک بیانیه مطبوعاتی اظهار داشت: نیروهای اشغالگر، طبقات بالایی بیمارستان کمال عدوان را هدف قرار دادند که منجر به قطع کامل جریان برق شد. همچنین ارتش اشغالگر حیاط بیمارستان را مورد حمله پهپادی قرار داد که منجر به شهادت یک نفر و زخمی شدن دو تن دیگر گشت.

وی افزود: ظرفیت بیمارستان کمال عدوان به حداکثر رسیده و همه بخش‌ها از جمله بخش‌های مراقبت‌های ویژه و بخش نوزادان کاملاً پر شده است و در بخش زنان و زایمان هیچ امکاناتی نداریم.‌ ارتش صهیونیستی همچنین بیمارستان العوده را در جبالیا به شکل کورکورانه مورد هدف قرار داد که ضربه شدیدی به طبقات بالایی بیمارستان وارد کرده است.

این مسئول پزشکی در نوار غزه درباره وضعیت بیمارستان اندونزی در بیت لاهیا هم گفت: تانک‌های اسرائیلی، این بیمارستان را محاصره و دیوارهای آن را تخریب کردند و ژنراتور اصلی برق را نابود کردند که موجب قطعی برق شد. در نتیجه این وضعیت، دو بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه جان خود را از دست دادند.

ماهر شامیه خاطرنشان کرد: این سه بیمارستان از کمبود شدید کادر پزشکی به ویژه متخصصان جراحی رنج می‌برند. تداوم محاصره اسرائیل علیه بیمارستان‌ها موجب کمبود شدید دارو، لوازم پزشکی، انواع آب و سوخت لازم در بیمارستان‌ها در شمال غزه شده است.

وی تاکید: ما از نهادهای بین‌المللی می‌خواهیم که از بیمارستان‌ها و تاسیسات غیرنظامی در برابر جنون اسرائیل محافظت کنند؛ زیرا اساساً بیمارستان‌ها نباید مطلقاً هیچ ارتباطی با آنچه که در میدان اتفاق می‌افتد، داشته باشند.

جنگ سیستماتیک اسرائیل علیه بیمارستان‌های غزه

در نتیجه بدتر شدن وضعیت بیمارستان‌های غزه در سایه هدف قرار دادن مداوم آنها توسط ارتش صهیونیستی، «جویس مسویا» معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه خواستار حمایت از غیرنظامیان، مجروحان، بیماران و پرسنل پزشکی در مراکز بهداشتی و بیمارستان‌های غزه طبق قوانین بین‌المللی شد.

این مسئول سازمان ملل در این زمینه گفت: اخبار هولناکی از شمال نوار غزه می‌رسد که نشان می‌دهد فلسطینی‌ها تحت محاصره وحشتناک نیروهای اسرائیلی قرار دارند. این مردم در زیر آوارها گرفتار شده‌اند و اسرائیل از رسیدن تیم‌های آمبولانس و دفاع مدنی به آنها جلوگیری می‌کند. این در حالی است که بیمارستان‌ها مملو از بیمار و پزشکان، همچنان تحت بمباران قرار دارند.

مهند الهادی، هماهنگ کننده امور بشردوستانه در اراضی اشغالی فلسطین هم به نوبه خود خواستار ورود سریع تیم‌های امداد و نجات برای نجات جان بیماران و مجروحان شده و تاکید کرد: قوانین بین‌المللی بشردوستانه یک تعهد است که همواره باید تحت هر شرایطی رعایت شود.

وی افزود: بمباران مستقیم بیمارستان‌های العوده و اندونزی که توانسته‌اند با سختی، خودشان را در شمال غزه فعال نگه دارند، بحران انسانی نگران کننده در این منطقه را عمیق‌تر می‌کند.

دکتر «منیر البرش» مدیر کل وزارت بهداشت غزه درباره جنگ سیستماتیک رژیم صهیونیستی علیه بیمارستان‌ها گفت: رژیم اشغالگر از اولین لحظه ورود به غزه، قصد نابودی سیستم بهداشتی اینجا را داشت و از این رو هدفش آن بود که به عنوان بخشی از یک طرح سیستماتیک جهت آوارگی اجباری مردم شمال نوار غزه، بیمارستان‌های این منطقه را نابود کند.

وی در گفتگو با الجزیره اظهار داشت: ارتش اشغالگر همچنان در حال اجرای طرح آوارگی اجباری مردم غزه است. اشغالگران با محاصره بیمارستان‌ها در شمال نوار غزه و قطع کلیه تجهیزات پزشکی و غذایی، در تلاش برای وادار کردن مردم به آوارگی اجباری در چهارچوب طرح موسوم به طرح ژنرال‌های ارتش اشغالگر هستند.

«مصطفی جاویش» معاون سابق وزارت بهداشت مصر هم به نوبه خود در این زمینه گفت: نیت ارتش اشغالگر از همان اول تهاجم به شمال نوار غزه، از بین بردن همه نشانه‌های زندگی در این منطقه و در راس آن نابودی بیمارستان‌ها و زیرساخت‌های بهداشتی بود.

وی تاکید کرد: ارتش رژیم اشغالگر در ماه اول جنگ غزه با بمباران بیمارستان المعمدانی، کمپین خود را برای نابودی سیستم بهداشت غزه آغاز کرد و سپس مجتمع پزشکی الشفاء را که بزرگترین بیمارستان غزه به شمار می‌رود، به وحشیانه‌ترین شکل ممکن هدف قرار داده و در برابر سکوت جهانیان کشتارهای زیادی در این بیمارستان علیه غیرنظامیان بی‌دفاع انجام داد./ تسنیم

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.