بریکس به این 13 دلیل مهم است کدام رهبران جهان به کازان آمده‌ اند؟

همشهری . ۱۴۰۳/۸/۲،‏ ۰:۱۴


شهر کازان در روسیه در حالی پنجمین مقصد سفر خارجی رئیس دولت چهاردهم است که برگزاری شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو گروه «بریکس»، آن‌هم در شرایط کنونی منطقه غرب‌آسیا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و دو رویکرد راهبردی «دلار زدایی» و «تقویت چندجانبه گرایی در ساختار جهانی» را دنبال می‌کند.

همشهری آنلاین – گروه سیاسی:شرکت مسعود پزشکیان در شانزدهمین اجلاس بریکس، نخستین حضور جمهوری‌اسلامی ایران به‌عنوان «عضو رسمی و دائمی» این گروه به‌شمار می‌رود. اگرچه در نخستین روزهای شهریورماه 1402 و همزمان با حضور شهید رئیسی در پانزدهمین اجلاس سران بریکس در آفریقای‌جنوبی، عضویت «رسمی» ایران اعلام شد، اما از نخستین روز ژانویه 2024(11 دی‌ماه 1402) بود که عضویت ایران و 4 کشور دیگر، شامل عربستان، امارات، اتیوپی و مصر در بریکس شکل رسمی به خود گرفت.

ایران طی سال‌های اخیر با انجام اقدام‌های راهبردی مانند «عضویت رسمی در شانگهای»، «گسترش مناسبات با اتحادیه اقتصادی اوراسیا»، «تقویت همکاری‌ها در چارچوب سازمان اکو» و «توسعه روابط راهبردی در قالب گروه بریکس» عزم خود را برای تقویت چندجانبه‌گرایی در ساختار جهانی نشان داده‌است. در شرایطی که طی یک سال‌گذشته بریکس گام‌های مهمی در مسیر عبور از یک‌جانبه‌گرایی سیاسی – اقتصادی غربی برداشته، حضور پزشکیان در شانزدهمین اجلاس این گروه از اهمیت راهبردی برخوردا است و با دستورکارهای مهمی نیز همراه است که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

دستورکارها

محور رایزنی‌ها در کازان

خیز بلند قدرت‌های نوظهور

با توجه به اینکه «بریکس» یک گروه بین‌المللی متشکل از قدرت‌های اقتصادی نوظهوری جهان به‌حساب می‌آید که از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی – سیاسی ویژه‌ای برخوردارند، توسعه نقش‌آفرینی ایران در چارچوب این گروه از اهمیت دوچندانی برخوردار است.

کشورهای عضو

دلایل اهمیت بریکس

کازان، کانون رایزنی‌های دیپلماتیک

کازان، مرکز جمهوری تاتارستان روسیه که از اصلی‌ترین کانون‌های گردشگری این کشور نیز به‌حساب می‌آید، این روزها در مرکز توجه رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته‌است، چرا که براساس اعلام روس‌ها، نمایندگان 36 کشور به‌منظور حضور در نشست شانزدهم بریکس، به این شهر می‌آیند.

برخی مهمانان بلندپایه اجلاس

سازمان‌های بین‌المللی شرکت‌کننده

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.