حمله حزب‌الله به تل‌آویو در پاسخ به حمله سیستماتیک اسرائیل

فرارو . ۱۴۰۳/۸/۲،‏ ۴:۵۳


حزب‌الله لبنان می‌گوید حومه تل‌آویو از جمله یک پایگاه جاسوسی اسرائیل را هدف حملات راکتی خود قرار داده و همزمان یک پایگاه دریایی در حیفا را هم هدف قرار داده است. «اوموت اوراس» و «عصید صدیقی» در گزارش ۲۲اکتبر در الجزیره نوشتند، حملات حزب‌الله – با وجود حملات متقابل اسرائیل- همچنان به شیوه‌های مختلف ادامه دارد. همچنین گزارش‌ها حاکی است که حزب‌الله دیروز سه‌شنبه از هدف قرار دادن یک تانک «مرکاوا» در شهرک «رب ثلاثین» خبر داد که منجر به سوختن آن و کشته و زخمی شدن کادر آن شد.

حزب‌الله لبنان همچنین اعلام کرد: با نظامیان صهیونیست در جریان تلاش برای نفوذشان به سمت اطراف شهرک «الطیبه» درگیر شدیم و در پی آن در صفوف دشمن زخمی‌هایی برجای ماند و مجبور به عقب‌نشینی شدند. حزب‌الله تاکنون ۲۴تانک اسرائیلی را منهدم کرده است. «ویکتوریا کیم» و «گبی سوبلمن» هم در گزارش ۲۲اکتبر در نیویورک‌تایمز نوشتند، حزب‌الله دیروز سه‌شنبه اعلام کرد که حمله موشکی به پایگاه نظامی اسرائیل در نزدیکی تل‌آویو انجام داده که باعث شد ساعاتی قبل از رسیدن بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به این شهر، ساکنان تل‌آویو به پناهگاه‌های خود بروند. ارتش اسرائیل اعلام کرد که پنج پرتابه از لبنان به مرکز اسرائیل شلیک شد.

به گزارش دنیای اقتصاد، حزب‌الله گفت که پایگاه گلیلوت در حومه تل‌آویو را هدف قرار داده است که مقر واحد ۸۲۰۰، شاخه اطلاعات سیگنال ارتش اسرائیل در آن قرار دارد. بلینکن صبح دیروز سه‌شنبه وارد اسرائیل شد تا به تلاش‌های دولت بایدن برای آرام کردن خاورمیانه ادامه دهد. به‌رغم هشدار یک مقام آمریکایی در روز دوشنبه مبنی بر اینکه درگیری در لبنان «از کنترل خارج شده است»، ارتش اسرائیل حملات خود را در لبنان تشدید کرده است. «یوان وارد» در گزارش دیگری در نیویورک‌تایمز به حمله دوشنبه‌شب رژیم صهیونیستی به بیمارستان دانشگاه رفیق حریری اشاره کرد. خبرگزاری‌های مختلف در جهان هم حملات اسرائیل به بیمارستان‌های لبنان را سوژه خبرهای خود قرار دادند.

وزارت بهداشت لبنان آمار جدید قربانیان حمله رژیم صهیونیستی به اطراف بیمارستان رفیق حریری در بیروت را ۷۰شهید و زخمی اعلام کرد. روزنامه «الاخبار» چاپ لبنان نوشت، وزارت بهداشت این کشور دیروز (سه‌شنبه) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: در حمله هوایی که به منطقه «الجناح» واقع در اطراف بیمارستان رفیق حریری در بیروت انجام شد، ۱۳تن از جمله یک کودک به شهادت رسیدند و ۵۷تن دیگر زخمی شدند که از میان آنها ۱۷تن نیاز به انتقال به بیمارستان و مداوا در آنجا داشتند و وضعیت ۷تن دیگر از آنها وخیم است. بیروت شامگاه دوشنبه با حملات شدیدی روبه‌رو شد و رژیم صهیونیستی برای اولین‌بار منطقه «الاوزاعی» واقع در ضاحیه جنوبی آن و اطراف بیمارستان دولتی رفیق حریری را هدف قرار داد.

بیمارستان ساحل هم از دیگر اهداف صهیونیست‌ها بود. ماجرای حمله به این بیمارستان هم از این قرار است که «آویخای ادرعی» سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در پلتفرم «ایکس» ادعا کرد که در تونلی در زیر بیمارستان «ساحل» بیروت، صدها میلیون دلار و طلا توسط حزب‌الله لبنان ذخیره شده است؛ اما رئیس بیمارستان مذکور این ادعاها را تکذیب کرد. به گزارش «ایسنا» «فادی علامه» رئیس بیمارستان ساحل در بیروت در گفت‌وگو با العربی الجدید با تاکید بر اینکه تمام ادعاهای اشغالگران بی‌اساس است، تاکید کرد که این بیمارستان فقط برای معالجه بیماران است. وی همچنین توضیح داد که تمامی کارکنان و کادر درمان برای حفظ جانشان و جلوگیری از هدف‌گیری احتمالی از داخل بیمارستان تخلیه شدند.

او از تصمیم خود برای ترتیب دادن یک تور برای روزنامه‌نگاران جهت مستندسازی درباره نبود هرگونه وسیله‌ای برای ذخیره پول خبر داد و از ارتش لبنان خواست که بیایند و بیمارستان را به‌طور کامل بازرسی کنند. به نوشته «ایسنا» این اظهارات رئیس بیمارستان ساحل در واکنش به ادعاهایی است که ارتش اشغالگر مطرح می‌کند. در این راستا علاوه بر ادرعی، «دنیل هاگاری» دیگر سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد که حزب‌الله تونلی را در زیر بیمارستانی در حاره حریک در ضاحیه جنوبی بیروت ساخته است.

سخنگوی ارتش اشغالگر در ادامه اظهارات بی‌اساس خود مدعی شد که حزب‌الله صدها میلیون دلار ارز کاغذی و طلا در زیر بیمارستان ساحل در حاره حریک نگهداری می‌کند تا از آن برای تامین مالی فعالیت‌های خود استفاده کند. «فراس الابیض»، وزیر بهداشت لبنان هفته گذشته با اشاره به اینکه ۱۳بیمارستان از کار افتاده و بیش از ۱۵۰کارمند بهداشت شهید شده‌اند، گفت که اسرائیل کارکنان پزشکی را «مستقیم و سیستماتیک» هدف قرار می‌دهد.

تشدید حملات حزب‌الله و اسرائیل در شرایطی صورت می‌گیرد که وزیر امور خارجه آمریکا دیروز سه‌شنبه در اولین ایستگاه از سفر گسترده‌ترش به منطقه غرب آسیا با هدف احیای مذاکرات آتش‌بس غزه و بحث درباره آینده غزه و تحولات جاری در لبنان وارد سرزمین‌های اشغالی شد. به گزارش «ایسنا» به نقل از رویترز، سفر برنامه‌ریزی‌شده یک هفته‌ای بلینکن شامل توقف در اردن در روز چهارشنبه (امروز) و دوحه خواهد بود. یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گفت که درباره غزه، بلینکن روی چگونگی پایان دادن به جنگ، طرح‌هایی برای پس از پایان جنگ و چگونگی بهبود کمک‌های بشردوستانه تمرکز خواهد کرد. وزیر امور خارجه آمریکا همچنین درباره چگونگی دستیابی به یک راه‌حل دیپلماتیک برای لبنان گفت‌وگو خواهد کرد. «آرون دیوید میلر» یکی از اعضای ارشد بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی گفت: «احتمال اینکه بلینکن در این هفته به موفقیت دست پیدا کند، خیلی کم است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید که جنگ ادامه خواهد داشت.»

همزمان با سفر بلینکن به خاورمیانه، «سباستین لکورنو» وزیر دفاع فرانسه با بیان اینکه دستیابی به توافق آتش‌بس در لبنان «ضرورتی برای امنیت جمعی» است، درباره فروپاشی لبنان و خطر شعله‌ور شدن «جنگ داخلی قریب‌الوقوع» در این کشور هشدار داد. به گزارش «ایسنا» وزیر دفاع فرانسه به شبکه تلویزیونی «ال‌سی‌ای» گفت: «موضع ما در شرایط کنونی، به‌ویژه بر نگرانی از جنگ داخلی قریب‌الوقوع در لبنان، متمرکز است.» لکورنو درخصوص نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد در جنوب لبنان «یونیفل» و نحوه تعامل رژیم صهیونیستی با آن، ابراز تاسف کرد و گفت: «ارتش اسرائیل همواره تدابیر امنیتی لازم را در عملیات خود اتخاذ نمی‌کند.»

آمریکا به دنبال پایان جنگ در لبنان

«یوان وارد»، «متیو امپوکه بیگ» و «توماس فولر» هم در گزارش ۲۱ اکتبر در نیویورک تایمز نوشتند، درحالی‌که اسرائیل متعهد شده است به حملات خود علیه حزب‌الله لبنان ادامه دهد، یک فرستاده کاخ سفید که روز دوشنبه از لبنان بازدید کرد، گفت که درگیری از کنترل خارج شده است و خواستار اجرای قطعنامه سازمان ملل شد که به جنگ بزرگ قبلی بین آنها پایان داد. «آموس هوخشتاین» مشاور ویژه رئیس‌جمهور بایدن درباره مناقشه اسرائیل و حزب‌الله، در بیروت صحبت می‌کرد. این سفر اولین سفر او به پایتخت لبنان از زمان آغاز حمله زمینی ارتش اسرائیل و تشدید حملات هوایی این رژیم علیه حزب‌الله در ماه گذشته بود. کارزار نظامی اسرائیل علیه حزب‌الله یک بحران انسانی را در لبنان به راه انداخته و حدود یک پنجم جمعیت را آواره کرده است.

پس از هفته‌ها بمباران نیروهای نظامی حزب‌الله و هدف قرار دادن رهبرانش، ارتش اسرائیل اهداف خود را تغییر داد. ارتش صهیونیست گفت که حملاتی را در طول دوشنبه شب (۳۰ مهرماه) به «ده‌ها تاسیسات و سایت‌هایی» انجام داده است که حزب‌الله برای تامین مالی حملاتش علیه اسرائیل استفاده می‌کند. ارتش اسرائیل افزود که «القرض الحسن» را هدف قرار داد که بازوی بانکی حزب‌الله است.اگرچه اسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد: «حزب‌الله بهای سنگینی را برای حملات خود به شمال اسرائیل و شلیک موشک آن پرداخت کرده است و خواهد کرد» اما حزب‌الله هم گفت که حملات موشکی و پهپادی‌اش به اسرائیل در همبستگی با حماس انجام می‌شود.

بعد از ترور سنوار، بمباران اسرائیل در غزه و لبنان همچنان ادامه دارد. حتی زمانی که هوخشتاین با خبرنگاران در لبنان صحبت می‌کرد، حزب‌الله به پرتاب موشک به سمت شمال اسرائیل ادامه داد. وزارت امور خارجه آمریکا همچنین روز دوشنبه گفت که آنتونی بلینکن این هفته با هدف تنش‌زدایی و تلاش برای پایان دادن به جنگ در غزه، به خاورمیانه سفر خواهد کرد. بلینکن از زمان حملات حماس به اسرائیل در یک سال پیش، ۱۰بار به این منطقه سفر کرده است (این یازدهمین‌بار است). سفر این هفته در حالی انجام می‌شود که گفته می‌شود منطقه آبستن بحران است.

غزه زیر آتش

منابع فلسطینی از هدف قرار گرفتن یک مدرسه دیگر در «جبالیا» و آوارگان در «بیت لاهیا» خبر دادند. به گزارش ایسنا، رسانه‌های فلسطین در این باره گزارش دادند که اشغالگران به‌عنوان بخشی از جنگ نسل‌کشی گسترده‌ای که در شمال نوار غزه به راه انداخته‌اند، مدرسه جدیدی را در جبالیا هدف قرار دادند و آن را به آتش کشیدند. طبق این گزارش، تعداد مدارسی که ارتش رژیم اشغالگر طی دو روز گذشته آنها را هدف قرار داده است به سه مدرسه رسید. این مدارس، مدرسه‌های «کویت»، «حلب» و «حمد» بوده که مدارس اصلی جبالیا محسوب می‌شوند. به گفته اداره مرکزی آمار فلسطین، از اکتبر۲۰۲۳، اشغالگران بیش از ۱۲۰مدرسه و دانشگاه را به‌صورت کامل و ۳۳۲مدرسه و دانشگاه را به‌طور جزئی تخریب کرده‌اند. همزمان، خبرگزاری «سما» نیز گزارش داد که ارتش رژیم صهیونیستی با انجام یک حمله توپخانه‌ای محل تجمع آوارگان در چهارراه «ابوالجدیان» در بیت لاهیا را هدف قرار داد.

منابع فلسطینی همچنین از شهادت و زخمی شدن چند فلسطینی در نتیجه بمباران مناطقی در اطراف بیمارستان «کمال عدوان» در شمال نوار غزه خبر دادند. ارتش رژیم صهیونیستی نیز به آوارگان مستقر در اطراف بیمارستان کمال عدوان دستور داده است تا از منطقه خارج شوند. اشغالگران همچنین با پخش اخطاریه‌ای به آوارگان پناه برده به بیمارستان‌ها و مدارس در بیت لاهیا دستور دادند که برای نجات جانشان از منطقه خارج شوند. علاوه بر محاصره و کشتار در شمال نوار غزه، ارتش رژیم صهیونیستی حملاتی را نیز به مناطق دیگر این باریکه انجام داد. حملاتی به اطراف مجتمع اسلامی در محله «الصبره» واقع در جنوب شهر غزه هم قابل ذکر است. در همین راستا، مقاومت اسلامی عراق هم از انجام ۲ عملیات پهپادی علیه اهداف حیاتی رژیم صهیونیستی در منطقه «طبریه» و «غور اردن» خبر داد.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.