چرا قیمت ارز و سکه به صورت ناگهانی بالا رفت؟

فردا نیوز . ۱۴۰۳/۸/۲،‏ ۸:۰۰


یک اقتصاددان گفت: در شرایط کنونی تقاضا برای ارز، طلا و سکه بالا رفته است و چون عرضه متناسب با تقاضا نیست، شاهد افزایش در این حوزه هستیم.

گروه سیاست سایت فردا: افزایش نرخ ارز و قیمت طلا و سکه در روزهای اخیر نگرانی‌های اقتصادی‌ای را در جامعه ایجاد کرده است. حالا پرسش آن است که علت چنین افزایش قیمت‌هایی چیست؟

ابوذر ندیمی، نماینده اسبق مجلس و اقتصاددان، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «در ابتدا باید بپذیریم که اقتصاد تابعی از مباحث سیاسی، اجتماعی و بین‌المللی است. در موضوع ارز، طلا و سکه با چند مشکل مواجهیم. نخست مدیریت بانک مرکزی است. بانک مرکزی باید به صورت مدام بازار را رصد کند و مدیریت خود را اِعمال کند. واقعیت این است که در حوزه ارز، طلا و سکه هیچ اتفاق ویژه‌ای از نظر اقتصادی، عرضه و امید عمومی وجود ندارد. بودجه هم به تازگی به مجلس ارائه شده است و تا تصویب شود و اثر خود را بگذارد، زمان می‌برد. بنابراین مشخص نیست سال آتی چگونه خواهد شد».

او ادامه داد: «در بین‌المللی هم دچار آشفتگی‌ هستیم و می‌بینیم که سایه جنگ بر کشور وجود دارد. از سوی دیگر انتخابات آمریکا هم در پیش است و رژیم صهیونیستی هم هر روز تهدیداتی را علیه ایران مطرح می‌کند. همه اینها بر اقتصاد ایران تأثیر می‌گذارد و باعث می‌شود مردم از نظر روانی احساس امنیت اقتصادی نداشته باشند؛ به همین دلیل سعی می‌کنند ارزش سرمایه خود را حفظ کنند. سود بانک‌ها هم ارزش خود را از دست داده است و بیشتر به نفع بانک است تا مشتری. در این شرایط تقاضا برای ارز، طلا و سکه بالا می‌رود و چون عرضه متناسب با تقاضا نیست، شاهد افزایش در این حوزه هستیم».

این اقتصاددان همچنین بیان کرد: «اکنون حدود 650 چالش در حوزه اقتصادی وجود دارد که هر کدام از اینها می‌تواند به انحاء مختلف بر تورم و گرانی تأثیر بگذارد. زمزمه گرانی‌ هم باعث گرانی می‌شود؛ چه رسد به آنکه در واقعیت نرخ ارز و طلا افزایش یابد».

ندیمی در پایان گفت: «البته فعلا نمی‌توان درباره عملکرد اقتصادی دولت قضاوت دقیقی ارائه داد زیرا هنوز به یک سال هم از عملکرد دولت نمی‌گذرد، سند بودجه تصویب نشده و مشخص نیست و سیاست اقتصادی مشخصی ارائه نشده است. مشکلات بر سر راه دولت هم کم نبوده است؛ این همه ترورهایی که رژیم صهیونیستی انجام داد، باعث شده است دولت شرایط سختی را تجربه کند و فعلا نمی‌شد بحث کارآمدی یا ناکارآمدی دولت در عرصه اقتصادی را مطرح کرد».

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.