«نسبتاً خوشبخت» فانتزی که واقعیت دارد/ ریسک فیلمسازی در یک لوکیشن

مهر نیوز . ۱۴۰۳/۸/۲،‏ ۸:۳۶


مهران حیدری کارگردان فیلم کوتاه «نسبتاً خوشبخت» با اشاره به ویژگی‌های کار، درباره فضای فانتزی و موقعیتی که کاراکتر این فیلم با آن درگیر می‌شود، توضیح داد.

مهران حیدری نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه «نسبتاً خوشبخت» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ایده این فیلم بیان کرد: ۵۰ درصد ایده فیلم موضوعی شخصی بود؛ من زیاد اهل طبیعت، زندگی ارگانیک و کمپ نیستم و خیلی به زندگی مدرن علاقه دارم و این سوال برایم پیش آمده بود که اگر ناگهان در شرایطی قرار بگیرم که امکانات شهری و مدرن نداشته باشم، باید چه کنم. در واقع این نسبت خودم با فیلمنامه است اما نسبت مخاطب و جامعه با این داستان را می‌توان در چند سال اخیر جست‌وجو کرد که بزرگترین اتفاق در این مسیر، اپیدمی کرونا بود که انسان‌ها مجبور بودند مدت زیادی را در خانه بگذرانند و در یک لوکیشن بمانند. این موضوع سبب شد احساس کنم هم خودم می‌توانم با این قصه قرابتی داشته باشم و هم احتمالاً مخاطبان.

وی که اولین کار حرفه‌ای خود را در «نسبتاً خوشبخت» تجربه کرده است، عطا مجابی مشاور کارگردانی و کیوان محسنی فیلمبردار و تدوینگر فیلم را ۲ بال کمکی خود در ساخت این فیلم دانست و درباره انتقال بهتر مفهوم مدنظرش به مخاطب در قالب فیلم کوتاه یا فیلم بلند توضیح داد: احساس می‌کنم قصه‌ای که روی آن دست گذاشتم و مفهومی که می‌خواستم انتقال دهم، در همین ۲۰ دقیقه زمان فیلم برای مخاطب قابل درک است؛ البته این موقعیت نمونه‌هایی در فیلم بلند داشته است مثل فیلم «دورافتاده» که تام هنکس در آن بازی کرده است اما موقعیت در آن فیلم به گونه‌ای بود که جای کار در فیلم بلند داشت و یکسری جزئیات را مطرح می‌کرد. بنابراین فکر می‌کنم بازه زمانی ۵ الی ۶ ماهه‌ای که در «نسبتاً خوشبخت» انتخاب کردم که در ۲۰ دقیقه با فرمت فیلم کوتاه و به صورت تیتروار اشاره شد، مناسب بود.

حیدری درباره تغییرات فیلمنامه در زمان ساخت فیلم عنوان کرد: فیلمی که می‌بینید، آن چیزی نیست که در نسخه فیلمنامه بود چراکه فیلمنامه از زمان طرح تا زمانی که جلوی دوربین رفت، تغییراتی داشت.

وی در مورد همراهی مخاطبان با فیلمش عنوان کرد: طی چند روز برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران دیدم که مخاطبان با فیلم ارتباط برقرار کردند، چون قصه‌ای در حال تعریف است و داستانی برای دنبال کردن وجود دارد. از طرف دیگر از تدوینی با ریتم تند که جامپ کات‌های زیاد دارد، استفاده کردم تا مخاطب خسته نشود، چراکه یک لوکیشن با یک بازیگر، این ریسک را دارد که مخاطب پس از چند دقیقه خسته شود اما دیدم که مخاطبان در سالن خسته نشدند.

کارگردان «نسبتاً خوشبخت» درباره حضور در جشنواره فیلم کوتاه تهران اظهار کرد: قصدم این است که حضور در جشنواره‌های متعدد را تجربه کنم و شرکت در چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز به این دلیل بود که از لحاظ زمانی نزدیک بود و از این حضور بسیار خوشحالم چراکه جشنواره سطح الف است.

وی درباره انتخاب حسین حسینیان به عنوان بازیگر اصلی در این فیلم گفت: با حسین حسینیان قبلا تئاتر کار کرده بودم، یعنی در نمایشی به کارگردانی حسن معجونی، هر ۲ به عنوان بازیگر حضور داشتیم و در چندین صحنه نیز با هم هم‌بازی بودیم و از همان جا با هم دوست شدیم. زمانی که در حال نگارش فیلمنامه بودم، از لحاظ سن، شخصیت و توانمندی که از حسین سراغ دارم، می‌دانستم انتخاب درستی خواهد بود، همچنان که کامنت‌های مثبت زیادی درباره انتخاب او گرفتم.

حیدری در پایان درباره رنگ و نور «نسبتاً خوشبخت» و اینکه آیا آن چیزی است که در ذهن داشته است، توضیح داد: با کالریست به توافق رسیدیم؛ در ابتدا چون فیلم در ژانر فانتزی است، تصوری خیلی اغراق‌شده‌تر در رنگ داشتم اما وقتی فیلم را تماشا کردم، دیدم آن‌قدر فانتزی نیستم که بخواهم شبیه فیلم‌های فانتزی دنیا باشم و بیشتر شبیه یک وصله ناجور می‌شد چون نمی‌خواستم صرفاً فقط تصویرم فانتزی باشد. از این رو ترجیح دادم به همان میزانی که داستان فانتزی دارد، رنگ و نور هم همان شکل باشد. نور خوبی که کیوان محسنی سر صحنه به ما داد، نیز مطرح بود اما با کالریست به یک تعامل خوب رسیدم و در نهایت خروجی قابل قبولی از کار درآمد.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه