این روش ها برای درمان کمردرد بدون جراحی مناسب هستند

عصر ایران . ۱۴۰۳/۸/۲،‏ ۹:۲۷


درمان کمردرد مزمن یا طولانی مدت می‌تواند برای پزشکان چالش برانگیز باشد. با این حال راه‌هایی برای درمان کمردرد بدون جراحی مانند ماساژ ستون فقرات با بکارگیری تکنیک کایروپراکتیک ، طب سوزنی و ایجاد تغییر در سبک زندگی وجود دارد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مدیکال نیوز تودی، کمردرد یک مشکل گسترده است، به طوری که کمردرد حدود ۸۰ درصداز بزرگسالان را در مقطعی از زندگی تحت تاثیر قرار می‌دهد. کمردرد ممکن است به طور ناگهانی در نتیجه کشیدگی عضلانی ناشی از بلند کردن اجسام سنگین یا تصادف ایجاد شود.

در موارد دیگر، شرایطی مانند آرتریت، پوکی استخوان یا اسکولیوز می تواند باعث کمردرد شود. گاهی اوقات و بسته به علت، پزشکان ممکن است جراحی را برای درمان کمردرد مزمن توصیه کنند. با این حال، جراحی همیشه لازم نیست. سایر گزینه‌های درمانی که می توانند کمردرد را بهبود بخشند یا تسکین دهند عبارتند از درمان های خانگی، طب جایگزین و تغییر شیوه زندگی. ممکن است شخصی بخواهد این گزینه‌ها را قبل از تصمیم گیری در مورد جراحی امتحان کند.

کمردرد علل مختلفی دارد و شدت آن متفاوت است. هیچ درمان واحدی وجود ندارد که برای همه موثر باشد. در این مطلب به تعدادی از شیوه‌های درمانی کمردرد به غیر از جراحی پرداخته‌ایم.

ماساژ ستون فقرات (کایروپراکتیک )

ماساژ ستون فقرات یا ماساژ کایروپراکتیک شامل استفاده از دست‌ها برای ماساژ یا تحریک ستون فقرات است. کایروپراکتیک یکی از رشته‌های سلامت و درمان است، که به قدرت شفابخش ذاتی بدن برای بهبود خود بدون استفاده از دارو و جراحی تاکید دارد.

درمان‌های کایروپراکتیک بر رابطه بین ساختار (به خصوص در ستون فقرات) و عملکرد (هماهنگی توسط سیستم عصبی) تمرکز دارد و بر اینکه چگونه رابطه این دو بر حفظ و بازیابی سلامت تاثیرگذار است، توجه دارد. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که ماساژ ستون فقرات ممکن است به کمردرد کمک کند. با این حال، ماساژ ستون فقرات برای همه، از جمله افرادی که پوکی استخوان، آرتریت، یا مشکلات نخاعی دارند، ایمن نیست.

فقط یک ماساژور آموزش دیده و دارای مجوز باید درمان روی ستون فقرات را انجام دهد. افرادی که می‌توانند این تکنیک‌ها را انجام دهند عبارتند از:

  • متخصصان کایروپراکتیک دارای مجوز
  • فیزیوتراپیست‌ها
  • پزشکان استئوپاتیک
  • برخی از پزشکان

هنگامی که یک متخصص آموزش دیده ماساژ ستون فقرات مبتنی بر کایروپراکتیک را انجام می دهد، عوارض جانبی جدی نادر است. هر گونه عارضه جانبی جزئی معمولا ظرف ۱ تا ۲ روز برطرف می‌شود.

طب سوزنی

طب سوزنی یک روش طب سنتی چینی است. یک پزشک طب سوزنی، سوزن‌های نازکی را در نقاط خاصی از بدن فرو می‌کند. از طب سوزنی برای درمان بیماری‌های مختلف از بیماری‌های مزمن گرفته تا دردهای مزمن استفاده می‌شود. مروری بر بررسی‌های سیستماتیک نشان می‌دهد که طب سوزنی ممکن است به بازیابی عملکرد و تسکین درد در برخی از افراد مبتلا به کمردرد مزمن کمک کند. یک متاآنالیز همچنین نشان داده که طب سوزنی باعث تسکین درد مزمن می‌شود.

کاهش وزن

عضلات پشت، استخوان‌ها و مفاصل به سختی کار می‌کنند تا بدن را در حین حرکت، نشستن و ایستادن فرد حمایت کنند. اضافه وزن با افزایش فشار بر ستون فقرات و کشیدگی عضلات پشت بدن می‌تواند باعث کمردرد شود. نتایج یک مطالعه نشان داد که چاقی با سطوح بالای کمردرد و ناتوانی در مردان ارتباط دارد. کاهش وزن می‌تواند تا حدی یا به طور کامل به کاهش کمردرد افراد کمک کند.

رژیم ضد التهابی

مطالعات نشان داده‌اند که سطوح بالاتر التهاب ارتباط نزدیکی با انواع خاصی از دردهای مزمن دارد. داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)، مانند ایبوپروفن و ناپروکسن، برای برخی از انواع دردها خوب عمل می‌کنند. التهاب دلایل زیادی دارد. یکی از راه‌های کمک به کاهش التهاب در بدن، پیروی از یک رژیم غذایی ضد التهابی است. شواهد نشان می‌دهد که برخی از غذاها، به ویژه غذاهای شیرین و فرآوری شده، می‌توانند التهاب را بدتر کنند.

تحقیقات نشان می‌دهد که غذاهای خاصی می‌توانند به کاهش التهاب در بدن کمک کنند، از جمله:

  • سبزیجات
  • میوه‌ها
  • آجیل
  • ماهی
  • غلات کامل

اصلاح وضعیت بدن

قرار داشتن بدن در یک وضعیت خوب ممکن است به کاهش کمردرد کمک کند. اما قرار گرفتن بدن در وضعیت نادرست می‌تواند دلیل کمردرد برای برخی افراد باشد، بنابراین انجام اقداماتی برای اصلاح وضعیت بدن ممکن است باعث تسکین کمردرد شود. مطالعات نشان می‌دهد که وضعیت بدنی نادرست به کمردرد در نوجوانان کمک می‌کند.

در یک مطالعه، محققان دریافتند که افرادی که در یک برنامه ورزشی ۸ هفته‌ای که وضعیت بدن را اصلاح می‌کرد، حضور یافته بودند، از درد کمر و شانه تسکین یافتند. در برخی موارد، در صورتی که میز کار و میز رایانه (کامپیوتر) از ارگونومی مناسبی برخوردار نباشد، ممکن است نیاز به ایجاد تغییراتی در فضای کاری خود داشته باشید.

ورزش کنید

اگرچه ممکن است برای فردی که با درد زندگی می‌کند، فعال بودن دشوار باشد، اما حرکت یکی از بهترین درمان های طبیعی برای بسیاری از انواع درد است.
مطالعات مدت‌هاست که از این واقعیت حمایت می‌کنند که ورزش می‌تواند اندورفین را آزاد کند. این مواد شیمیایی طبیعی مغز با اتصال به گیرنده‌های مواد افیونی در مغز به توقف درد کمک می‌کند. این اثر خفیف مشابه داروهای ضد درد مخدر دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش‌هایی که عضلات پشت و گردن را تقویت می‌کنند، می‌توانند درد را در افراد مبتلا به کمردرد مزمن و گردن کاهش دهند.

تکنیک‌های مدیریت استرس

استرس می‌تواند باعث شود که فرد عضلات خود را منقبض کند که این اتفاق می‌تواند باعث کمردرد یا بدتر شدن کمردرد موجود شود. موسسه استرس آمریکا کمردرد را از جمله علائم استرس ذکر کرده است. استرس همچنین می‌تواند باعث تغییر در درک بدن از درد شود. افرادی که سطوح بالایی از استرس را تجربه می‌کنند ممکن است بخواهند روش‌هایی را امتحان کنند که می‌تواند به آرامش و کاهش استرس کمک کند، از جمله حمایت اجتماعی، مدیتیشن و ورزش.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی شامل انجام حرکات کششی و تمرینات خاص تحت هدایت یک فیزیوتراپیست مجاز است. این تمرینات ممکن است تنش را از بین ببرد یا مناطق خاصی را تقویت کند تا به تسکین درد کمک کند. یک مطالعه بزرگ نشان داد افرادی که از فیزیوتراپی برای کمردرد استفاده می‌کنند، کمتر به سایر خدمات مراقبت‌های بهداشتی برای تسکین درد خود نیاز دارند.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.