تاکید پوتین  و السیسی بر لزوم کاهش تنش در خاورمیانه

تسنیم . ۱۴۰۳/۸/۲،‏ ۹:۳۴


روسای جمهوری روسیه و مصر در جریان مذاکرات شب گذشته خود در حاشیه اجلاس بریکس، بر اهمیت کاهش فوری وخامت اوضاع در خاورمیانه به دلیل پیامدهای منفی بحران کنونی بر امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید کردند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر، و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، خواستار کاهش فوری تنش‌ها در منطقه خاورمیانه شدند که می‌تواند پیامدهای خطرناکی برای امنیت جهانی داشته باشد. این درخواست در بیانیه‌ منتشره از سوی دفتر ریاست‌جمهوری مصر پس از مذاکرات شب گذشته رهبران دو کشور در حاشیه نشست بریکس در کازان مشخص شده است. 

در این بیانیه آمده است: «در جریان مذاکرات رؤسای جمهور مصر و روسیه، طرفین در خصوص اهمیت کاهش فوری وخامت اوضاع در خاورمیانه به دلیل پیامدهای منفی بحران کنونی بر امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی اتفاق نظر داشتند. السیسی همچنین بر ضرورت برقراری فوری آتش‌بس در نوار غزه و لبنان تأکید کرد و خواستار هماهنگی برای تسهیل روند ارسال کمک‌های بشردوستانه به ساکنان غزه و لبنان شد.»

علاوه بر این، در این بیانیه اشاره شده که رؤسای جمهور مصر و روسیه درباره مسائل بین‌المللی مختلف، از جمله بحران اوکراین نیز گفتگو کرده‌اند. رئیس‌جمهور مصر بار دیگر بر مواضع رسمی قاهره تأکید کرد که خواستار حل‌وفصل دیپلماتیک و سیاسی درگیری‌ها به‌منظور حفظ صلح و امنیت است.

پوتین: روسیه به توسعه همکاری با مصر علاقه‌مند است

رئیس‌جمهور روسیه در دیدار شب گذشته خود با عبدالفتاح السیسی در حاشیه اجلاس بریکس، تاکید کرد که مسکو به توسعه همکاریها با قاهره علاقه‌مند است و این روند با سرعت در حال پیشرفت است. ولادیمیر پوتین گفت: «ما به گسترش روابط دوستانه با مصر، که شریک قدیمی و قابل‌اعتماد روسیه است، توجه ویژه‌ای داریم. همکاری دوجانبه ما بر اساس پیمان مشارکت جامع و همکاری استراتژیک است و در حوزه تجارت و اقتصاد با سرعت در حال پیشرفت هستیم.»

رئیس‌جمهور روسیه افزود که توافق‌نامه تجارت آزاد میان مصر و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در حال آماده‌سازی است.

عبدالفتاح السیسی نیز در این دیدار بر تقویت تجارت با ارزهای ملی تأکید کرده و یادآور شد، مبادلات تجاری با ارزهای محلی به توسعه کشورهای در حال توسعه کمک می‌کند.

وی با اشاره به پیشرفت روابط مصر و روسیه و دستاوردهای بریکس در زمینه همکاری‌های اعضای این ائتلاف، افزود: «ما از توسعه پویا در روابط دوجانبه خود از زمان امضای توافق‌نامه شراکت استراتژیک در سال 2018 بسیار قدردانی می‌کنیم ه از جمله مهمترین نتایج آن اجرای پروژه‌های بزرگ مانند ساخت نیروگاه هسته‌ای "الضبعه" و ایجاد منطقه صنعتی روسیه در کانال سوئز است.»

السیسی همچنین یادآور شد که پارلمان مصر در حال انجام مراحل تصویب طرحی است که می‌تواند از تأثیرات منفی تحریم‌ها بر روابط با روسیه جلوگیری کند.

رئیس‌جمهور مصر عصر روز سه‌شنبه وارد کازان شده و در حاشیه نشست بریکس، علاوه بر دیدار با ولادیمیر پوتین، با دیگر رهبران کشورهای بریکس نیز گفتگو خواهد کرد.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.