مسمومیت دارویی، شایع‌ترین مسمومیت در دنیا

بهداشت نیوز . ۱۴۰۳/۸/۲،‏ ۵:۰۹


سرپرست اداره تجویز و مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو، از افزایش مسمومیت‌های دارویی به‌عنوان یکی از چالش‌های مهم سلامت یاد کرد و گفت: مسمومیت‌های دارویی ناشی از مصرف بیش از حد، استفاده نادرست یا تداخل دارویی، شایع‌ترین نوع مسمومیت است.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر راضیه کشاورز ملکی همزمان با هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها  با تأکید بر اهمیت پیشگیری از این مسمومیت‌ها، راهکارهایی برای مراقبت از کودکان و مقابله با مسمومیت‌های تعمدی یا اتفاقی ارائه کرد.

وی در خصوص فعالیت مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم گفت: این مرکز با شماره 190 از ساعت 8 تا 20 آماده ارائه مشاوره و اطلاعات به عموم مردم است. افراد می‌توانند با تماس با شماره‌های این مرکز، سوالات خود را مطرح کرده و اطلاعات لازم را دریافت کنند.

وی در خصوص نحوه برخورد با مسمومیت‌های تعمدی یا اتفاقی گفت: در صورت وقوع مسمومیت، بیمار باید سریعا به مرکز پزشکی منتقل شود. ارائه گزارش دقیق از علائم و نوع مسمومیت به پزشک بسیار مهم است، زیرا شناسایی تغییرات بیمار در تشخیص و درمان مؤثر خواهد بود. پس از آن، اقدامات اولیه برای دفع سم و حفاظت از بیمار انجام می‌شود.

کشاورز ملکی با اشاره به شایع‌ترین علت مسمومیت در ایران و جهان گفت: مسمومیت‌های دارویی، ناشی از مصرف بیش از حد، استفاده نادرست یا تداخل دارویی، شایع‌ترین نوع مسمومیت است. همچنین، مسمومیت با مواد مخدر و الکل در بین بزرگسالان و جوانان نیز وجود دارد.

وی در ادامه کودکان را از جمله قربانیان مصرف ناآگاهانه داروها خواند و بر لزوم توجه به پیشگیری از مسمومیت دارویی در کودکان تأکید کرد و افزود: برای پیشگیری از مسمومیت در کودکان، ضروری است که داروها در مکان‌های غیرقابل دسترس نگهداری شوند. همچنین، نگهداری داروها در بسته‌بندی اصلی و با برچسب مشخص و آموزش کودکان در خصوص عدم استفاده از داروها بدون نظارت بزرگ‌ترها بسیار حائز اهمیت است.

در پایان کشاورز ملکی تأکید کرد: با رعایت اصول مصرف صحیح دارو و آگاهی‌بخشی به افراد، می‌توان خطر مسمومیت‌ها را کاهش داد و از بروز عوارض جدی جلوگیری کرد.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.