نرخ بازیکن پولی در فوتبال پایه چقدر است؟

تسنیم . ۱۴۰۳/۸/۲،‏ ۱۰:۴۲


سرمربی تیم امید مقاومت بسیج می‌گوید در لیگ امیدها از بازیکنان پولی مبلغ ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان دریافت می‌کنند.

محمد برزگر در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، در مورد عواقب استفاده از بازیکنان پولی در فوتبال پایه، اظهار داشت: استفاده از بازیکنان پولی در درازمدت استعدادهای کشور ما را می‌سوزاند. وقتی بازیکن بااستعداد شاهد این است که بازیکن پولی به دلیل ثروت و متمول بودن پدرش می‌تواند بالاتر از او قرار بگیرد، قطعاً بی‌انگیزه خواهد شد و در نهایت با این دست فرمان هر سال کلی از استعدادها سوخت می‌شوند.

وی افزود: اینطور موارد از حدود 10 سال پیش در فوتبال پایه جا افتاد. به نظرم همان زمان باید جلوی این موضوع را می‌گرفتند. یکسری از تیم‌ها با مالکیت خصوصی بدون پشتوانه مالی لازم وارد این حوزه شدند. برای نمونه فردی که شغلش بنگاهداری یا نمایشگاهداری بوده است، پولش را به ورزش آورده و توجیهاتی هم برای خودش دارد. به نظرم همان زمان باید تفکر و کار کارشناسی صورت می‌گرفت. هنوز هم دیر نشده و لازم است با تشکیل کارگروه کارشناسی این موضوع را اصلاح کنند.

سرمربی تیم امید مقاومت بسیج با اشاره به اینکه مالکان خصوصی بدون پشتوانه و بازیکنان پولی چه دردسری ایجاد کردند، تصریح کرد: وقتی مالک خصوصی آمده است برای اینکه بتواند بازیکن پولی مدنظرش را به تیم تزریق کند دنبال سرمربی فنی و شناخته شده نمی‌رود. یعنی عملاً مربی شناخته شده که در لیگ برتر فوتبال کشور بازی کرده و خاک این کار را خورده است از دایره بیرون می‌ماند.

وی تصریح کرد: من جوری برخورد کردم که حتی اجازه ارائه چنین پیشنهادی را به من ندادند، اما شنیده‌ام برخی تیم‌های پایه 10 بازیکن پولی و تعدادی هم بیشتر از این بازیکن پولی جذب می‌کنند. پولی هم که از بازیکنان می‌گیرند وابسته به سطح مسابقات است. در لیگ امیدها من مبلغ 400 تا 500 میلیون را شنیدم، ولی در برخی موارد شاید یک میلیارد هم دریافت شده است.

برزگر با تحلیلی بر رفتارشناسی مالکان خصوصی و والدین متمولی که مبالغ هنگفت را پرداخت می‌کنند، گفت: مالکان خصوصی این توجیه را دارند که مثلاً ارزش امتیازمان پنج میلیارد است علاوه بر این باید پول کرایه زمین، حقوق بازیکنان فنی، ایاب و ذهاب و... را بدهیم و از بازیکنان پولی هزینه تیم را تأمین می‌کنیم، اما باطن قضیه اینجاست که برخی افراد دکان بازاری به اسم ورزش باز کردند و از این امتیاز سود و بهره مالی می‌برند. اگر سودی عایدشان نمی‌شد در همان بنگاه خودشان کار می‌کردند.

وی ادامه داد: در مورد خانواده‌های ثروتمند هم باید بگویم آنها قصد دارند با کمک ورزش فرزند خودشان را از مشکلات دور نگه دارند. در واقع چون ثروت زیادی دارند، ممکن است فرزندشان به راهی کشیده شود که نادرست باشد. معتقدم بیشتر آنها اطلاع دارند که سطح فنی فرزندشان در حد بالا نیست و فقط قصد دارند در آن مقطع سنی از مشکلات دور بمانند.

سرمربی تیم امید مقاومت بسیج، اظهار داشت: هزاران بار شاهد این بودم که بازیکنان پولی در مسیر تغییر نتیجه، شرط‌بندی و دیگر موارد قرار گرفتند یا تیم‌هایی که از بازیکنان پولی استفاده می‌کنند. بحث من اینجاست که ورود مالک خصوصی بدون پشتوانه و فروش امتیازات تیم‌ها بدون تفکر کارشناسی چنین مشکلاتی دارد. قطعاً نهادی ذیصلاح و مسئولان مرتبط از جزئیات این موارد بهتر در جریان هستند، باید کمک کنند تا شاهد چنین مشکلاتی نباشیم. این مورد را هم اضافه کنم امسال تمام داوری‌ها سالم بوده و داوران واقعاً قشر زحمتکش و شریفی هستند، اما فصل گذشته، مستندات را به کمیته داوران ارجاع دادم و داور مذکور توبیخ و محروم شد. متأسفانه روی صحنه کرنر ما که دروازه‌بان توپ را گرفته بود، پنالتی گرفتند.

وی در پاسخ به این پرسش که موضوع داوران چه ارتباطی با قضیه بازیکنان پولی دارد، تصریح کرد: تیمی که از بازیکنان پولی استفاده می‌کند دچار مشکلات فنی است، چه بسا که نتایج خوبی هم نگیرد. آنها برای اینکه سقوط نکنند شاید ناچار باشند کارهای دیگری هم انجام بدهند.

برزگر در پایان تصریح کرد: طبق آماری که به دستم رسیده است از دو هزار نفری که سال گذشته در کلیه سطوح فوتبال پایه کشور (شامل کشوری، استانی، لیگ و ...) به میدان می‌رفتند، تنها 23 یا 24 نفر در لیگ یک توانستند عقد قرارداد داشته باشند. هفت یا هشت نفر دیگر هم در لیگ دو موفق به عقد قرارداد شدند. حال سؤالم اینجاست آن تعداد انبوه دیگر بازیکنان به کجا رفته‌اند؟! از چرخه فوتبال خارج شدند؟ اصول کار این است که هر فصل پنج بازیکن زیر 23 سال به تیم بزرگسالان تزریق شود.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه