مذاکرات پوتین با نخست‌وزیر هند و رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی

تسنیم . ۱۴۰۳/۸/۲،‏ ۱۰:۴۶


نخست‌وزیر هند در مذاکرات دوجانبه خود با رئیس جمهور روسیه در کازان، تأکید کرد که کشورش به حفظ ارتباط با هر دو طرف روسی و اوکراین ادامه خواهد داد و آماده است راه‌های جایگزینی برای حل‌وفصل دیپلماتیک مناقشه اوکراین را بررسی کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، وزارت امور خارجه هند صبح امروز، چهارشنبه، اعلام کرد که نارندرا مودی، نخست‌وزیر این کشور در دیدار  شب گذشته با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در شهر کازان، نتایج مذاکرات اخیر خود با مقامات اوکراین را برای وی تشریح کرد.

طبق این اطلاعات، نخست‌وزیر هند در گفت‌وگو با پوتین تأکید کرد که حل‌وفصل وضعیت اوکراین باید در چارچوب دیپلماتیک صورت گیرد و گفت‌وگو تنها راه حل این بحران است.»

وزارت خارجه هند همچنین تأکید کرد که دهلی نو به حفظ ارتباطات با هر دو طرف روسی و اوکراین در راستای تنظیم روابط میان آن‌ها ادامه خواهد داد و آماده است راه‌های جایگزینی برای مذاکرات میان مسکو و کی‌یف بررسی کند.

در این نشست، ولادیمیر پوتین  نیز هنگام خوشامدگویی به نخست‌وزیر هند، به روند در حال توسعه همکاری دوجانبه بین مسکو و دهلی اشاره کرده و یادآور شد که هند و روسیه از بنیان‌گذاران گروه بریکس بوده‌اند. وی افزود که روابط میان دو کشور در چارچوب سازمان‌های بین‌المللی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مذاکرات پوتین با رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی

ولادیمیر پوتین در حاشیه نشست بریکس در کازان همچنین با سیریل رامافوسا، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی، دیدار و گفت‌وگو کرد. پوتین ضمن خوشامدگویی به هیئت آفریقای جنوبی یادآور شد که روسیه امسال ریاست بریکس را از آفریقای جنوبی تحویل گرفته و بر اساس نتایج نشست سران سال 2023 در ژوهانسبورگ، به فعالیت خود ادامه می‌دهد. پوتین بر اهمیت هماهنگی اعضای جدید این گروه و گسترش همکاری‌های مالی، به‌ویژه در زمینه گسترش استفاده از ارزهای ملی و ایجاد یک نظام پرداخت مستقل تأکید کرد.

رئیس‌جمهور روسیه پیش‌تر گفته بود که بریکس یک سازمان "بلوک‌محور" نیست و برای کشورهایی که عضو آن نیستند نیز سودمند است. وی تأکید کرد که این ائتلاف علیه منافع هیچ کشوری نیست و به دنبال رویارویی نمی‌باشد.

گفت‌وگوی تلفنی پوتین با رئیس‌جمهور برزیل

پوتین شب گذشته همچنین از تماس تلفنی خود با لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا، رئیس‌جمهور برزیل، خبر داده و یادآور شد که ایشان به دلیل مسائل پزشکی امکان حضور در نشست بریکس را نداشته و از این بابت ابراز تأسف کرده، البته تصمیم دارد فردا به‌صورت ویدئویی در نشست شرکت کند.

دو روز قبل، دفتر ریاست‌جمهوری برزیل اعلام کرد که لولا پس از آسیب وارده به سرش در خانه، به توصیه پزشکان از سفر به نشست بریکس خودداری کرده است.

مادورو نشست بریکس را یک رویداد تاریخی خواند

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا بامداد امروز، چهارشنبه، برای شرکت در نشست بریکس وارد کازان شد و در فرودگاه این شهر، این اجلاس را یک رویداد تاریخی نامید. او به خبرنگاران گفت: «ما در این نشست تاریخی حضور داریم. این نخستین بار است که رئیس‌جمهور ونزوئلا شخصاً در نشست رهبران بریکس شرکت می‌کند. پیش از این، حضور ما در سطح وزیران خارجه، اقتصاد، ارتباطات و فرهنگ بود.»

مادورو گروه ریکس را یک "مرکز جدید جهانی" دانست که به جنوب جهانی امید دسترسی به یک اقتصاد عادلانه و مشارکتی را می‌دهد. او همچنین ابراز امیدواری کرد که در دیدار با ولادیمیر پوتین درباره توسعه همکاری‌های نظامی-فنی دو کشور گفت‌وگو کند و برنامه‌هایی برای ملاقات با رهبران سایر کشورهای عضو بریکس را نیز دارد.

مادورو یادآور شد که ونزوئلا به کشورهای بریکس مجموعه‌ای از پروژه‌های سرمایه‌گذاری در حوزه نفتی را پیشنهاد خواهد داد و اخبار خوبی در این زمینه دارد.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.