مانولوپولوس: تیم ملی نیاز به زمان دارد/ نظم و انضباط تیمی حرف اول را می‌زند

پارس فوتبال . ۱۴۰۳/۸/۲،‏ ۱۰:۳۷


به گزارش ایرنا، رایزنی فدراسیون بسکتبال با گزینه‌های خارجی در نهایت به ثمر نشست و از بین نفرات مورد نظر از کشورهای یونان، روسیه و ایتالیا در نهایت گزینه یونانی سکان هدایت تیم ملی را در اختیار خواهد گرفت.

بر این اساس سوتیریس مانولوپولوس، مربی ۵۴ ساله اهل یونان اواخر مرداد امسال که سابقه مربیگری و سرمربیگری در تیم ملی مردان یونان، دینامو بوکورشتی رومانی، پاناتینایکوس یونان، آریس، ایفایستوس بی سی، پریستری و AEK آتن را در کارنامه خود دارد، هدایت تیم ملی ایران را برعهده گرفت.

او همچنین سابقه کار به عنوان دستیار با ریک پیتینو و دیمیتریوس ایتودیس را در تیم ملی یونان دارد.

سوتیریس مانولوپولوس ۲۸ مهر وارد کشورمان شد و ۳۰ مهر با حضور در تالار زنده‌یاد محمود مشحون نظاره‌گر دیدارهای هفته سوم بیست‌وششمین دوره لیگ برتر بود. او دیدار تیم‌های طبیعت اسلامشهر و پالایش نفت آبادان را از نزدیک دنبال کرد تا عملکرد بازیکنان دو تیم را ارزیابی کند.

برهمین اساس خبرنگار ورزشی ایرنا گفت‌وگویی را با این مربی یونانی انجام داده که مشروح آن را در زیر می‌خوانیم.

در اولین سئوال از شناخت خود نسبت به بسکتبال ایران صحبت کنید، اینکه تا چه میزان بسکتبال ما را می‌شناسید.

قبل از آنکه به ایران سفر کنم چند بازی تیم ملی بسکتبال ایران را دیدم و نسبت به بازیکنان شما و نحوه بازی و البته شرایطی که تیم در زمان‌های مختلف با آن دست و پنجه نرم می‌کرد،‌ آشنا شدم. زمانی که به تهران آمدم همه بازیکنانی که دیده بودم در دسترس نبودند و چند نفر به دلیل سفر، خارج از کشور بودند اما در کل شناخت خوبی نسبت به بسکتبال ایران دارم و با رصد کردن بازی‌های تیم ملی و باشگاهی، تصمیم گرفتم به تهران بیایم.

اولین اقدام برپایی اردوی تیم ملی بود، این اردو را چطور ارزیابی می کنید؟

بله، همانطور که صحبت کردیم با شناختی که از بازیکنان داشتم اردویی سه‌هفته‌ای را در تهران برگزار خواهیم کرد تا معیار اصلی انتخاب نفرات مشخص شود و من هم از نزدیک شرایط بازیکنان را ببینم. سبک بازی من و ایده‌ای که در سر دارم به نظم و انضباط تیمی باز می‌گردد و این برای من بسیار مهم است. البته با توجه به این که در شروع کار هستیم باید این را قبول کرد که نیازمند زمان هستیم تا بتوانیم تفکرات خود را به بازیکنان انتقال و در زمین بازی به اجرا درآوریم که این نکته بسیار مهمی است و باید به آن توجه داشت.

برنامه پنجره دوم بسکتبال در انتخابی کاپ آسیا اعلام شده که بر این اساس تیم ملی بسکتبال ایران در روزهای دوم و پنجم آذرماه باید برابر قزاقستان در تهران و قطر در دوحه به میدان برود. چه برنامه‌ای برای این دو دیدار دارید؟‌

باید تا فرصت داریم و می‌توانیم روی بهبود شرایط تیم ملی بسکتبال کار کنیم، ما باید تفکرات جدید را به تیم ملی منتقل کنیم که این یک شَبه میسر نمی‌شود. تیم ملی بسکتبال نیازمند آن است که تفکرات جدیدی را ببیند و این نیازمند زمان است تا هماهنگی بین بازیکنان ایجاد شود. از سویی دیگر باید بین مربی و بازیکن هماهنگی ایجاد شود و ما به دنبال آن هستیم تا این اتفاق هرچه زودتر محقق شود.

دو بازی لیگ برتر را از نزدیک دیدید، در این خصوص چه نظری دارید؟

باید بازی‌های بیشتری را ببینم، البته آمار هم کمک زیادی به من می‌کند و در کل همه بازیکنان را زیر نظر دارم. مطالعه بیشتر و بررسی شرایط روز کمک زیادی به ما می‌کند و در حال انجام این کار هستیم اما یک نکته مهم در این میان وجود دارد که باید به آن توجه داشت. ما زمان زیادی تا پنجره دوم نداریم و در این مدت کوتاه نمی‌توانیم تفکرات بازیکنان را تغییر دهیم اما تا حد امکان سعی می‌کنیم آنها را با خود همسو کنیم.

از سویی دیگر نباید و نمی‌توانیم به شکلی پیش برویم که خودمان را درگیر مشکلات کرده و اتفاقات دراماتیکی را رقم بزنیم چراکه این موضوع برای ما دردسرساز خواهد شد.

بسکتبالیست‌های ایرانی را چطور می‌بینید؟‌

جدا از بازیکنان خوبی که از نظر فیزیکی و قدرت بدنی دارید آنها توانایی مهارتی بالایی دارند و می‌توانند کارهای مهمی انجام دهند اما برای من انضباط تیمی بسیار مهم است و بازیکنان باید خود را با این شرایط همسو کنند. اگر بخواهم بهتر بگویم باید گفت نقاط قوت بازیکنان ایرانی شرایط فیزیکی و مهارتی است که در نسل جوان هم دیده می‌شود که می‌تواند برای آغاز کار ما، نقطه مثبت باشد.

مشکل اصلی بسکتبال ما را در کجا می‌بینید؟

در بازی‌هایی که دیدم یک تیم ۲۵ و یک تیم دیگر ۲۷ توپ را از دست می‌دهد، این در تیم‌های دیگر هم اتفاق افتاده و فقط کمی آمار بالا و پائین می‌شود. از نظر آماری در بسکتبال مدرن این اتفاق قابل قبول نیست و باید آن را درست کرد. ما باید این را به بازیکنان یاد بدهیم که در بازی باید با تصمیم‌های بهتر جلوی اشتباهات را بگیرند تا در دفاع و حمله بهتر شویم.

و صحبت پایانی با بازیکنان بسکتبال و علاقه‌مندانی که این رشته را دنبال می‌کنند

من یک مربی با تفکرات دفاعی هستم و می‌خواهم با استفاده از شرایط موجود و نقاط قوت بسکتبال ایران تدابیر فنی خود را در زمین اجرا کرده تا تیم به موفقیت برسد اما موضوع اصلی این است که این اتفاقات باید در قالب کار تیمی انجام بگیرد نه به صورت انفرادی.

پیام من به بسکتبال دوستان این است که به کاری که شروع شده اعتقاد داشته باشند و ما را باور کنند. بدون شک کار ساده‌ای در پیش نخواهیم داشت و این را شما هم می‌دانید. من به نسل جوانی که دیدم اعتقاد دارم و با توجه به شناختی که از قبل نسبت به بسکتبال ایران داشتیم به دنبال آن هستیم تا تیم خوبی را بسازیم. این در زمان کوتاه رخ نمی‌دهد و ما باید در یک دوره زمانی به آنچه می‌خواهیم برسیم.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه