هشدار درباره افزایش ابتلا به سرطان در ایران: سرطان معده و پستان در صدر آمار

اکو نیوز . ۱۴۰۳/۸/۲،‏ ۱۱:۰۷


اقتصاد ایران: دبیر علمی کنگره کنسرژنومیکس، سیدجواد مولا، درباره افزایش نگران‌کننده نرخ ابتلا به سرطان در ایران هشدار داد و اعلام کرد که سرطان معده در مردان و سرطان پستان در زنان، بالاترین آمار ابتلا را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، مولا با اشاره به سن پایین ابتلا به سرطان پستان در بانوان ایرانی، گفت: "متوسط سن ابتلا به این نوع سرطان در ایران حدود ۱۰ سال زودتر از استاندارد جهانی است که باید مورد توجه قرار گیرد."

وی عوامل مختلفی از جمله ژنتیک، تغذیه و سن را در ابتلا به سرطان مؤثر دانست و افزود: "زنان ایرانی به لحاظ ژنتیکی استعداد بیشتری برای ابتلاء به سرطان پستان دارند." مولا همچنین دلیل افزایش نرخ ابتلا به سرطان را پیری جمعیت و سبک زندگی ناپسند از جمله مصرف بالای فست فود، الکل، سیگار، آلودگی‌های محیطی و استرس عنوان کرد که می‌تواند احتمال بروز سرطان را تا ۳۰ درصد افزایش دهد.

این متخصص تأکید کرد که اتخاذ یک سبک زندگی سالم می‌تواند به میزان قابل توجهی احتمال ابتلا به سرطان را کاهش دهد. به گفته او، "با تغذیه سالم و فعالیت بدنی می‌توان آمار ابتلا به سرطان را به نصف کاهش داد."

مولا ابتلاء به سرطان معده را با عفونت‌های دستگاه گوارش مرتبط دانسته و گفت: "عفونت اچ پیلوری، که به بهداشت مواد غذایی وابسته است، پیش‌نیاز ابتلا به سرطان معده محسوب می‌شود."

وی همچنین بر لزوم گنجاندن مواد غذایی مغذی مانند حبوبات و ادویه‌هایی نظیر زردچوبه در رژیم غذایی تأکید کرد و گفت: "حذف این مواد از رژیم غذایی نسل جدید را در معرض بیماری‌های مختلف قرار داده است."

مولا هدف از برگزاری این کنگره را ایجاد شبکه‌ای از پژوهشگران، پزشکان، شرکت‌های دانش‌بنیان و خیرین حوزه سرطان برای توسعه روش‌های نوین تشخیص مولکولی و درمان هدفمند عنوان کرد. او افزود که این رویداد به عنوان دومین تجربه برگزاری کنگره نسل چهارم در کشور با سه محور اصلی علمی، تجاری‌سازی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی برگزار می‌شود.

دبیر علمی این کنگره خاطرنشان کرد که کنسرژنومیکس به عنوان بزرگترین کنگره بین‌المللی علمی، با شرکت بیش از ۳۲۰۰ پژوهشگر و متخصص، نقش مهمی در پیشبرد دانش و خدمات درمانی در حوزه سرطان دارد.

در بخش مسئولیت‌پذیری اجتماعی کنگره، جایزه‌ای به نام “جایزه مکسا” طراحی شده است که هدف آن توسعه غربالگری و پیشگیری از سرطان و ارتقای مراقبت‌های حمایتی است. این جایزه برای دومین بار به یکی از تشکل‌های مردمی فعال در حوزه سرطان اهدا خواهد شد. سال گذشته، این جایزه به دکتر مسجدی به خاطر تلاش‌های مؤثرش در زمینه سرطان ریه و مبارزه با دخانیات اهدا شد.

دومین کنگره بین‌المللی کنسرژنومیکس از ۲ تا ۴ آبان در سالن اجلاس سران برگزار خواهد شد.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.