اعتراض ۱۰هزار هنرمند به آموزش غیر مجاز هوش مصنوعی

جامعه خبری تحلیلی الف . ۱۴۰۳/۸/۲،‏ ۱۱:۳۱


بیش از ۱۰ هزار هنرمند سرشناس نامه سرگشاده‌ای را در اعتراض به آموزش غیر مجاز هوش مصنوعی امضا کردند.

به گزارش ایسنا، برخی از بزرگ‌ترین نام‌های هالیوود و سرشناسان حوزه ادبیات و موسیقی در یک نامه سرگشاده به صنعت هوش مصنوعی هشدار داده‌اند.

به نقل از واشنگتن پست، بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ هنرمند نامه اعتراضی سرگشاده‌ای را در اعتراض به «استفاده بدون مجوز» توسعه دهندگان هوش مصنوعی از آثار هنرمندان برای آموزش مدل‌های خود امضا کرده‌اند.

در این نامه آمده است: استفاده بدون مجوز از آثار خلاقانه برای آموزش هوش مصنوعی مولد، تهدیدی بزرگ و ناعادلانه برای معیشت افراد پشت آن آثار است و نباید مجاز باشد.

این نامه از سوی برخی از نام‌های بزرگ در صنعت سینما، تلویزیون، موسیقی و انتشارات حمایت می‌شود. برخی از امضاهای مشهورتر عبارتند از جولیان مور، روزاریو داوسون، کوین بیکن، اف. موری آبراهام، جیمز پترسون و تام یورک رهبر گروه موسیقی رادیوهد(Radiohead).

استفاده غیر مجاز از آثار این هنرمندان برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی یکی از نگرانی‌های عمده آنان است. اتحادیه بازیگری و انجمن نویسندگان آمریکا اخیراً اعتصاباتی را در سراسر این صنعت برگزار کرده‌اند و خواستار حمایت بهتر از کار و معیشت خود در برابر استفاده از هوش مصنوعی در پروژه‌های استودیویی شده‌اند.

همچنین در حال حاضر چندین پرونده قضایی در دادگاه‌ها وجود دارد که برخی از توسعه دهندگان هوش مصنوعی را به استفاده بدون مجوز از محتوای دارای حق نشر متهم می‌کند.

به عنوان مثال به تازگی وال استریت ژورنال و نیویورک پست از شرکت پرپلکسیتی ای‌آی(Perplexity AI) به دلیل نقض حمایت‌های حق نشر خود شکایت کردند. شرکت‌های تهیه موسیقی مانند یونیورسال، وارنر و سونی نیز در ماه ژوئن از سازندگان موسیقی هوش مصنوعی به دلیل نقض حق نشر در مقیاس گسترده شکایت کردند.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.