7 نکته ایمنی کار با سنگ فرز که باید رعایت کنید

خبرگزاری برنا . ۱۴۰۳/۸/۲،‏ ۱۰:۵۴


یکی از کاربردی‌ترین ابزارهایی که در انواع صنایع مختلف به کار گرفته شده و برای برش دادن مورد استفاده قرار می‌گیرند، سنگ فرزها هستند. این دستگاه برای شکل‌دهی و برش انواع سطوح استفاده شده و در این روند تا حد زیادی کمک‌کننده خواهد بود.

 برای اینکه بتوانید استفاده بهینه‌ای از سنگ فرز داشته باشید، لازم است تا علاوه بر قیمت انواع صفحه سنگ برش درباره نکات ایمنی کار کردن با آن‌ها هم اطلاعات لازم را به دست آورید. در ادامه با ما همراه باشید تا به صورت کامل به بررسی این نکات بپردازیم.

شناخت استانداردهای هر برند

اولین نکته ایمنی در زمان کار با سنگ فرز این است که برند تولیدکننده را بشناسید و حتما از استانداردهای تولید آن باخبر شوید. برای مثال، صفحه سنگ اوسیس یکی از بهترین انواع صفحه سنگ در بازار است که بر اساس استانداردهای ASTM و EN ساخته شده است؛ در نتیجه می‌تواند در برابر حرارت زیاد، سرعت بالا و چرخش بیش از حد، مقاومت زیادی از خود نشان دهد.

استفاده از لوازم ایمنی

یکی از مهم‌ترین نکات ایمنی که هنگام کار با سنگ فرز حتما باید در نظر داشته باشید ، استفاده از لوازم و تجهیزات ایمنی در زمان کار است. توصیه می‌کنیم حتما از کفش ایمنی، کلاه ایمنی، دستکش، هدفون محافظت گوش، عینک مخصوص و همچنین شیلدهای مخصوص حفاظت صورت استفاده کنید.

دست‌ها یکی از آسیب‌پذیرترین عضوهای بدن در زمان کار با سنگ فرز هستند. از این رو استفاده از دستکش کار ضد برش در این زمان از الزامات است و باعث جلوگیری از بریده شدن دستان، پارگی پوست یا آسیب دیدن نوک انگشتان خواهد شد. این دستکش‌ها معمولا مقاومت بسیار بالایی در برابر اشیا تیز و برنده دارند؛ از این رو باعث می‌شوند که با اطمینان خاطر بالاتری بتوانید از سنگ فرز در روند برش‌کاری استفاده کنید.

بازرسی سنگ فرز پیش از روشن کردن دستگاه

برای اینکه بتوانید آسیب‌های احتمالی را تا حد زیادی کاهش دهید، توصیه می‌کنیم بازرسی دستگاه را پیش از استفاده، در اولویت کار خود قرار دهید. قبل از استفاده و روشن کردن دستگاه، مطمئن شوید که دسته محکم بوده و در جای مناسبی قرار گرفته باشد.

به گارد دیسک هم توجه داشته باشید که کاملا در موقعیت مناسبی قرار بگیرد. سوراخ‌های خروجی دستگاه را هم بررسی کنید که عاری از هرگونه گرفتگی با گرد و غبار باشند؛ حضور این گرد و غبارها می‌تواند باعث داغ شدن دستگاه در زمان استفاده شود.

بررسی تاریخ انقضای دیسک

مواد استفاده شده در ساخت دیسک، به صورت مصرفی هستند. در واقع با گذر زمان، از کیفیت این مواد کم شده و دیگر نمی‌توانند کارایی مطلوبی داشته باشند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که همواره به تاریخ انقضای آن‌ها توجه داشته باشید. به هیچ عنوان بیشتر از تاریخ مشخص‌شده از دستگاه استفاده نکنید؛ چراکه این کار می‌تواند در سرعت‌های بالا یا فشار زیاد، باعث شکستن و پرتاب شدن سنگ فرز شده و در نتیجه خطراتی مانند قطع عضو را به دنبال داشته باشد.

تعویض سنگ فرز به صورت اصولی

در صورت اتمام تاریخ انقضای سنگ فرز، باید حتما برای تعویض آن اقدام کنید. تعویض سنگ فرز در برخی از مواقع می‌تواند به دلایل دیگری هم انجام شود. در هر حالت شما باید این کار را با دقت بالا انجام دهید تا از بروز هرگونه آسیب و خطر، جلوگیری شود. حتما قبل از هرگونه اقدام در ابتدا دستگاه را از برق جدا کنید. در صورت اتصال به برق ممکن است با کمترین سهل‌انگاری، دستگاه روشن شده و حوادث ناگواری را به دنبال داشته باشد.

انتخاب نوع سنگ فرز

یکی دیگر از نکات ایمنی که در زمان استفاده از سنگ فرز باید در نظر داشته باشید، انتخاب نوع سنگ است. در انتخاب نوع سنگ فرز باید به موارد زیر دقت کنید:

  • توجه کنید که سنگ فرز انتخاب شده باید کاملا با قطعه مورد نظر و یا همان سطح برش، سازگاری بالایی داشته باشد. در غیر این صورت، سنگ فرز می‌شکند یا سطح را دچار آسیب می‌کند.
  • همچنین در انتخاب سنگ فرز توجه داشته باشید که حتما دارای نشان و علامت استاندارد باشد و در فروشگاه معتبر عرضه شود.
  • سنگ فرز انتخاب شده باید کاملا سالم و بدون هرگونه ترک خوردگی، شکستگی و فرسودگی باشد.
  • به هیچ عنوان از سنگ فرز سیار به جای مدل ثابت استفاده نکنید؛ در چنین حالتی احتمال شکستن سنگ در زمان انجام کار تا حد زیادی بیشتر خواهد شد.
  • همچنین به هیچ عنوان از سنگ فرز بدون محافظ برای برشکاری استفاده نکنید؛ حتی با وجود محافظ صورت، شکستن و پرتاب شدن سنگ برش می‌تواند آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری را برای شما به همراه داشته باشد.

تمیز بودن سطح فرزکاری و فضای اطراف آن

توجه داشته باشید که همیشه فضای زیر سنگ در حال چرخش باید کاملا خالی باشد؛ از این رو به هیچ عنوان از چوب و یا لوازم دیگر در این قسمت استفاده نکنید، چراکه مانع از چرخش راحت و ساده قطعه خواهند شد. دقت کنید که هیچ وقت سنگ بین شکاف سطح و یا قطعه مورد نظر گیر نکند و در چنین حالتی فشار مضاعف به آن وارد نکنید.

در زمان برشکاری، نباید قطعه را به سنگ نزدیک کنید؛ در این روند باید سنگ را به سمت قطعه ببوید. فاصله استاندارد بین تکیه‌گاه کار و سنگ نباید بیشتر از 5 میلی متر باشد. در صورتی که سنگ را به تازگی نصب کرده و یا دستگاه را بعد از تعمیر برای اولین بار مورد استفاده قرار می‌دهید، حتما برای یک دقیقه آن را آزمایشی روشن کنید تا از صحت عملکرد سنگ فرز مطمئن شوید.

سخن پایانی

سنگ فرز این روزها در اغلب صنایع مختلف و محیط‌های کارگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه را می‌توانیم به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای برش دادن انواع سطوح مختلف در نظر بگیریم. برای اینکه بتوانید استفاده بهینه‌ای از سنگ فرز داشته باشید و از بروز آسیب‌های مختلف به میزان قابل توجهی جلوگیری کنید، باید اطلاعات و آگاهی خود را درباره نکات ایمنی استفاده از سنگ فرز ارتقا دهید. در قسمت‌های قبلی به معرفی چند نمونه از مهم‌ترین و موثرترین موارد در این راستا پرداختیم. با در نظر گرفتن این نکات شما می‌توانید در شرایط کاملا ایمنی از این قطعه استفاده کنید.

رپورتاژ

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.