انتشار ۲۰۰ همت اوراق در برنامه دولت برای سال آینده

بورس نیوز . ۱۴۰۳/۸/۲،‏ ۱۱:۵۸


جهت پرداخت بدهی انجام می شود؛

انتشار ۲۰۰ همت اوراق در برنامه دولت برای سال آینده

سرپرست معاونت هماهنگی برنامه، بودجه و نظارت سازمان برنامه و بودجه گفت: در سال آینده، دولت قرار است ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های خود را از طریق اوراق بهادار پرداخت کند و مبلغ قابل توجهی از هزینه‌های سود این اوراق نیز از طریق بهادارسازی تأمین می‌شود.
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس‌نیوز، محمد حسین رحمتی، سرپرست معاونت هماهنگی برنامه، بودجه و نظارت سازمان برنامه و بودجه با اشاره به این که تصمیم‌گیری درباره تسهیلات تکلیفی بر عهده هیأت عالی بانک مرکزی است، اظهار کرد: منابع تسهیلات تکلیفی نیز در این هیأت مشخص می‌شود.

رحمتی افزود: برای پرداخت بدهی‌های دولت به شبکه بانکی از طریق بهادارسازی، چندین وجود دارد. او افزود: در بودجه ۱۴۰۴ برای تضامین دولت محدودیت‌هایی مشخص شده و برنامه‌ریزی دقیقی برای استقراض دولت از شبکه بانکی وجود دارد. در سال آینده، دولت قرار است ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های خود را از طریق اوراق بهادار پرداخت کند و مبلغ قابل توجهی از هزینه‌های سود این اوراق نیز از طریق بهادارسازی تأمین می‌شود.

وی بر اهمیت بهادارسازی بدهی‌های دولت تأکید و بیان کرد: این اقدام می‌تواند ناترازی‌های مرتبط با دولت را کاهش دهد. همچنین، اوراق بهادارسازی به گونه‌ای طراحی شده تا آسیبی به بازار سرمایه نرساند. رحمتی خاطرنشان کرد که سقفی برای دریافت تضامین از بانک‌ها تعیین شده و بدین ترتیب، ناترازی‌های ناشی از دولت در بودجه سال آینده نظم‌مند خواهد شد.

این مقام مسئول درخصوص سایر ناترازی‌ها مانند نرخ بهره و تنظیم‌گری گفت: اگر سیاست‌ها و اقدامات به درستی اجرا شوند، امید است که در سال آینده کاهش ناترازی‌های شبکه بانکی را شاهد باشیم. هدف اصلی در بودجه ۱۴۰۴، ایجاد ثبات اقتصادی و حمایت از رشد اقتصادی است که این موضوع در استمرار نرخ‌های مالیاتی، تعیین سقف برای تضامین، پرداخت بدهی‌ها به شبکه بانکی و سایر سیاست‌های دولت، به وضوح مشهود است.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.