استان یزد ۱۶ محدوده بحرانی به لحاظ منابع آبی دارد

تحلیل بازار . ۱۴۰۳/۸/۲،‏ ۱۴:۱۴


یزد- مدیرعامل آب منطقه ای یزد از اجرای طرح های مختلف در راستای تعادل بخشی سفره های آب زیرزمینی خبر داد و گفت: این استان ۱۶ محدوده بحرانی به لحاظ منابع آبی دارد.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه ای یزد، جواد محجوبی در نشست هم اندیشی با رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد بیان کرد: ۷۵ درصد از منابع آب تجدیدپذیر و قابل بازگشت به عنوان آب قابل برنامه ریزی توسط وزارت نیرو برای دشت های مختلف کشور تعریف و ابلاغ شده است.

وی گفت: با توجه به کسری شدید مخازن آب زیرزمینی در کشور، اجرای پروژه های ۱۵ گانه احیا و تعادل بخشی با تصویب شورای عالی آب شامل نصب کنتورهای هوشمند و اصلاح و تعدیل پروانه چاه های کشاورزی مجاز، پر کردن چاههای غیر مجاز، راه اندازی تشکلهای آب بران و دیگر برنامه ها از سال ۱۳۹۳ در دستور کار استان قرار گرفته است.

مدیرعامل آب منطقه ای یزد ادامه داد: کارگروه ملی سازگاری با کم آبی بر اساس مصوبه هیات وزیران تشکیل و سند سازگاری با کم آبی استانها با هدف دستیابی به آب قابل برنامه ریزی، تدوین و توسط تمام دستگاههای ذیربط از جمله وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت معدن تجارت و سازمان ملی محیط زیست تصویب شد.

محجوبی ابراز کرد: بر اساس محاسبات و مطالعات صورت گرفته در استان یزد برای دستیابی به آب قابل برنامه ریزی، صرفه جویی معادل حدودا ۳۶۰ میلیون متر مکعب در بخش کشاورزی مورد نیاز است که این موضوع در دو مرحله به صورت پلکانی در سند سازگاری با کم آبی استان یزد لحاظ شده و اجرای برنامه ها در کارگروه استانی سازگاری با کم آبی مورد پایش قرار می گیرد.

وی عنوان کرد: ۱۹ محدوده مطالعاتی در استان یزد وجود دارد که ۱۶ محدوده از آن ممنوعه و ممنوعه بحرانی است همچنین از ۱۶ محدوده ممنوعه، چهار محدوده مطالعاتی محدوده بحرانی است براساس مصوبه هیئت وزیران و طبق سند سازگاری با کم آبی، آب مصرفی بخش کشاورزی باید با آب قابل برنامه ریزی که ۷۵ درصد آب تجدید پذیر است، تطبیق داده شود

مدیرعامل آب منطقه ای یزد در ادامه به برنامه سازگاری با کم آبی اشاره کرد و گفت: با اجرای این برنامه در استان از سال ۹۹ تا ۱۴۰۵ باید ۲۲۳ میلیون متر مکعب آب صرفه جویی به تناسب مصرف در بخش های مختلف انجام شود که سهم بخش کشاورزی ۲۰۲ میلیون متر مکعب است.

محجوبی با بیان این که اصلاح و تعدیل پروانه دو هزار و ۳۰۰ چاه کشاورزی در استان یزد صورت گرفته است، ابراز کرد: اصلاح پروانه ها باتوجه به میانگین آب مصرفی پنج سال گذشته و براساس ساعت مندرج در سند ملی آب برآورد می شود.

سمیه گلابگیران
مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه