افزایش تعرفه واردات سال آینده ۵۰درصد گرانی ایجاد می کند رانت توزیع ارز مانع استفاده ارز منشا خارج

تحلیل بازار . ۱۴۰۳/۸/۲،‏ ۱۴:۱۴


دادفر، کارشناس بازار خودرو به بازار گفت: در صورت تداوم این شرایط در سال آینده و افزایش تعرفه ها قطعا نرخ خودروهای وارداتی ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.

امید محمدی؛ بازار: دولت چهاردهم در نخستین لایحه ای که به تازگی به خانه ملت تقدیم کرد، تعرفه واردات خودرو را برای سال آینده ۱۰۰ درصد پیش بینی کرده است. در دولت سیزدهم با سکان داری سید رضا فاطمی امین سد واردات خودرو شکسته شد، براساس قوانینی که در دولت قبل وضع شد؛ برنامه واردات ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو به صورت سالانه اعلام گردید. براساس آمار انتشار یافته تاکنون فقط ۲۵ هزار و ۴۴۸ دستگاه خودرو وارد شده است. دولت چهاردهم در نظر دارد سال آینده به واردات خودرو ۲ میلیارد دلار ارز از محل حاصل از صادرات اختصاص دهد. اگر این سیاست برای واردات خودرو در سال آینده اعمال شود، باید انتظار رشد قیمت خودروهای خارجی در بازار را داشت، از همین رو جهت بررسی فرآیند واردات خودرو در سال ۱۴۰۴ با «مهدی دادفر» کارشناس بازار خودرو به گفت و گو پرداختیم؛

* براساس لایجه نخستین بودجه دولت چهاردهم که به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد، افزایش صد درصدی تعرفه واردات خودرو پیش بینی شده است، نظر شما در این خصوص چیست؟

اگر فقط دیدگاه درآمد به مردم وجود داشته باشد، قطعا باید انتظار رفتار و دیدگاه مشابه به دولت را داشت. اگر دولت تعرفه واردات خودرو را به عنوان مثال ۱۰۰ یا ۱۵۰ درصد وضع کند، در مقابل چه اقدامی برای مردم انجام می دهد؟ اگر سال ۱۴۰۴ تعرفه واردات صد درصد براساس نرخ ارز آزاد حساب شود، در اینجا باید از دولتمردان سوال کرد که آیا مشتریان یا بازرگانان آزادی انتخاب در واردات خودرو خواهند داشت؟

از چه زمانی حضور خودروها در انبار خودروسازان خارجی، دپو در بنادر یا حمل آن ها به کشور جزو آمار واردات خودرو محسوب می شود؟

* نظر شما در مورد واردات فعلی خودرو و آماری که توسط متولیان اعلام می شود، چیست؟

در حال حاضر فقط شعار واردات خودرو وجود دارد و نمی توان مدل فعلی ورود خودروهای خارجی به کشور را «واردات» نامید. اخیرا اعلام آمار واردات خودرو توسط متولیان عجیب شده است، از چه زمانی حضور خودروها در انبار خودروسازان خارجی، دپو در بنادر یا حمل آن ها به کشور جزو آمار واردات خودرو محسوب می شود؟

* شما به انتشار آمار عجیب و غریب خودروهای وارداتی اشاره داشتید، از ابتدای سال جاری تاکنون چه تعداد خودرو به کشور وارد شده است؟

از ابتدای سال جاری تاکنون کمتر از ۱۵ هزار دستگاه خودرو به کشور رسیده است. باتوجه به اینکه مردم برای واردات خودرو پای کار هستند، آمار ورود این خودروها به بازار باید شفاف و صحیح اعلام شود. شاید بهتر باشد برای اطلاع از وضعیت دقیق خودروهای خارجی صفرکیلومتر که به کشور رسیدند، شماره گذاری این خودروها توسط پلیس راهور فراجا را شاخص و معیار قرار داد.

* اگر سال ۱۴۰۴ تعرفه واردات خودرو توسط دولت افزایش صد در صدی داشته باشد، قیمت محصولات خارجی چقدر افزایش خواهد یافت؟

واردات و عرضه خودروهای خارجی صفر کیلومتر به بازار کشور با محدودیت شدیدی مواجه است، در صورت تداوم این شرایط در سال آینده و افزایش تعرفه ها قطعا نرخ خودروهای وارداتی ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت. متاسفانه دولتمردان فقط به این فکر می کنند که کسری بودجه را چگونه تامین کنند.

* شنیده ها حاکی از آن است که ثبت سفارش خودروهای وارداتی در حال حاضر متوقف شده است، آیا سامانه جهت ثبت باز خواهد شد؟ با عدم ثبت سفارش خودروهای وارداتی نگرانی نسبت به تداوم واردات و تکرار اتفاقات سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ وجود دارد، نظر شما در این خصوص چیست؟

طی چند روز اخیر گفته شده که بزودی ثبت سفارش خودروهای وارداتی از سر گرفته خواهد شد. در پاسخ به قسمت دیگر سوال شما باید گفت که نگرانی از تکرار اتفاقات سال های نامبرده به جا است.

عده ای که از شیرینی رانت توزیع ارز منتفع هستند، نسبت به اجرای ارز منشا خارجی مخالفت دارند

* محدودیت های تخصیص ارز برای واردات خودرو وجود دارد، چرا وزارت صمت یا دولت ارز با منشا خارجی را برای واردات آزاد نمی کنند؟

شاید بتوان گفت وزارت صمت در این خصوص همچنان چالش دارد، بانک مرکزی در بیان مدعی است که در خصوص استفاده از ارز منشا خارجی بخشنامه دارد، ولی در عمل چنین چیزی وجود ندارد. تاکنون بخشنامه ای در خصوص استفاده از ارز منشا خارجی متعلق به ایرانیان ساکن خارج وجود ندارد. یکی از راهکارهای اصلی حل معضل واردات خودرو استفاده از اعتبارات ایرانیان خارج کشور است. البته شاید عده ای که از شیرینی رانت توزیع ارز منتفع هستند، نسبت به اجرای چنین مساله ای مخالفت دارند. دولتمردان باید این موضوع را درک کنند که ایرانیان خارج کشور اعتبارات و بودجه های دارند که در حقیقت سرمایه کشور است. متاسفانه رئیس جمهور در زمان انتخابات در این خصوص وعده های دادند، اما ظاهرا فراموش کردند.

از قانون ساماندهی صنعت خودرو که توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و شورای نگهبان آن را تایید کرد؛ بسیاری از دستورالعمل ها و آیین نامه ها معلق مانده است

* آیا سیاست های دولت چهاردهم در قبال خودروهای برقی و واردات خودروهای کارکرده مشخص شده است؟

وضعیت واردات خودروهای برقی و کارکرده هنوز معلوم نیست، از قانون ساماندهی صنعت خودرو که توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و شورای نگهبان آن را تایید کرد؛ بسیاری از دستورالعمل ها و آیین نامه ها معلق مانده است.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه