متهم ردیف اول عامل ابتلا به سرطان های دهان را بشناسید

بهداشت نیوز . ۱۴۰۳/۸/۲،‏ ۱۰:۰۵


متخصص پاتولوژی دهان و فک و صورت و عضو مرکز تحقیقات دهان، فک و صورت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در گذشته سرطان‌ دهان در دهه‌های 6 و 7 زندگی شایع‌تر بود، اما اکنون به بین 20 تا 30 سال رسیده و باید برای جهت پیشگیری از ایجاد مشکلات این حوزه به تغذیه سالم، دورش از دخانیات و الکل و عدم رفتارهای پرخطر توجه نماییم.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر نوشین محتشم  اظهار کرد: در حوزه سرطا‌‌ن‌های دهان و دندان علل مختلفی مورد بررسی قرار گرفته است و در حیطه سر و گردن بیماری‌های مادرزادی و اکتسابی زیادی دارد که یک مورد آن سرطان‌های دهانی بوده، بیماری‌ای که در قالب تومورهای خوش خیم و بد خیم تقسیم می‌شوند.

وی تصریح کرد: سرطان‌های ناحیه سر و صورت اثرات سوئی همچون غیرقرینگی، تأثیر در صحبت کردن و زیبایی و دیگر موارد را دارد و معتقدیم که با یک اقدام پیشگیرانه درست و به‌موقع می‌توانیم از وجود بیماری‌های مرتبط با این حوزه به‌دور باشیم.

عضو هیأت علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در حوزه تومورمارکرها یا بیومارکرها نمونه‌برداری از بزاق دهان را داریم، خاطرنشان کرد: اگر فردی با علائمی همچون قرمزی و سفیدی در داخل مخاط دهان و لب، ایجاد زخم خودبه‌خودی و با مدت زمان بیش از 2 هفته و عدم بهبود در این بازه زمانی مواجه شد باید بلافاصله جهت بررسی به متخصص پاتولوژی دهان و فک و صورت مراجعه نماید، به‌خصوص اینکه اگر شامل زیرفاکتورهایی همچون استفاده از الکل، استفاده انواع دخانیات سیگار و قلیان، استفاده از ناس، مصرف گیاه مضر و ناسالم، عدم استفاده کافی از میوه، کمبود ویتامین و ابتلای به HPV باشد که موجب ایجاد عفونت دستگاه تناسلی و ایجاد سرطان‌های دهان و دهانه رحم می‌شود.

دکتر محتشم اضافه کرد: اصطلاح تومورمارکر ممکن است به پروتئین‌هایی اطلاق شود که هم توسط سلول‌های سالم بدن و هم توسط سلول‌های سرطانی بدن ساخته می‌شوند، این اصطلاح ممکن است به جهش‌ها، تغییرات یا الگوهای موجود در DNA یک تومور نیز اشاره داشته باشد و به نشانگرهای تومور، (نشانگرهای زیستی (بیومارکر هم گفته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه HPV به دلیل رفتارهای جنسی پرخطر و ناسالم و رفتارهای دهانی موجب ایجاد سرطان‌های دهانه رحم و حفره دهانی می‌شود، بیان کرد: در بسیاری از کشورها تزریق واکسن آن الزامی شده و نیاز است که در کشور ما هم این برنامه برای افراد 13 تا 42 سال (در جوانان پسر و دختر و بالای 30 با اولویت خانم‌‎ها) اجرا شود.

عضو مرکز تحقیقات دهان، فک و صورت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: سرطان‌های دهانی شامل کارسینوم سلول سنگفرشی، کارسینوم، غدد بزاقی کوچک، لنفوم، ملانوم مخاطی، لب، زبان، حنجره و گونه داخلی بوده که شایع‌ترین آن کارسینوم سلول سنگفرشی و یا همان (Squamous Cell Carcinoma) است.

دکتر محتشم گفت: عمد مشکل در بحث بدخیمی‌های سرطان‌های دهانی عدم تغذیه کافی و مناسب، مصرف زیاد الکل و دخانیات و همچنین رفتارهای پرخطر بوده که دلیل اصلی رواج HPV هم بوده و معتقدیم که آموزش نقش اول را در هر جامعه‌ای دارد و اگر هرگونه مشکلی داریم باید بدون هیچگونه تعارف و خجالتی با پزشک مطرح کنیم و او را محرم خود بدانیم و هیچ چیزی را پنهان نکنیم تا که بهترین تصمیم در جهت رفع مشکلمان گرفته شود

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.