آموزش مهارتی در افق قانون برنامه هفتم پیشرفت تدوین شود

خبرگزاری برنا . ۱۴۰۳/۸/۲،‏ ۱۴:۱۲


معاون آموزشی وزارت علوم گفت: مأموریت‌های معاونت آموزشی در برنامه هفتم توسعه در قالب ۳ ماده بیان شده و  بر اساس ماده ۹۶ برنامه لازم است آمایش آموزش عالی بر مبنای اصل ۳۰ قانون اساسی انجام شود.

به گزارش خبرگزاری برنا، روح الله رازینی معاون آموزشی وزارت علوم شصت و سومین اجلاس سراسری معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی اظهار کرد: امروزه همه ما از وضعیتی که به واسطه اتفاقاتی که در حوزه مقاومت می‌افتد غمگین و ناراحت هستیم و امیدواریم به زودی در این عرصه گشایشی رخ دهد.

معاون آموزشی وزارت علوم  گفت:  اهداف اجلاس شامل مشارکت جمعی در تحقق تکالیف برنامه هفتم پیشرفت، هماهنگی اجرایی سال تحصیلی پیش رو، تبادل نظر در مورد مسائل جاری حوزه آموزش و افزایش انسجام شبکه همکاران آموزش است.

 وی یادآور شد: محوریت برنامه دولت چهاردهم برنامه هفتم توسعه است و  وزارت علوم متولی پیگیری برنامه های هفتم توسعه است و  بیشترین اقدام برنامه هفتم توسعه در حوزه آموزش است.

رازینی به موضوعات محوری اجلاس امروز  اشاره کرد و گفت: ماموریت گرا و هدفمند بودن آموزش موضوع اول است و تمام آنچه امروزه گفته می‌شود متناسب با نیاز کشور است و اگر به دنبال علم نافع هستیم باید آن را اولویت قرار دهیم.

معاون آموزشی وزارت علوم  اضافه کرد: روند تحولاتی که اتفاق می افتد پویایی و هدفمند بودن آموزش است و نظم و قانون مداری یکی دیگر از مواردی است که در ضوابط و آئین‌نامه‌ها اجرایی می‌شود.

رازینی گفت: هم‌افزایی و مشارکت موضوع مهم دیگری است که باید از کارگروه‌های تخصصی این حوزه در دانشگاه‌ها استفاده کنیم‌ که از این طریق می‌توانیم به درخواست‌ها پاسخ دهیم تا نواقص رفع شوند.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: چابک و پاسخگویی از جمله مواردی است که سعی کرده‌ایم از این طریق کارهای عقب مانده و پشت خط مانده را برطرف کنیم.

وی در ادامه افزود: بر اساس آنچه در سند آمایش و الزامات بالادستی و خواسته مقام معظم رهبری بوده در این راستا ۵ محور را در دستور کار قرار داده ایم که این محورها تقویت نقش آموزشی در نظام عطف، ارتقای مهارت‌افزایی و اشتغال پذیری، بهبود الگوی حکمرانی و بهره‌وری، حمایت از نخبگان و استعدادهای درخشان و نیازمحوری و تقاضا محوری هستند.

رازینی گفت: نیازمحوری و تقاضا محوری از جمله مواردی است که ارتباط جامعه و صنعت را در بر می‌گیرد که در این زمینه کارهای مهم انجام شده است و امیدواریم نقطه ضعف‌هایی که در این زمینه وجود دارد برطرف شود.

وی افزود: این ۵ محور می تواند اصل تغییراتی که در حوزه آموزش وجود دارد را رقم بزند. هر کدام از این اهداف به هدف‌های کوچکتری تقسیم می‌شوند. برای مثال سطح‌بندی موسسات آموزش عالی و اجرای صحیح اصل ۳۰ قانون اساسی ذیل هدف بهبود الگوی حکمرانی و بهره‌وری قرار می‌گیرند.

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: مأموریت‌های معاونت آموزشی در برنامه هفتم توسعه در قالب ۳ ماده بیان شده و  بر اساس ماده ۹۶ برنامه لازم است آمایش آموزش عالی بر مبنای اصل ۳۰ قانون اساسی انجام شود. بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۵ باید آموزش مهارتی در افق قانون برنامه هفتم پیشرفت تدوین شود و بر اساس ماده ۹۵، گسترش آموزش عالی در افق برنامه هفتم پیشرفت انجام خواهد شد.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه