کرمان موتور برنامه داخلی سازی ۷۰ درصدی دارد مونتاژکاران سهم بالایی در صنعت خودرو دارند

تحلیل بازار . ۱۴۰۳/۸/۲،‏ ۱۶:۳۰


خلخالی معاون توسعه محصول شرکت کرمان موتور گفت: کاهش مصرف سوخت ۳۵ درصدی و ساخت داخل ۷۰ درصدی را هدف قرار دادیم که با برنامه توسعه هفتم منطبق است.

بازار؛ گروه خودرو: صبح امروز دومین رویداد فرصت های نوآوری و فناوری کرمان موتور در دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف با حضور سید محمد موسوی معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت، محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور، استادن دانشگاه شریف و علم و صنعت، مدیران ارشد کرمان موتور و اصحاب رسانه برگزار شد.

استفاده از تکنولوژی بالا به کمک دانشگاه شریف در خودروهای داخلی

سخنران نخست این همایش حسن حدادپور، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به نوآوری و تکنولوژی خودروهای خودران، الکتریکی و متصل گفت: سال های گذشته در زمینه خودروهای هوشمند فقط تحقیقات و پژوهش صورت گرفت اما امروز شاهد تولید انبوه این خودروها هستیم. باتوجه به اینکه پیشرانه های جدید در دنیا طراحی و تولید شده، امیدواریم در داخل کشور نیز شکل بهتر و با کیفیت تر این محصولات را داشته باشیم.

حدادپور با بیان اینکه امروز شاهد تردد خودروهای جدید برقی در خیابان ها هستیم، اظهار داشت: سال گذشته خودروهای برقی در خیابان های کشور حضور نداشت، ما امروز با حضور این محصولات پتانسیل، توانمندی علمی و فناوری در زمینه تولید و استفاده از این محصولات وجود دارد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به توانمندی علمی دانشگاه مذکور بیان کرد: دانشگاه شریف مانند سایر دانشگاه ها محل ورود استعدادها و نخبگان هستند، این دانشگاه ظرفیت علمی و تجربی فراوانی داشته که به کمک استادان برتر دانشگاه ها برای پیشرفت صنعت خودرو می تواند مورد استفاده قرار گیرد. با چنین ظرفیتی می توان در صنعت خودرو تکنولوژی روز با بالاترین سطح کیفی را در اختیار مشتریان خودروهای داخلی قرار داد.

عمق بالای داخلی سازی قطعات خودرو در کرمان موتور

سخنران دوم این همایش ابوالفضل خلخالی معاون توسعه محصول شرکت کرمان موتور بود که با اشاره به گسترش مرکز تحقیق و توسعه در کرمان موتور گفت: بیشترین ارزش افزوده متعلق به محصول و کمترین آن مربوط به تولید است. کشورهای پیشرفته بخش توسعه محصول را در داخل کشور خود حفظ و تولید را به سایر کشورها واگذار کردند. بنابراین در کرمان موتور هدف گذاری توسعه محصول به کمک دانشگاه و ایجاد زنجیره ارزش را دنبال می کنیم.

خلخالی با اشاره به اینکه در کرمان موتور سه پلفترم پی اس ۱، کی پی ۱ و کی پی ۲ وجود دارد، بیان کرد: پی اس ۱ نخستین پلتفرم کرمان موتور است که محصول سواری ما(ایگل) روی آن ساخته شده، دو پلتفرم دیگر مگا پلتفرم هستند که خودروسهازی سواری بزرگ را می توان روی آن ساخت، هر کدام از این پلتفرم ها ۱۵ سال باید کار کنند.

معاون توسعه محصول شرکت کرمان موتور با بیان اینکه سه نوع پاورترین(قوای محرکه) را برای پلتفرم ها در نظر داریم، اظهار اشت: در هر پلتفرم سه تیپ بنزینی، هیبریدی و الکتریکی برای کلاس های اس یو وی، سدان، هاچ بک و کوپه استفاده خواهد شد.

خلخالی تصریح: کاهش مصرف سوخت ۳۵ درصدی و ساخت داخل ۷۰ درصدی را هدف قرار دادیم، به این ترتیب وابستگی واردات قطعات کرمان موتور برای محصولاتش ۳۰ درصد خواهد بود. این اهداف همگام با برنامه توسعه هفتم و تا پایان سال ۱۴۰۷ در نظر گرفته شده است.

حضور معاون وزیر صمت در رویداد کرمان موتور

سید محمد موسوی معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزیر صمت به عنوان سخنران سوم این همایش با اشاره به امیدواری در برگزاری این رویداد و استفاده از ظرفیت نهفته دانشگاه ها، گفت: ابتدا باید به بنیانگذاران صنعت خودرو رحمت فرستاد؛ تلاش های امروز ما در این صنعت ثمره زحمات آن ها بوده است.

معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزیر صمت با اشاره به اینکه تا پایان مهرماه سال جاری ۷۱۳ هزار دستگاه خودرو تولید شده، بیان کرد: مشکلات مالی، تامین ارز و جبر تحریم های ظالمانه در فعالیت صنایع از جمله خودروسازی اثر گذار بوده، اما قطعه سازان و تولیدکنندگان علیرغم وجود موانع در حال نولید و تامین قطعات هستند.

موسوی تصریح کرد: متاسفانه تحریم ها با پیشرفت های تکنولوژی همسو و روزانه پیشرفت می کند، حدود ۷۶۰ همت از منابع مالی خودروسازان در چرخش(سرمایه در گردش) است. این عدد بسیار بزرگ بوده و در کنار آن سهم ۱۲ درصدی صنعت خودرو در ارزش افزوده وجود دارد که ایران را به رتبه ۱۶ در جهان برای صنایع خودروسازی رسانده است. امروز با گسترش صنعت خودرو و رشد فعالیت مونتاژ کاران، سهم داخلی سازی خودروهای این شرکت ها به ۶۰ درصد رسیده که جای تحسین داشته و نباید به آن ها مونتاژ کار گفت، بلکه سهم قابل توجهی در صنایع خودروسازی دارند.

معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزیر صمت با توضیح این موضوع که ظرفیت بالای در قطعه سازی و خودروسازی در کشور وجود دارد که باید حمایت شود، ادامه داد: باید رویکرد و نوع نگاه به این صنعت تغییر کند، دانشگاه ‌ها باید برای کمک به صنایع قدم برداشته و تغییراتی را ایجاد کنند. امروز این موضوع را در همکاری کرمان موتور و برگزاری این رویداد شاهد هستیم که باید گسترش یابد.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.