ژنرال صهیونیست: ادامه جنگ دستاوردی برای اسرائیل ندارد

مهر نیوز . ۱۴۰۳/۸/۲،‏ ۱۵:۱۳


رئیس پیشین شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، با اشاره به تلفات انسانی و فشار اقتصادی، توقف فوری جنگ علیه نوار غزه را خواستار شده و تأکید کرده ادامه جنگ هیچ دستاورد استراتژیکی برایشان اندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، گیورا آیلند، رئیس پیشین شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، بر لزوم توقف فوری جنگ علیه نوار غزه تأکید کرده و هشدار داده است که ادامه این جنگ نه تنها تغییری در وضعیت ایجاد نخواهد کرد، بلکه منجر به مرگ همه اسیران صهیونیستی و کشته شدن تعداد بیشتری از نظامیان خواهد شد.

آیلند در مقاله‌ای که در روزنامه یدیعوت آحارونوت منتشر شده، اعلام کرده است که ادامه جنگ برای یک سال دیگر هیچ دستاوردی برای رژیم صهیونیستی نخواهد داشت و سود استراتژیکی نیز به همراه نخواهد آورد، در حالی که «تلفات انسانی میان سربازان اسرائیلی و گروگان‌ها بدون تغییر اساسی در معادله درگیری افزایش خواهد یافت.»

وی گفته است: «اگر ما به مدت شش ماه یا یک سال دیگر در غزه بجنگیم، هیچ تغییری در وضعیت ایجاد نخواهد شد. تنها دو چیز رخ خواهد داد: همه گروگان‌ها کشته خواهند شد و تعداد بیشتری از سربازان کشته خواهند شد.»

آیلند با اشاره به اینکه ممکن است شرایط معامله برای آزادی اسیران صهیونیستی در قبال فلسطینیان آزادشده بهبود یابد، تأکید کرده که «نیازی به پافشاری بر بیهوده‌گویی به‌ویژه در مورد محور فیلادلفیا نیست» این سخن وی اشاره‌ای به موضع کابینه بنیامین نتانیاهو است که در هر معامله‌ای با حماس، حاضر به عقب‌نشینی از این محور مرزی با مصر نیست.

دلایل توقف جنگ

آیلند در مقاله خود چهار دلیل قوی برای توقف فوری جنگ در غزه ارائه کرده است. وی مهم‌ترین دلیل را «تلفات انسانی که فراتر از هر دستاورد احتمالی است» عنوان کرده است.

وی همچنین به تغییر جدید در میان صهیونیست‌ها اشاره کرده و گفته است: «در گذشته، ملت اسرائیل به شدت برای هر سربازی که در میدان نبرد کشته می‌شد، غمگین می‌شد، اما اکنون این احساسات به نوعی قساوت و بی‌تفاوتی تبدیل شده است. جامعه دیگر برای سربازان همانند گذشته نمی‌گرید.»

وی افزود: «قلب‌های ما نسبت به مرگ سربازان، سخت شده است. بسیاری از این سربازان نه تنها کشته می‌شوند، بلکه برخی دچار آسیب‌های جسمی و روحی می‌شوند که به طور کامل زندگی آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، مانند از دست دادن اعضای بدن یا بینایی، که آینده آن‌ها را کاملاً نابود می‌کند.»

آیلند به دلیل دیگری نیز اشاره کرد و آن فشار شدید بر سربازان، به ویژه نیروهای ذخیره است که به گفته او، «در شرایط اقتصادی و خانوادگی پیچیده‌ای قرار دارند که ادامه جنگ را برای آن‌ها غیرقابل تحمل کرده است.»

وی همچنین به هزینه‌های اقتصادی جنگ اشاره کرده و گفته است که هر روز جنگ نزدیک به نیم میلیارد شِکل (۱۳۲.۳ میلیون دلار) هزینه دارد و این وضعیت اقتصاد رژیم صهیونیستی را تحت فشار قرار می‌دهد.

به گفته آیلند، با اینکه در حال حاضر تمرکز اصلی بر جبهه لبنان است، اما استفاده از منابع در غزه تأثیرات سنگینی بر اقتصاد این رژیم در آینده نزدیک خواهد داشت.

آیلند همچنین به موضع جامعه بین‌المللی که خواستار پایان عملیات در غزه است، اشاره کرده و مدعی شده است که «جنگ علیه حزب‌الله در لبنان بیشتر قابل درک است، اما جهان نمی‌فهمد که ما در غزه به دنبال چه چیزی هستیم و این مسئله اسرائیل را در انزوای دیپلماتیک قرار داده است.»

اولویت برای آزادسازی اسیران

از دید آیلند، هر توافقی با حماس باید تنها با هدف آزادسازی اسیران باشد، بدون اینکه خواسته‌های دیگری از حماس مطرح شود. اما وی معتقد است که نبرد واقعی با طرف‌های منطقه‌ای مانند آمریکا، مصر و قطر است و باید بر آن‌ها فشار آورد تا بازسازی غزه تنها به شرط خلع سلاح حماس صورت گیرد.

وی مدعی شده است: «غزه کاملاً ویران شده است و حماس تا زمانی که پروژه بزرگی برای بازسازی وجود نداشته باشد، نمی‌تواند قدرت خود را بازیابی کند. ما اجازه نخواهیم داد که این بازسازی بدون مکانیسمی برای نابودی کامل زیرساخت‌های نظامی باقی‌مانده حماس انجام شود».

آیلند همچنین اشاره کرده که «طولانی شدن عملیات نظامی باعث ادامه رنج مردم و تجدید خصومت‌ها خواهد شد.»

آیلند در پایان اعلام کرده که «جنگی که برای رفع تهدید انجام شود، ضروری است و هزینه‌های بالای آن را توجیه می‌کند، اما این وضعیت در غزه نیست.»

وی همچنین کابینه رژیم صهیونیستی را سرزنش کرده و گفته است: «متأسفانه کابینه اسرائیل از این منطق پیروی نمی‌کند و حتی برای بحث درباره انتخاب بین دو گزینه، ادامه جنگ تا پیروزی نهایی یا آمادگی برای پایان دادن به جنگ در مقابل بازگشت تمام گروگان‌ها، جلسه‌ای برگزار نمی‌کند.»

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.