اقداماتی فاخر در حوزه HSE شهر تهران انجام شده است

همشهری . ۱۴۰۳/۸/۲،‏ ۱۷:۱۱


نخستین جلسه شورای عالی HSE شهرداری تهران با هدف بررسی نظام‌نامه HSE و موضوعات مرتبط با ایمنی، سلامت و محیط زیست شهر با حضور شهردار تهران برگزار شد.

به گزارش همشهری آنلاین، علیرضا زاکانی، شهردار تهران در این جلسه با بیان این که یکی از دغدغه‌های اساسی شهرداری و شورای شهر حفظ ایمنی، سلامت و محیط زیست است، یادآوری کرد: اگر به این موضوعات توجه نداشته باشیم در عمل از ایمنی دور شده و باید منتظر حوادث متعدد در شهر تهران باشیم.

علیرضا زاکانی با اظهار امیدواری در خصوص تدوین دستورالعمل اجرایی HSE در شهر تهران، گفت: نکته بعد ناظر به منابع است که در این زمینه باید چارچوب‌های بودجه‌ای آن نیز مشخص شود.

شهردار تهران در ادامه بر لزوم توجه به جنبه پایشی در اجرای طرح، ارتباط با نخبگان جامعه، استفاده از نظرات نقادانه برای رفع خطاها، افزایش ایمنی در شهر تهران و حفظ جان شهروندان تاکید کرد و افزود: برای حفظ ایمنی، سلامت و محیط زیست شهر تهران باید به گزارش‌دهی دقیق، سطح‌بندی، فهم درست از مخاطرات و تکمیل نقشه‌های آن، مستندسازی و انتقال تجربیات به دیگر استان‌ها و تاکید بر الگو قرار دادن موضوعی چون بررسی ایمنی ساختمان‌های بلندمرتبه توجه کرد.

استراتژی مدیریت ریسک

رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران و عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در ادامه این نشست با تشکر از اقدامات انجام گرفته از سوی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: استراتژی محوری ما مدیریت ریسک و کاهش حوادث بود و پیرو این استراتژی به این سمت رفتیم که در شهرداری تهران الزامات مختلف را در این راستا پیش ببریم. مثلا آتش‌نشانی به کاهش حوادث ملزم شد و در ادامه اقدامات خوبی انجام داد و نتیجه اینکه شاهد کاهش حوادث در شهر تهران هستیم.

مهدی بابایی افزود: برای تحقق همین موضوع به HSE رسیدیم که سال‌ها پیش تشکیل شده و اثرگذاری لازم را نداشت و تشریفاتی بود و به دلیل فقدان جایگاه مطلوب، اثربخشی آن مشخص نمی شد. تا پیش از این ساختار لازم را در مناطق نداشت. پیرو جلسات مختلف به این نقطه رسیدیم که باید نظامنامه تهیه و به شورا ارسال شود. زحمات بسیاری کشیده شد تا این نظامنامه تهیه و تصویب و ساختار آن نیز اصلاح شود.

وی گفت: در ادامه به این نقطه رسیدیم که دبیرخانه HSE در سازمان مدیریت بحران شهر شکل بگیرد تا راهبری آن را در کل شهر تهران برعهده داشته باشد. بحث بعدی موضوع بودجه بود که پس از بررسی‌ها لازم، بودجه HSE در شهر تهران ۱۶۰۰ درصد افزایش پیدا کرد تا اثربخشی لازم برای کاهش حوادث و حفظ محیط زیست داشته باشد. اگر به موضوع محیط زیست توجه نکنیم نه تنها توسعه رخ نمی‌دهد، بلکه موجب عقب‌افتادگی می‌شود. با پیگیری‌های انجام شده و پیرو همین نگاه به این جلسه رسیدیم و باید هر چه سریعتر اقدامات را انجام دهیم تا شاهد کاهش حوادث در تهران باشیم.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گزارشی از اقدامات انجام گرفته در حوزه دبیرخانه HSE شهر تهران ارائه داد و یادآور شد: موضوع حوادث روزمره در شهر چیزی نیست که مبهم باشد. سازمان‌های مختلف حوزه‌های ایمنی و سلامت تلاش می‌کنند تا موارد ناایمنی رفع شوند.

علی نصیری با بیان این که ما وارث شهری هستیم که در آن بار ریسک زیاد شده و در یک دهه گذشته اقدامات جدی برای کاهش آن صورت نگرفته یادآور شد: پیرو دستور شهردار تهران، بعد از یک دهه توقف لایحه HSE شهرداری تهران در دوره کنونی مدیریت شهری در شورای شهر تهران تصویب شد. تمام ارکان و وظایف ایمنی کالبدی مطابق نظامنامه در این بخش تجمیع می‌شود و کمیته‌های ایمنی موازی رفع خطر جمع می‌شوند و با کمیته‌های HSE جایگزین می‌شوند.

ضرورت تدوین سند لجستیک تهران

معاون آمادگی و عملیات سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز بر ضرورت تدوین سند لجستیک تهران برای تامین نیازهای حیاتی در شرایط اضطراری تاکید کرد.

صمیم مرادی روزبهانی در نشسست کمیته آماد و تجهیزات اضطراری با اشاره به اهمیت تشکیل کمیته‌های تخصصی افزود: خرید تجهیزات باید به‌گونه‌ای انجام شود که مأموریت‌محور باشد و هماهنگی و حمایت لازم از فرماندهی در ستاد و میدان فراهم شود.

وی همچنین از تشکیل کارگروه پشتیبانی و مدیریت منابع در تهران به ریاست فرمانداری خبر داد و عنوان کرد: این کارگروه با هدف هدایت و هماهنگی فعالیت‌ها، پشتیبانی به‌موقع و تهیه کارآمد کالاها و تجهیزات در پاسخ به شرایط اضطراری و بازسازی، تشکیل شده است.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه