وجوه پنهان خیرخواهی ورزشی

خبرگزاری برنا . ۱۴۰۳/۸/۲،‏ ۱۶:۳۹


ورزش، صرفاً یک فعالیت فیزیکی نیست بلکه یک پلتفرم قدرتمند برای ایجاد تغییر اجتماعی مثبت است.

به گزارش خبرگزاری برنا، ورزش، صرفاً یک فعالیت فیزیکی نیست بلکه یک پلتفرم قدرتمند برای ایجاد تغییر اجتماعی مثبت است. ورزشکاران، مربیان و هواداران با استفاده از نفوذ و محبوبیت خود می‌توانند الگو‌هایی برای خیرخواهی و نیکوکاری باشند. این اقدامات نه تنها به جامعه کمک می‌کند بلکه به ورزشکاران  هم احساس رضایت و هدفمندی بیشتری می‌دهد.


خیرخواهی در ورزش، مفهومی نوپا در جامعه‌ای است که اساسا نیکوکاری و کار خیر در آن قدمت زیادی دارد. در شرایطی که طی سال‌های گذشته برخی از مدارس روستایی و نقاط کم جمعیت با کاهش دانش آموز از روند خدمت رسانی خارج شده اند، به نظر می‌رسد شایسته است بخشی از فعالیت‌های خیرخواهانه از مدرسه سازی به سمت توسعه، تجهیز و احداث اماکن ورزشی سوق پیدا کند.

دنیامالی: دستور کار ما در وزارت ورزش توزیع عادلانه امکانات با نگاه ویژه به مناطق غیر برخوردار است

عناوین نایب قهرمانی و سومی مسابقات قهرمانی پارا دو و میدانی کشور از آن ورزشکار توانیاب ملایری

قهرمانی مازندران در مسابقات کورس اسب دوانی قهرمانی کشور


در حال حاضر هزاران پروژه ورزشی نیمه تمام در سراسر کشور وجود دارد که تکمیل و بهره برداری از آنان می‌تواند ضمن گسترش فعالیت بدنی در کشور، به شناخت استعداد‌های ورزشی هم کمک کرده و قهرمانان مدال آور بیشتری به جامعه معرفی کند. در عین حال افزایش فعالیت‌های ورزشی کشور باعث بهبود وضعیت سلامت روحی و جسمی شهروندان شده و شادابی جامعه را تضمین می کند.
اگر بخواهیم از ثمرات توسعه اماکن ورزشی با همت نیکوکاران فهرستی ارائه کنیم می‌توان به این موارد اشاره کرد:
۱. ایجاد تغییر اجتماعی مثبت: ورزش می‌تواند یک نیروی محرک قدرتمند برای ایجاد تغییر اجتماعی مثبت باشد.
۲. الگوسازی برای نسل جوان: ورزشکاران به عنوان الگو‌های جوانان می‌توانند آنها را به سمت انجام کار‌های خیر و کمک به دیگران تشویق کنند.
۳. تقویت روحیه همبستگی: خیرخواهی در ورزش می‌تواند به تقویت روحیه همبستگی و همکاری در جامعه کمک کند.
۴. تربیت قهرمانان جدید: حمایت خیرخواهانه از ورزشکاران و تجهیز اماکن ورزشی می‌تواند به بهبود شرایط فعالیت ورزشکاران و رشد و تربیت نسل جدید قهرمانان کمک کند.
۵. بهبود سلامت روح و روان در مناطق محروم: توسعه اماکن ورزشی در مناطق محروم با کمک خیرین می‌تواند باعث کاهش اسیب‌های اجتماعی شده و سلامت روح و روان خانواده‌ها در مناطق کمتر برخوردار را تضمین کند.

اما در کنار تلاش‌های دولت برای جذب خیرین، سازمان‌های مردم نهاد نیز می‌توانند در مسیر توسعه و تعمیق فعالیت‌های ورزشی به خصوص در مناطق محروم فعالیت کنند موضوعی که تاکنون تشکل‌ها در آن حضور پر رنگی نداشته اند.

شاید برای برخی این سوال پیش بیاید که در شرایطی که وزارت ورزش و جوانان فعالیت میکند چه نیازی به فعالیت تشکل‌های اجتماعی در این حوزه است؟ اما واقعیت این است در کنار کمیته امداد، سازمان بهزیستی و انواع دستگاه‌های حمایتی، باز هم شاهدیم که ان جی او‌ها در مناطق آسیب پذیر فعالیت اثر بخش دارند و اساسا نقش مشارکت مردمی در این حوزه بسیار قابل توجه است.
انتظار می‌رود با فرهنگسازی و سیاست‌های تشویقی بیش از پیش تشکل‌ها به فعالیت‌های خیرخواهانه ترغیب شوند.

برای این که موضوع شفافتر شود به برخی نمونه‌ها اشاره می‌شود:


برگزاری مسابقات خیریه: برگزاری مسابقات ورزشی با هدف جمع‌آوری کمک‌های مالی در راستای توسعه امکانات ورزشی در مناطق محروم


کمپین‌های اطلاع‌رسانی: ایجاد کمپین‌های آگاهی‌بخشی در مورد مسائل اجتماعی مانند بیماری‌ها، فقر، محیط زیست و ... با استفاده از ورزشکاران به عنوان سفیران در رویداد‌های ورزشی


برنامه‌های آموزشی: برگزاری کلاس‌های آموزشی و کارگاه‌های ورزشی برای کودکان و نوجوانان در مناطق محروم.


حمایت از ورزشکاران آماتور: حمایت مالی و معنوی از ورزشکاران آماتوری که به دلیل مشکلات مالی قادر به ادامه فعالیت نیستند.


برگزاری تور‌های استعدادیابی: حضور در مناطق محروم و استعدادیابی ورزشی از میان نوجوانان مستعد و جذب حمایت مالی جهت توانمندسازی و هدایت تا مدال آوری


بیان نمونه‌هایی از این قبیل نشان می‌دهد که خیرخواهی ورزشی مفهومی به غایت عمیق و دارای وجوهی چندگانه است که تاکنون به آن توجه بایسته و شایسته نشده است. هفته تربیت بدنی فرصتی است برای اینکه توجه نیکوکاران، خیریه ها، ان جی او‌ها و عموم شهروندان به زمینه‌های مختلف ظهور و بروز اقدامات خیرخواهانه ورزشی جلب شود. امید که به کمک آگاهی بخشی رسانه ها، شاهد اتفاقات ارزشمندی در این حوزه باشیم.


اعظم کریمی

دبیر ستاد خیرین ورزشیار

 

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.