۵۶ قلم داروی گیاهی و ویزیت متخصصین طب سنتی تحت پوشش بیمه قرارمی گیرد

خبرگزاری برنا . ۱۴۰۳/۸/۲،‏ ۱۶:۴۰


مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر سه خدمت درمانی در حوزه طب ایرانی، ۵۶ قلم داروی گیاهی و همچنین ویزیت متخصصین طب سنتی تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری برنا، نفیسه حسینی یکتا مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با بیان اینکه طبق سیاست های ابلاغی سازمان جهانی بهداشت برای استفاده از طب سنتی و همچنین طبق اسناد بالادستی، توسعه طب ایرانی بر عهده وزارت بهداشت گذاشته شده افزود: در برنامه هفتم توسعه به طور خاص بندهایی به طب سنتی اختصاص یافته که اعم از؛ بحث نظارت و ساماندهی طب سنتی است و برنامه‌هایی نیز در حال تدوین است که بر این موضوع متمرکز خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته حتی در رسانه ملی نیز بعضاً افرادی را داشتیم که مورد تایید وزارت بهداشت در حوزه طب ایرانی نبودند، اما اکنون، هم در سطح استانی و هم در سطح ملی حضور کارشناسان و متخصصین طب ایرانی را در رسانه‌ها شاهد هستیم و البته در بحث فضای مجازی هنوز خلأ هایی وجود دارد و ساماندهی آن می‌تواند به سازمان یافتن فعالیت‌ها در فضای حقیقی نیز کمک کند. در همین راستا مجازات‌های بازدارنده‌ای برای مداخله گران در امر درمان مردم در نظر گرفته شده که پیگیر آن هستیم؛ ضمن اینکه ایجاد گفتمان‌های سازنده و برآمده از دل دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها نیز در این امر موثر و کمک کننده خواهد بود.

 حسینی یکتا در همین ارتباط یادآور شد: در حال حاضر ما در جریان غیر دانشگاهی نیز افرادی را داریم که دانش ارزشمندی در حوزه طب ایرانی دارند و استفاده از این تجارب در کنار دانش پزشکی نیازمند ارزشیابی فعالان حوزه طب سنتی است که این موضوع نیز کلید خورده و سامانه‌ای به همه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور معرفی شده تا فعالان حوزه طب سنتی بتوانند ثبت نام و ارزشیابی شوند و چنانچه تجربه مفیدی دارند مورد استفاده قرار گیرد،البته در بحث‌های مرتبط با این سامانه متغیرهای متعددی وجود دارد، اما ما در برنامه هفتم توسعه به طور خاص، بندی را به طب سنتی اختصاص دادیم و بحث نظارت و ساماندهی حوزه طب سنتی به طور جدی دنبال می‌شود، برنامه‌هایی نیز در همین راستا تدوین شده که متمرکز بر موضوع طب سنتی است.

وی در خصوص آموزش متخصصین طب ایرانی نیز گفت: در حال حاضر تقریباً هر ویزیت یک متخصص طب سنتی، بین ۲۰ تا ۴۵ دقیقه و گاهی بیشتر به طول می‌انجامد که این به دلیل رویکرد و نگاهی است که به طب سنتی داریم و معتقدیم که سبک زندگی و کیفیت و تدبیر زندگی شخص باید توسط متخصص طب سنتی مورد بررسی قرار بگیرد و چنانچه در حوزه طب رایج درمانی دارد آن نیز ادامه یابد، به همین دلیل هم معمولاً ساعات ویزیت بیماران توسط متخصص طب ایرانی طولانی است و اساساً متخصص طب سنتی اینگونه آموزش می‌بیند که از جوانب مختلف بیمار خود را بررسی کند.

 حسینی یکتا در خصوص تعرفه‌های درمان در حوزه طب ایرانی و پوشش بیمه‌ای آن نیز گفت: ویزیت متخصصین طب ایرانی از دو سال گذشته در پوشش بیمه‌ها قرار گرفته و سه خدمت طب ایرانی نیز در صورتی که بیمار خدماتش را از متخصص طب سنتی دریافت کند تحت پوشش بیمه خواهد بود، هدف از این امر کاهش هزینه‌های مردم است و همچنین سوق دادن مردم به مراکز تخصصی، در همین راستا ۵۶ قلم داروی گیاهی نیز تحت پوشش بیمه قرار دارند و مسیر همچنان برای بیمه شدن سایر اقلام و خدمات در سال‌های آینده باز است.

وی در ادامه، با اشاره به اینکه اکنون در سطوح مختلف از طب ایرانی برای پیشگیری و درمان بیماری ها استفاده می شود افزود: استفاده از طب ایرانی برای اصلاح سبک زندگی است و در تمام دانشگاه های علوم پزشکی کشور آموزش های لازم بر اساس طب ایرانی برای داشتن سبک زندگی سالم داده می شود.

مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: استفاده از طب ایرانی در طرح ادغام و در حوزه بهداشت انجام می شود و سلامتکده های بخش دولتی در زمینه طب ایرانی فعالیت می کنند.
گفتنی است: همایش ملی طب ایرانی و طب سوزنی و داروسازی سنتی با حضور مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت و جمعی از مسئولان استانی و اندیشمندانی از سراسر کشور در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.