پارلمان اروپا تصویب کرد؛ اعطای وام ۳۵ میلیارد یورویی به اوکراین از محل سود دارایی‌های مسدودشده روسیه

انتخاب . ۱۴۰۳/۸/۲،‏ ۲۰:۰۱


یورونیوز: پارلمان اروپا پرداخت وامی به ارزش ۳۵ میلیارد یورو به اوکراین را تصویب کرد که شیوه بازپرداخت آن از محل درآمدهای حاصل از دارایی‌های مسدود شده روسیه در خارج از این کشور در نظر گرفته شده است.
پارلمان اروپا روز سه‌شنبه با ۵۱۸ رأی موافق در مقابل ۵۶ رأی مخالف با پرداخت این وام موافقت کرد تا آخرین مرحله لازم برای نهایی کردن پرداخت مالی توسط اتحادیه اروپا انجام شود.
البته اگر آمریکا و دیگر شرکای عضو گروه هفت (G7) بخشی از این وام را تأمین کنند، سهم اتحادیه اروپا از این مبلغ کاهش خواهد یافت.
این وام تصویب شده، سهم اتحادیه اروپا از یک بسته کمک ۵۰ میلیارد دلاری است که این اتحادیه و کشورهای عضو گروه هفت (G7) در ماه ژوئن گذشته بر سر پرداخت آن به اوکراین به توافق رسیده بودند.
پیش‌بینی می‌شود وزرای دارایی کشورهای عضو گروه هفت در جلسه‌ای که روز جمعه در واشنگتن برگزار می‌شود، بر سر بخش‌بندی این وام به توافق برسند.
این وام ۳۵ میلیارد یورویی که قرار است تا پایان سال ۲۰۲۵ به اوکراین پرداخت شود، بخشی از مکانیسم جدید اتحادیه اروپا است که بر اساس آن، بازپرداخت وام‌های اختصاص داده شده به کی‌یف از محل سود دارایی‌های مسدود شده روسیه در بانک‌های کشورهای غربی انجام خواهد شد.
بریتانیا و کانادا هم اعلام کردند که در چارچوب طرح گروه هفت (G7) به ترتیب ۳ میلیارد و ۳.۶ میلیارد دلار به اوکراین وام خواهند داد. آمریکا و ژاپن تاکنون مشخص نکرده‌اند که چه میزان از بسته وام‌های ارائه شده به اوکراین از سوی گروه هفت را برعهده خواهند گرفت.
واشنگتن پیش‌تر اعلام کرده بود که نمی‌تواند کمک مالی قابل توجهی به اوکراین کند؛ مگر اینکه اتحادیه اروپا قوانین مربوط به تحریم‌ها را تغییر دهد.
پرداخت این وام به اوکراین از سوی اتحادیه اروپا مشروط به شرایطی از جمله پایبندی مداوم کی‌یف به اصول دموکراتیک و احترام به حقوق بشر شده است.
مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه