فرار دسته جمعی سربازان اوکراینی ازجنگ کار دست دادستان کل اوکراین داد

کیهان . ۱۴۰۳/۸/۲،‏ ۲۰:۳۲


مدتی پس از این که خبر آمد، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین دادستان کل این کشور را مسئول اصلی فرار تعداد زیادی از مردم از خدمت سربازی مقصر دانسته است، خبر رسیده است که «دادستان کل اوکراین استعفا داد.»(!)
بعد از این که رسانه‌های اوکراینی نوشتند، شمار زیادی از کارمندان و مردم این کشور برای فرار از خدمت سربازی با هم مسابقه گذاشته‌اند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین از «آندری کوستین»، دادستان کل اوکراین خواسته بود تا «مسئولیت سیاسی» را در این زمینه به عهده بگیرد.
حالا خبر رسیده است که «آندری کوستین»، دادستان کل اوکراین از سمت خود استعفا داد. آن طور که تسنیم نوشته است، در هفته‌های اخیر ادعاهایی مبنی بر اینکه ده‌ها کارمند دولتی و دادستان از موقعیت‌های خود سوءاستفاده کرده‌اند تا خود را برای خدمت نامناسب اعلام کنند و از خدمت سربازی اجتناب کنند 
بر اساس تحقیقات سرویس‌های اطلاعاتی منتشر شد. 
کوستین توضیح داد که بنابراین استعفای از سمت خود را «درست» می‌داند. شورای امنیت ملی اوکراین نیز روز سه‌شنبه تشکیل جلسه داده بود.
پیش از این، زلنسکی اعلام کرده بود که در جلسه‌ای با دیگر مقامات ارشد دولت اوکراین درباره تخلفات گسترده در صدور گواهی عدم صلاحیت برای خدمت سربازی برای کارمندان دولتی «در نهادهای دولتی مختلف» صحبت کرده است. 
به گفته سرویس مخفی اوکراین (SBU)، 64 مقام از کمیسیون‌های متخصص پزشکی و اجتماعی به دلیل ادعای گواهینامه‌های غیرقانونی عدم تناسب مورد بازجویی قرار دارند. 9 مظنون دیگر قبلاً محکوم شده‌اند. علاوه‌بر این، بیش از 4100 گواهی عدم تناسب باطل اعلام شد.
به این ترتیب در پی رسوایی ده‌ها مقامی که ادعا می‌شود از موقعیت خود برای دریافت وضعیت معلولیت و اجتناب از خدمت سربازی سوءاستفاده کرده‌اند، آندری کوستین دادستان کل اوکراین مجبور به کناره‌گیری شد.
در اوایل پاییز، مشخص شد که ده‌ها دادستان عمومی در منطقه غربی خملنیتسکی به دروغ مجوزهای معلولیت دریافت کرده‌اند و مستمری ویژه دریافت می‌کنند. کوستین گفت که مسئولیت این رسوایی را بر عهده گرفته و استعفای خود را اعلام می‌کند.
«کوستین» در بیانیه استعفای خود اعلام کرد که مسئولیت رسوایی این سوءاستفاده از قدرت از سوی برخی از مسئولان را می‌پذیرد که آنها از موقعیت‌های خود برای گرفتن معلولیت صوری و اجتناب از خدمت نظامی استفاده کردند. دادستان کل اوکراین همچنین در بیانیه استعفای خود نوشت که تشخیص‌های صوری مربوط به معلولیت، کاملا غیراخلاقی هستند و با نظر زلنسکی درباره پذیرش یک مسئولیت شخصی این اقدامات موافق است.
گفتنی است، فساد در بدنه ارتش و مقامات اوکراین نیز، موضوعی است که با سیل کمک‌های مالی و تسلیحاتی غرب به سوی این کشور، خود را نمایان ساخت. این فساد‌ها و سوءاستفاده‌ها تا آنجا پیش رفت که رسانه‌ها و مقامات غربی نوشتند، بسیاری از کمک‌هایی که به ارتش این کشور رسانده‌اند، سر از ناکجاآباد درآورده است. 
برکناری وزرای دفاع و ژنرال و مقامات نظامی فاسد هم به این امر کمکی نکرد و امروز می‌توان گفت، یکی از دلایل اصلی شکست اوکراین از روسیه، همین ارتش فاسد و متزلزل اوکراین است. در موقعیت‌های شدید جنگی به طور طبیعی آن شیرازه‌های نظم به‌هم می‌خورد و این به‌هم‌ریختگی، زمینه وقوع فساد را بیش از هر زمانی مهیا می‌سازد. این امر در کنار سیل دلارها و سلاح‌های غرب- که به امید تضعیف و شکست روسیه به اوکراین سرازیر می‌شدند- سبب بروز چنین فسادهای بزرگی در اوکراین شده است. ارتش فاسد نیز به طور طبیعی نمی‌تواند از پس دشمن برآید و نتیجه چنین وضعی، در نهایت همان می‌شود که باعث برکناری دادستان کل اوکراین شد!
مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.