یمن همچنان در خط مقدم نبرد

کیهان . ۱۴۰۳/۸/۲،‏ ۲۰:۰۲


اشاره: این روزها مرکز نبرد با رژیم آپارتاید اسرائیل در جنوب لبنان است و راهبر اصلی این نبرد نیز حزب‌الله است. اما در این روزها که عطف توجه همگان بر این جبهه است، پرتوی می‌اندازیم به عملکرد انصارالله یمن که همچنان بی‌ادعا در خط مقدم نبرد در کنار حزب‌الله مشغول است. «عبدالملک الحوثی»، رهبر انصارالله یمن، در سخنرانی پنجشنبه پیشین خود گفته بود: «تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه هیچ فردی را صرف نظر از گرایش‌های سیاسی، رویکردهای فکری یا حتی ماهیت دیدگاهش در قبال دشمن مستثنا نکرد.» وی همچنین تصریح کرد: «جبهه ما در یمنِ ایمان و جهاد ادامه دارد و تعداد کشتی‌های مورد هدف مرتبط با دشمن اسرائیلی و آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها به ۱۹۶ کشتی رسیده است. پشتیبانی با موشک و پهپاد تا فلسطین اشغالی ادامه دارد و عملیات این هفته با ۲۵ فروند موشک بالستیک و بالدار و پهپاد انجام شد. دشمن آمریکایی و انگلیسی به بمباران هوائی و دریایی خود علیه کشورمان ادامه می‌دهد. آن‌ها همچنان به دنبال کشاندن دیگران به درگیری با ما هستند، اما تاکنون شکست خورده‌اند.»
در این روزها از حضور انصارالله یمن در جبهه نبرد با رژیم آپارتاید اسرائیل بسیار می‌خوانید و می‌شنوید، اما این گروه تا همین چندی پیش درگیر دفاع از خود در برابر ائتلاف رژیم سعودی بود؛ همین انصارالله یا به قول غربی‌ها حوثی‌ها شاید هیچ‌گاه تصور نمی‌کردند که نه تنها بتوانند روزی دوباره سرنوشت خود در یمن را بازیابند، بلکه بتوانند در دریاها کاری کنند که قدرت‌های بزرگ دریانوردی را دچار سردرگمی و مشکل کنند و حالا یکی از تأثیرگذارترین حامیان فلسطین شناخته شوند. در واکنش به بیش از هفت دهه اشغالگری و نسل‌کُشی تدریجی فلسطینیان توسط رژیم صهیونیستی، نیروهای مقاومت فلسطین روز شنبه ۱۵ مهرماه 1402 برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای را با نام «طوفان الاقصی» علیه مواضع رژیم اشغالگر قدس انجام دادند و ضربه‌ای مهلک به این رژیم زدند. این رژیم که ناتوان از جلوگیری از این عملیات بود برای تلافی و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بست و شروع به بمباران این منطقه کرد تا انتقامش را از کودکان غزه بگیرد. حمایت غرب از رژیم صهیونیستی 
به بهانه دفاع از خود، عملاً چراغ سبز و مجوزی برای تل‌آویو در ادامه کشتار بی‌رحمانه کودکان و زنان فلسطینی است. اما حزب‌الله لبنان و مقاومت اسلامی عراق از همان فردای عملیات در حمایت از مردم غزه وارد گود شدند و 
رژیم آپارتاید اسرائیل و حامی اصلی آن، یعنی آمریکا، را زیر فشار بردند. بعد هم مقاومت اسلامی یمن به جریان عملیات‌های علیه رژیم آپارتاید اسرائیل پیوست تا فشارها مضاعف شود که از قضا ورودی طوفانی و تأثیرگذار داشت؛ اما تأثیر آنان واقعاً قابل پیش‌بینی نبود.
موضوع فلسطین و‌ستیز با صهیونیسم یک میراث اصیل در فرهنگ مردم یمن است. یمن در سال ۱۹۴۸ در کنار کشورهای عربی به طور مستقیم در درگیری‌های اعراب و رژیم صهیونیستی شرکت داشت و در کنار مردم فلسطین ایستاد. به دنبال شرایط بین‌المللی که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به وجود آمد و ورود این کشور به دوره‌ای از درگیری‌ها و پیامدهای جنگ موسوم به 
«جنگ علیه تروریسم» در دوره پس از سال (۲۰۰۱) و حوادثی که پس از سال ۲۰۱۰ رخ داد همه فکر می‌کردند که روحیه آزادی خواهی در ضمیر مردم یمن نسبت به مسئله فلسطین کمرنگ شده است، اما برعکس آن اتفاق افتاد. در دوره پس از انقلاب ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۴، موضوع فلسطین به یک سیاست رسمی دولت و حمایت از مقاومت فلسطین به یکی از اصول حاکم بر صنعا تبدیل شد و تجاوز هشت ساله ائتلاف سعودی‌-آمریکایی نه آن را از بین برد و نه بر شدت آن تأثیر گذاشت و سپس توانست توازن‌های جدیدی را در خاورمیانه و در مهم‌ترین منطقه آنجا، یعنی باب المندب، تحمیل کند. یمن به یک کابوس برای دولت آمریکا تبدیل شد که از طریق جاسوسانش که توسط مقامات امنیتی یمن شناسایی می‌شوند، تلاش می‌کند تا از پیامدهای عملیات‌های دریایی ارتش یمن بر قلعه نظامی خود در خاورمیانه که همان «اسرائیل» است، بکاهد و عواقب آن را کاهش دهد. 
آمریکا در جنگ خود علیه یمنی‌ها و مقاومت مردم این کشور خود ناکام ماند و یمن تصمیم گرفت موضع طبیعی، تاریخی و اسلامی خود را در درگیری با اسرائیل اتخاذ کند و این همان چیزی است که وقایع نبرد «طوفان الاقصی» شاهد آن بود. یمن از روز اول و بدون توجه به عواقب ناشی از آن، با مواضع، سلاح و تظاهرات میلیونی، کاملا در کنار مقاومت فلسطین و مردم فلسطین در غزه قرار گرفته است. جبهه حمایت از غزه در یمن به تهدیدی برای رژیم صهیونیستی و دولت «بنیامین نتانیاهو» تبدیل شده است. نیروهای ارتش یمن در دریای سرخ مانع ورود کمک‌ها برای رژیم صهیونیستی شدند و دریا را به روی ارتش رژیم اشغالگر و حامیانش بستند و غرب دید که دریا به مرکز عملیات یمن تبدیل شده است. ایلات و شهرهای اراضی اشغالی نیز به هدف مشروعی برای نیروهای مسلح یمن تبدیل شدند، موشک‌های بالستیک و پهپادها به طور معمول اهداف دشمن را مورد اصابت قرار دادند، در حالی که جنگنده‌های آمریکا و انگلیس قادر به محافظت از آنها نبودند. تعدادی از کشورهای منطقه نیز بیهوده تلاش می‌کنند از این رژیم در برابر موشک‌های یمنی محافظت کنند.
در این مقاومت و جنگ شاخه‌های مختلف مقاومت برای حمایت از غزه، نیروهای مسلح یمن، انصارالله، بیش از ۲۳۰ عملیات از جمله ۵۰ عملیات مستقیم علیه رژیم اشغالگر انجام دادند و تعدادی پهپاد آمریکایی را سرنگون کردند و تعداد کشتی‌های هدف قرار گرفته به ۱۹۳ کشتی رسید و تعداد موشک‌های بالستیک و بالدار و پهپادهای مورد استفاده از ۱۰۰۰ فراتر رفت. نیروهای مسلح یمن همچنین ۱۱ پهپاد مسلح آمریکایی از نوع ام.کیو-9 را در جریان نبرد پشتیبانی سرنگون کردند. یکی از برجسته‌ترین عملیات‌هایی که عمق اراضی اشغالی را هدف قرار داد، حمله به منطقه‌ای در نزدیکی سفارت آمریکا در تل‌آویو با پهپادی به نام «یافا» بود که فاصله بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر را پیمود و ساخت داخل یمن و مجهز به پارازیت‌های مدرن و سیستم‌های نفوذ بود. این علاوه‌بر عملیات منحصربه فرد دیگری بود که این رژیم را به لرزه درآورد و آن استفاده از موشک بالستیک جدید «مافوق صوت» بود که شهر «تل‌آویو» را نیز هدف قرار داد.
نمونه‌های دیگری نیز می‌توان برای آنچه انصارالله کرده است برشمرد؛ نیروهای مقاومت یمن همچنان کشتی اسرائیلی «گلکسی لیدر» و خدمه آن را توقیف کرده‌اند و صنعا تاکید می‌کرد که آزادی این کشتی و خدمه با مذاکرات تبادل اسرا در غزه مرتبط است. جبهه حمایت یمن از غزه پنج مرحله از تشدید تنش را پشت سر گذاشته است که اولین مرحله از ۱۹ نوامبر ۲۰۲۳ آغاز شد و شامل هدف قرار دادن کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی بود. در مرحله دوم تشدید، کشتی‌های آمریکایی و انگلیسی پس از حملات موشکی و حملات هوائی ارتش آمریکا و انگلیس به اهدافی در یمن از ۱۲ ژانویه، وارد بانک اهداف شدند. نیروهای مسلح یمن ماه مارس گذشته از آغاز مرحله سوم تشدید تنش با هدف قرار دادن کشتی‌های دشمن در اقیانوس هند خبر دادند.
همچنین مرحله چهارم این جنگ انصارالله، شاهد 
هدف قرار دادن ناوهای آمریکایی، انگلیسی و اسرائیلی بود که برخی از آنها غرق شدند و برخی دیگر به شدت آسیب دیدند. از جمله نتایج آن تشدید محاصره دشمن اسرائیلی و اعلام ورشکستگی کامل بندر«ام الرشراش» در جنوب فلسطین اشغالی بود. نیروهای یمنی در ماه ژوئیه پنجمین مرحله از تشدید تنش را با هدف قرار دادن شهرهای یافا و تل‌آویو با پهپاد در ۱۹ ژوئن و سپس با موشک فراصوت که در ۱۵ سپتامبر از تمام سامانه‌های دفاعی اسرائیل عبور کرد، آغاز کردند. این یک نقطه عطف مهم در نقش جبهه حمایت یمن از غزه و فلسطین بود.
گوشه‌ای از تبعات حملات مقاومت یمن
ایسنا در گزارشی نوشته بود، رژیم صهیونیستی متحمل خسارات زیادی در نتیجه جبهه حمایت یمن شده است. علاوه‌بر خساراتی که در سطح نظریه امنیت رژیم صهیونیستی متحمل آن شد، به دلیل بسته شدن 
باب المندب به روی کشتی‌های اسرائیلی و شرکت‌های مرتبط با این رژیم، درآمدهای رژیم اشغالگر تا ۸۰ درصد کاهش یافت. خسارت‌های واردات بالغ بر ۸۰ میلیارد دلار بوده است و عرضه مواد غذایی که از طریق دریای سرخ وارد اراضی اشغالی می‌شود به میزان ۶۰ درصد کاهش یافته است. این رژیم همچنین روابط تجاری خود را با ۱۴ کشور از دست داد و کالاهای موجود در بازارها ۵۰ درصد افزایش یافت. صادرات رژیم صهیونیستی که از باب المندب و دریای سرخ می‌گذشت ۱۵ میلیارد دلار کاهش یافت و سرمایه‌گذاری خارجی نیز ۲۰ میلیارد دلار یعنی ۷۰ درصد کاهش یافت. این رژیم همچنین متحمل خساراتی به دلیل بسته شدن بندر ایلات به دلیل عملیات یمن شد، زیرا کشتیرانی در آنجا ۹۵درصد کاهش یافت و خسارت در بندر به ۱۴ میلیون دلار رسید.
از لحاظ اقتصادی و ضرباتی که انصارالله بر رژیم آپارتاید اسرائیل وارد کرد می‌توان اشاره کرده به خسارات رژیم صهیونیستی در حمل‌ونقل و بیمه دریایی و لجستیکی ۴ میلیارد دلار در ماه یعنی هزینه ۱۰ میلیون دلار در روز و افزایش بیمه کشتی‌ها تا ۲۵۰ درصد و افزایش سهام بخش شرکت‌های بارگیری دریایی در حدود ۲۲ میلیارد دلار بوده است. این امر منجر به تغییر مسیر کشتی‌ها به دماغه 
رأس الرجاء الصالح در آفریقا، افزایش مسافت دریایی به ۱۳۰۰۰ کیلومتر، افزایش هزینه‌های بیمه به ۵۰۰۰۰ دلار در هر کانتینر، افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل در هر سفر به یک میلیون دلار، افزایش قیمت حمل‌ونقل کانتینر ۴۰۰ دلار، هزینه اضافی ۷۰۰ دلار برای هر کانتینر و افزایش بیمه ۸۰۰ دلار برای هر کانتینر است.
باید توجه داشت که یمنی‌ها و مقاومت آن‌ها از آغاز نبرد طوفان الاقصی و حتی در مراحل پیش از آن نیز پیوسته بر تعلق خود به محور مقاومت و جهاد در برابر دشمن اسرائیلی و حمایت از آرمان فلسطین که همه مردم امت اسلامی را گردهم می‌آورد، تاکید کرده‌اند. از این منظر، مواضع سیاسی یمن که کاملا با مطالبات مردمی همسو است، با تمام امکانات از فلسطین حمایت می‌کند چراکه آن را یک وظیفه دینی و انسانی می‌داند. راهپیمایی میلیونی که هر هفته در صنعا و استان‌های یمن برگزار می‌شود نشان‌دهنده میزان تعهد مردم یمن و رهبری صنعا به حمایت و پشتیبانی از نیروهای مسلح (زمینی، دریایی و هوایی) در نبرد جهاد مقدس با دشمن اسرائیلی است. «عبدالملک بدرالدین الحوثی»، رهبر انصارالله یمن، تأکید کرد مردم عزیز یمن هر هفته در این ماه‌ها در راهپیمایی میلیونی بی‌سابقه‌ای شرکت می‌کنند که در هیچ کشور دیگری چنین چیزی وجود ندارد.
کشور یمن موقعیت جغرافیایی خاصی دارد که می‌تواند آن را در کانون توجه بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای غربی قرار دهد. یمن در جنوب غرب آسیا بین عمان و عربستان قرار دارد و مشرف بر تنگه باب المندب است که دریای سرخ را از طریق خلیج عدن به اقیانوس هند متصل می‌کند. جبهه دریایی یمن به فاصله (۲۵۰۰ کیلومتر) امتداد دارد. موقعیت یمن مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و کیفیت‌های دارای اهمیت ژئوپلیتیکی را به آن بخشیده است و این همان چیزی است که آن را با نقاط قوتی متمایز می‌کند که با توجه به تأثیر آن بر تجارت بین‌المللی، آن را به یک بازیگر منطقه‌ای و حتی بین‌المللی تبدیل می‌کند. ویژگی‌های جغرافیایی نیز شامل داشتن تعدادی سواحل و بنادر، تنوع زمین‌ها و آب و هوا، عمق استراتژیک برای کشورهای خلیج‌فارس در امتداد نوار ساحلی، ماهیت مرزهای زمینی و جغرافیای ناهموار است.
آنچه که صحنه کشتیرانی بین‌المللی خوانده می‌شود، در واقع آن بخشی که در دست رژیم آپارتاید و حامیان آن بود، به دنبال نبرد حمایتی اعلام شده توسط رهبری یمن، علیه کشتی‌های اسرائیلی و مرتبط با دشمن صهیونیستی، در حمایت از مردم فلسطین در نوار غزه، تغییر کرد. آمریکا با هدف تحت فشار قرار دادن جامعه بین‌المللی برای صدور قطعنامه شماره ۲۷۲۲ تلاش کرد تا عملیات یمن را به عنوان یک جبهه پشتیبانی تضعیف کند تا به مشروعیتی برای نظامی کردن این منطقه و کنترل یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های آبی جهان دست یابد. این امر نشان‌دهنده تمایل آمریکا و انگلیس به حضور در باب المندب و تمایل آنها به تضعیف نفوذ چین و تهدید حضور آن و اجازه ندادن به تجارت این کشور از طریق این تنگه و همچنین اجازه ندادن به روسیه و محاصره نفوذ قبلی آن در این منطقه است. با توجه به تحولات بین‌المللی به ویژه جنگ اوکراین، تهدیدها و درگیری‌های داغ بین آمریکا و چین و تهدیدها و خطرات آمریکا برای کشورهای بریکس و کشورهای شرق و ایران و کشورهای مخالف هژمونی آمریکای غربی، یمن به عنوان یک بازیگر تاثیرگذار استراتژیک ظاهر می‌شود و نقش عمده‌ای در شکستن استکبار و سلطه آمریکایی‌ها، انگلیس، رژیم صهیونیستی و غربی‌ها در دریای سرخ، تنگه باب المندب و دریاهای آزاد دارد.
عقاید یمنی‌ها
همچون کشورها و مردمان دیگر جهان، مردم یمن هم دارای فرهنگی آمیخته از سنت‌ها، مذهب و آداب و رسوم اصیل قبیله‌ای (عرب) هستند که به آن‌ها کمک می‌کند هنجارها و ارزش‌های اجتماعی و هویت خود را شکل دهند. فرهنگ یمن تحت سلطه ایده تقویت وابستگی‌های خانوادگی و قبیله‌ای است که برای جامعه آنجا ضروری تلقی می‌شود. خاک یمن شامل صدها مکان باستانی است که دارای میراث‌های بسیاری از تاریخ باستان است. این یک میراث خارق العاده است که دارای عناصر باارزشی است که از نظر شرایط بودجه و تخصص‌های دائمی برای محافظت از آن به عنوان الهام برای هنرهای مختلف آن را در زمره اولین اولویت‌های سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) قرار داده است. علی‌رغم همه شرایطی که یمن پشت سر گذاشت، توانست بسیاری از ویژگی‌های فرهنگی را که نشان‌دهنده اهمیت تاریخی کهن مردم یمن است، حفظ کند و از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به «هنر معماری و آواز خواندن اشاره کرد که هر منطقه انواع مختلفی (مثلا آواز صنعانی، حضرمی و عدنی) دارد. یمن همچنین شاهد ارتقای سطح ادبیات بود و چهار مرحله اساسی را طی کرد. این ویژگی‌ها به جذب تغییرات مدرن جهانی کمک کرد، زیرا با محیط، سبک زندگی و رفتار جامعه و باورها و فرهنگ آن پیوند خورده و با شرایط عینی جغرافیایی، فیزیکی و اقلیمی موجود همسو شد.
پیشینه‌ای از مقاومت یمنی
پیش از پایان گزارش جالب است که به پیشینه سلحشوری یمنی‌ها نیز توجهی کنیم. از دیرباز حمل سلاح توسط مردم یمن و قبایل این کشور به‌عنوان یک سنت پذیرفته شده رواج داشته است. گفته می‌شود تعداد سلاح در یمن بیش از سه برابر جمعیت این کشور است. این امر به دلیل شرایط بحرانی یمن در سال‌های اخیر بیش از پیش تقویت شده و حتی کودکان یمنی بدون هیچ محدودیتی قادر به حمل و استفاده از سلاح هستند. حوثی‌ها به‌عنوان یکی از قبایل مرزنشین یمن که هم سابقه حکومت‌داری طولانی را در کارنامه دارند و هم در دهه‌های اخیر در چالش و منازعه‌ مداوم 
با دولت علی عبدالله صالح و عربستان قرار داشته‌اند، به ناچار سطح بالاتری از آمادگی نظامی و تسلیحاتی را در مقایسه با دیگر قبایل یمن رقم زده‌اند، به نحوی که در زمینه موشک و پدافند نیز قابلیت خود را نشان داده و با توانمندی بومی خود، ائتلاف غربی را در باتلاق یمن گرفتار کرده و با نفوذ به عمق خاک دشمن موازنه موجود را به نفع خود تغییر داده‌اند. در ساختار قدرت کشورهای عربی از جمله یمن، قبایل نقش برجسته‌ای دارند. قبایل ضمن این‌که نفوذ گسترده سیاسی در این کشورها دارند، از قابلیت دفاعی نیز برخوردار هستند. به عبارت دیگر، ساختار قبیله‌ای عاملی است که سبب توزیع زیاد سلاح در بین مردم یمن می‌شود. در یمن رسم است هر پسری که بالغ می‌شود یک کلاشنیکوف و یک چاقو به او هدیه می‌کنند. همین مسئله نشان می‌دهد که اکثر مردان یمنی جنگجوهای حرفه‌ای هستند. از قدیم‌الایام گفته می‌شد که سه برابر جمعیت یمن فقط کلاشنیکوف در این کشور وجود دارد. از سوی دیگر، قبل از شروع جنگ علیه یمن، این کشور به بهشت قاچاقچیان بین‌المللی اسلحه شهرت داشت. تجارت اسلحه در یمن آن‌قدر رونق داشت که برخی عنوان می‌کنند هر سلاحی را می‌شد از این کشور تهیه کرد. به‌طورکلی گفته می‌شود یمن جامعه به شدت مسلحی است. نکته حائز اهمیت نیز این است که وابستگی حاکمان به حمایت رؤسای قبایل سبب می‌شد عملاً دولت یمن با داشتن سلاح توسط مردم مخالفتی نداشته باشد.
در چند سال اخیر، قدرت نظامی انصارالله یمن تحت رصد و بررسی رژیم صهیونیستی قرار گرفته است و صهیونیست‌ها با دقت تسلیحات مورد استفاده رزمندگان انصارالله یمن را آنالیز و بررسی می‌کنند. برآورد صهیونیست‌ها این است که انصارالله یمن، یکی از تهدیدات کاملا جدی برای رژیم صهیونیستی در آینده نه چندان دور است. یکی از 
وب سایت‌های عبری زبان چندی پیش در گزارشی نوشته بود که اگرچه نیروهای حوثی در یمن بیش از ۱۰ سال است که در معرض جنگ داخلی بوده و مورد حمله ائتلاف متجاوز به رهبری رژیم سعودی قرار گرفته‌اند، اما توانسته‌اند به یک قدرت منطقه‌ای مؤثر و تأثیرگذار تبدیل شوند و اکنون از قابلیت‌های نظامی بسیار بالایی برخوردارند. به ویژه در زمینه موشک‌های دوربرد یا در زمینه پهپادها، پایگاه خبری المیادین حزب‌الله می‌نویسد که در ضربه زدن به دشمنان یمن مانند عربستان و دیگر کشورهای حوزه خلیج‌فارس بسیار مؤثر بوده است. بر اساس گزارش مراکز تحقیقاتی غربی، گروه انصارالله یمن از نظر تعداد پهپادها پس از حزب‌الله لبنان در میان نیروهای نیابتی ایران در منطقه در رتبه دوم قرار دارد. اولین پهپادهایی که در سال ۲۰۱۷ رونمایی شدند «رقیب، راصد و هدهد ۱» بودند که همگی پهپادهای کوچک و سبک بودند که در انجام مأموریت‌های شناسایی تخصص داشتند. یک سال بعد یمن پهپاد قاصف ۱ 
که اولین پهپاد تهاجمی یمنی‌ها برای پاسخ به تجاوزات بود را رونمایی کرد و سپس پهپاد دیگری از همین نوع به نام «قاصف ۲» معرفی شد. در تابستان چهار سال قبل مدل جدیدی از پهپاد به نام صماد رونمایی شد که شامل سه نوع صماد ۱ برای عملیات شناسایی، صماد ۲ برای عملیات رزمی میان برد و صماد ۳ برای عملیات تهاجمی با سطح کیفیت بالا بود. علاوه‌بر این، یک پهپاد «صماد ۴» وجود دارد که می‌تواند مسافت ۲۰۰۰ کیلومتر را پرواز کند و موشک‌های هوا به زمین را حمل می‌کند که قادر به حمله به سایت‌های مستحکم زمینی است.
تعدادی از جنگ‌هایی که یمنی‌ها در چند دهه اخیرتجربه کرده‌اند، عبارت است از: جنگ ۱۹۶۳-۱۹۶۷: این جنگ در جنوب یمن علیه استعمار انگلیس در پی وقوع انقلاب در اکتبر ۱۹۶۳ آغاز شد و در تعدادی از استان‌ها بین انقلابیون و مقامات انگلیسی ادامه یافت و با توافق استقلال و خروج بریتانیا از یمن در نوامبر ۱۹۶۷ پایان یافت. جنگ شمال و جنوب در سال ۱۹۷۲: اختلافات بین دو دولت منجر به درگیری بین ارتش شمال و جنوب در برخی مناطق مرزی شد، اما با میانجیگری عربی قبل از اینکه هر یک از طرفین به پیروزی میدانی دست یابند، به پایان رسید. جنگ شمال و جنوب در سال ۱۹۷۹: اختلافات سیاسی بین دولت‌های دو بخش یمن منجر به درگیری‌های مسلحانه شد که در آن جنوب توانست به پیشرفت دست یابد و با حمایت از مقاومت مردمی شمال در مناطق مرزی، توانست به استان‌های شمالی نفوذ کند، اما تلاش اعراب جنگ را متوقف کرد و 2 طرف را مجبور به بازگشت به مذاکرات کرد. نیروهای جنوبی و هم پیمانانشان نیز به مرزهای سابق بازگشتند. جنگ اتحاد و جدایی در سال ۱۹۹۴: این جنگ در نتیجه اختلافات مستمر بین «علی عبدالله صالح» رئیس‌جمهور پیشین و معاونش «علی سالم البیض» رخ داد که صالح را به تصرف تمام کلیدهای قدرت و ثروت و کنار گذاشتن شرکای خود یعنی جنوبی‌ها متهم کرد. صالح و متحدانش از جمله رهبران برجسته جنوبی از جمله «عبد ربه منصور‌هادی» رئیس‌جمهور فراری یمن پیروز شدند، در حالی که البیض جنگ را باخت و یمن را با تعدادی از متحدان خود ترک کردو به خارج رفت. طوفان قاطع ۲۰۱۵: در سال ۲۰۱۵، عربستان سعودی تجاوزات خود را به خاک یمن آغاز کرد و وعده داد که نبرد را ظرف چند ماه حل کند. با این حال، پس از هفت سال و به تدریج و در پی توافقی با حمایت سازمان ملل در‌آوریل ۲۰۲۲ و پس از اینکه پادشاهی عربستان در باتلاق یمن غوطه‌ور شد و خسارات نظامی و اقتصادی هنگفتی بالغ بر میلیاردها دلار را متحمل شد، به پایان رسید.
* منابع در دفتر روزنامه موجود است.
مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.