پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از رشد اقتصادی مثبت و کاهش تورم در اقتصاد ایران

کیهان . ۱۴۰۳/۸/۲،‏ ۲۰:۰۹


صندوق بین‌المللی پول، رشد اقتصادی ایران را در پایان سال میلادی سه و هفت دهم درصد پیش‌بینی کرد و نرخ تورم در سال کنونی را به رقم 31 و هفت دهم درصد کاهش داد که پنج و هشت دهم واحد درصد پایین‌تر از برآورد ماه آوریل (فروردین ماه) است.
به گزارش ایسنا، صندوق بین‌المللی پول در گزارشی چالش‌هایی را که مانع رشد اقتصادی طی پنج سال آینده می‌شوند، مانند پیری جمعیت و بهره‌وری پایین را تشریح کرده است. همچنین با وجود اینکه فشارهای تورمی در بسیاری از مناطق کاهش یافته است، هشدار داد که عدم اطمینان بالای سیاست‌ها، همچنان پیش‌بینی‌های رشد را کاهش می‌دهد و به کشورها توصیه کرد، برای اتفاقات نامشخص آماده شوند.
در آسیای نوظهور و در حال توسعه، برآورد رشد چین در سال ۲۰۲۳ از پنج درصد به چهار و هشت دهم درصد کاهش یافت. در حالی که پیش‌بینی سال ۲۰۲۴ آن در چهار و نیم درصد باقی ماند. پیش‌بینی رشد اقتصادی هند هم در سال جاری هفت درصد و برای سال آینده شش و نیم درصد بوده است.
پیش‌بینی رشد روسیه نیز در سال ۲۰۲۴ از سه و دو دهم درصد به سه و شش دهم درصد بهبود یافت. اگرچه سال بعد از یک و نیم درصد به یک و سه دهم درصد نزول کرد. 
برآورد رشد اقتصادی ترکیه هم به سه درصد برای سال ۲۰۲۳ از سه و شش دهم درصد چشم‌انداز اعلام شده در ماه جولای (تیرماه) کاهش یافت و برای سال ۲۰۲۴ بدون تغییر در دو و هفت دهم درصد باقی ماند.
 پیش‌بینی کاهش تورم در ایران
صندوق بین‌المللی پول، رشد اقتصادی ایران را هم سه و هفت دهم درصد پیش‌بینی کرد و نرخ تورم در سال کنونی را به رقم 31 و هفت دهم درصد کاهش داد که پنج و هشت دهم واحد درصد پایین‌تر از برآورد ماه آوریل (فروردین ماه) است.
صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد، تورم در سال آینده به ۳۰ درصد می‌رسد همچنین پیش‌بینی نرخ بیکاری نیز هشت درصد اعلام شده است.
صندوق بین‌المللی پول همچنین تخمین زد که تورم به تدریج تا رسیدن به هدف کاهش می‌یابد و تورم اقتصادهای بازارهای نوظهور دو رقمی باقی خواهند ماند. همچنین پیش‌بینی کرد که انتظار می‌رود تورم کل جهان از میانگین شش و نیم درصد در سال ۲۰۲۳ به پنج و هشت دهم درصد در سال جاری کاهش یابد.
 انقباض اقتصاد رژیم صهیونیستی در ۲۰۲۵
نشریه اسرائیلی «گلوبز» گزارش کرد صندوق بین‌المللی پول، رشد واقعی اسرائیل در سال ۲۰۲۴ را فقط  هفت دهم درصد می‌داند که از نظر سرانه داخلی، به معنای افول است.
اگر تل‌آویو، عملیات نظامی خود را در سال جاری متوقف کند، رشد اقتصادی تا سال ۲۰۲5 آهسته خواهد ماند و رشد تولید ناخالص داخلی به حدود چهار درصد می‌رسد.
طبق تحلیل نشریه عبری‌زبان «یدیعوت آحارونوت» که با استناد به آمار و منابع رسمی بوده است، کل هزینه جنگ برای رژیم صهیونیستی در سال گذشته به ۶.۶ میلیارد دلار (۲۵ میلیارد شِکِل) رسید و هزینه روزانه حملات گسترده به نوار غزه و لبنان، به ۱۳۳ میلیون دلار رسیده است.
مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.