اوربان: بروکسل سرنگونی دولت مجارستان را برنامه ریزی می‌کند

تسنیم . ۱۴۰۳/۸/۲،‏ ۲۲:۵۶


نخست وزیر مجارستان اتحادیه اروپا را متهم کرد که می‌خواهد دولت وی را سرنگون کرده و یک دولت دست نشانده را در کشورش بر سر کار آورد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه اتریشی "دی پرسه"، ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان طی یک سخنرانی در سالگرد قیام مردمی مجارستان در سال 1956، انتقاد شدیدی به اتحادیه اروپا وارد کرد.

"ویکتور اوربان"، نخست وزیر مجارستان، روز چهارشنبه در یک سخنرانی در جمع هواداران، اتحادیه اروپا و کشورهای آن را متهم کرد که می خواهند او را سرنگون کنند و یک "دولت دست نشانده" بر اساس مدل قیام مردمی علیه حاکمیت حزب کمونیست که توسط اتحاد جماهیر شوروی در سال 1956 سرکوب شد تشکیل دهند.

انقلاب 1956 مجارستان قیامی مردمی علیه دولت جمهوری خلق مجارستان و سیاست‌های اتحاد جماهیر شوروی بود که از 23 اکتبر تا 10 نوامبر سال 1956 میلادی به طول انجامید. این انقلاب در ابتدا به‌صورت یک تظاهرات دانشجویی در مرکز بوداپست، پایتخت این کشور آغاز شد و در ادامه هزاران نفر را جذب خود کرد. در 4 نوامبر، نیروی نظامی شوروی بوداپست را مورد حمله قرارداد. مقاومت مردم که تا 10 نوامبر به طول انجامید، منجر به شکست شد. تخمین زده شده‌است که حدود 2٬500 مجار کشته و 200٬000 نفر نیز پناهنده شدند. بازداشت‌ها و محکومیت‌ها تا ماه‌ها ادامه یافته و در اوایل ژانویهٔ سال 1957 میلادی، دولت جدیدی با حمایت شوروی روی کارآمد و تمام مخالفت‌های مردمی را سرکوب کرد.

اوربان 61 ساله از سال 2010 (قبلاً از سال 1998 تا 2002) قدرت را در مجارستان در دست داشته و طولانی ترین رهبر در یک کشور عضو اتحادیه اروپا است. وی در حین حضور در یک صحنه در پارک Millenaris بوداپست گفت: ما می دانیم که آنها ( اتحادیه اروپا ) می خواهند ما را وارد جنگ اوکراین کنند. وی اتحادیه اروپا را متهم کرد که می خواهد این کشور را زیر بار شدید هجوم مهاجران قرار دهد.

قیام مردمی مجارستان در 23 اکتبر 1956 آغاز شد و پس از درگیری های شدید در روزهای اول نوامبر سرکوب شد. در آن زمان، بیش از 200000 نفر به خارج از کشور و اکثرا به اتریش گریختند، پس از آن دولتی تحت "نظارت شوروی" تشکیل شد.

روابط بین مجارستان و اتحادیه اروپا اخیرا به ویژه در دوران ریاست دوره ای بوداپست بر این اتحادیه تشدید شده است.

اخیرا در پارلمان اتحادیه اروپا مناقشه لفظی شدیدی بین ویکتور اوربان و اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپایی شکل گرفت. فون در لاین به شیوه‌ای خشن که قبلاً شنیده نشده بود به اوربان و سیاست هایش حمله کرد و نخست وزیر مجارستان هم به تندی پاسخ داد.

مجارستان در حال حاضر حاضر ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را به‌عهده دارد. اتحادیه اروپا اوربان را به نقض حاکمیت قانون و استانداردهای دموکراتیک متهم کرده است.

این کشور از اول ژوئیه ریاست شورای اتحادیه اروپا را به‌عهده دارد که هر شش ماه یک‌بار بین 27 کشور عضو اتحادیه اروپا به‌صورت چرخشی انجام می‌شود.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.