تحقق هدف نقدینگی باوجود اوراق ودیعه بانک مرکزی/ سود مرکب ممنوع است

خبرگزاری دانشجو . ۱۴۰۳/۸/۲،‏ ۲۳:۰۶


غلامرضا مصباحی مقدم گفت: یکی دیگر از اقدامات شورای فقهی اوراق ودیعه بانک مرکزی است که با این اوراق بانک مرکزی توانست نرخ رشد نقدینگی را به کمتر از ۲۵ درصد برساند و امروز به جای استقراض از بانک مرکزی یک بازار بین بانکی شکل گرفته که یکی از عوامل پیشگیرانه از افزایش تورم است.

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو: ظهر امروز نشست خبری شورای فقهی بانک مرکزی در مرکز مبادله ارز و طلای ایران برگزار شد. غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس شورای فقهی بانک مرکزی در این نشست درخصوص اقدامات شورای فقهی بانک مرکزی گفت: حدود شش سال است که از آغاز به کار شورای فقهی بانک مرکزی می‌گذرد که حاصل مصوبه برنامه ششم توسعه است که با هدف حصول اطمینان از آنچه در بانک‌ها در حوزه پولی رخ می‌دهد و انطباق با شریعت و جلوگیری از مغایرت با شریعت، تشکیل شد.

مصباحی مقدم اضافه کرد: ماده ۱۸ قانون جدید بانک مرکزی که سال گذشته تصویب و خردادماه امسال اجرایی شد، به شورای فقهی بانک مرکزی اختصاص دارد. در این قانون مجددا تاکید شده که برای احراز اطمینان از انطباق فعالیت بانک‌ها و بانک مرکزی با شریعت، شورای فقهی ایجاد شده و در قانون جدید بانکداری، بانک مرکزی جایگاه شورای فقهی بانک مرکزی، به عنوان رکن پنجم بانک مرکزی ارتقا یافته است.

وی ادامه داد: در این شورا ۵ فقیه مورد تائید شورای نگهبان و با تائید رئیس‌کل بانک مرکزی فعالیت می‌کنند.

مصباحی مقدم با اشاره به ماهیت و عملکرد این شورا برای جلوگیری از ایجاد مشکلات فقهی در نظام بانکی کشور گفت: بی شک عملکرد این شورا می‌تواند دغدغه‌های مختلفی که در سال‌های اخیر ایجاد شده را برطرف کند. با اقداماتی که سال‌های اخیر صورت گرفته این دغدغه‌ها رو به کاهش است.

رئیس شورای فقهی بانک مرکزی اضافه کرد: مصوبات شورای فقهی از طریق بانک مرکزی به بانک‌ها و ساختار‌های زیرمجموعه بانک مرکزی ابلاغ می‌شود. همچین ناظران شورا، امروز در اکثر بانک‌ها استقرار پیدا کرده‌اند.

وی بیان کرد: ناظران شورای فقهی در بانک‌ها را را مدیران عامل بانک‌ها به شورای فقهی بانک مرکزی معرفی می‌کنند و پس از تائید صلاحیت شورای فقهی، آنها می‌توانند در مرکز بانک‌ها استقرار داشته و بر عملکرد آنها نظارت کنند. استقرار ناظران فقهی دارای ابعاد مختلفی از قبیل آموزشی، قانونی، نظارتی و به ویژه گزارشگری است و از سوی ناظران فقهی در بانک‌ها و در فواصل زمانی گزارشاتی درباره عملکرد بانک‌ها ارائه می‌شود.

این مقام مسوول گفت: شورای فقهی بانک مرکزی طی مدت شش سال اخیر مصوبات مختلفی دارد. برای مثال ۱۷ مصوبه در خصوص تخصیص منابع به مشتریان شبکه بانکی ابلاغ شده و این مصوبات از سوی شورای فقهی به بانک مرکزی ابلاغ و از طریق بانک مرکزی به شبکه بانکی کشور ابلاغ شده است.

رئیس شورای فقهی بانک مرکزی در ادامه گفت: از مهمترین مصوبات در این رابطه می‌توان به مصوبه اجاره مجدد، محاسبه وجه التزام و شرط وجه التضام، مقایسه تطبیعی تسهیلات اعطایی بانک‌های اسلامی، عقد خرید دین، نحوه تامین مالی شرکت‌های لیزینگ، امهال مطالبات، امکان استفاده از عقود مرابعه و فروش اقساطی، انتشار اوراق بهادار، اوراق گام که اوراق گواهی اعتبار مولد است و یکی از ابزار‌های مهم تامین مالی زنجیره تولید است، اشاره کرد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات شورای فقهی اوراق ودیعه بانک مرکزی است که با این اوراق بانک مرکزی توانست نرخ رشد نقدینگی را به کمتر از ۲۵ درصد برساند و امروز به جای استقراض از بانک مرکزی یک بازار بین بانکی شکل گرفته که یکی از عوامل پیشگیرانه از افزایش تورم است.

مصباحی مقدم درخصوص تخصیص سود گفت: چگونگی تقسیم سود تسهیلات از بانک به بنگاه ها، به نحوه حسابداری و حسابرسی بانک‌ها باز می‌گردد، امروز شیوه حسابرسی بانک‌های ما منطبق با بانکداری اسلامی نیست و منطبق با بانکداری با بهره است که در این زمینه نیازمند یک کار جدی هستیم.

رئیس شورای فقهی بانک مرکزی در رابطه با موضوع فروش پیش از موعد اوراق با نرخ کمتر گفت: سوالی که برخی مواقع مطرح می‌شود به موضوع فروش پیش از موعد اوراق قرضه با نرخ کمتر از تاریخ تعهد این اوراق باز می‌گردد. از دیدگاه شرعی فروش اوراق قبل از موعد سررسید به عبارتی تنزیل دین اوراق از لحاظ شرعی و فقهی منعی ندارد چرا که افزایشی در بلغ سررسید اوراق صورت نگرفته است و تنها تنزیل است که صورت می‌گیرد.

وی در پایان به این موضوع که سود مرکب ممنوع اعلام شده است اشاره و بیان کرد که اگر در جایی اتفاق افتاده باید با آن برخورد شود.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه