نخستین صبحانه‌ فروشی ارومیه اینجاست این صبحانه ویژه ۷۰ سال قدمت دارد + فیلم

همشهری . ۱۴۰۳/۸/۲،‏ ۲۱:۱۵


مغازه صبحانه فروشی در ارومیه با قدمت ۷۰ سال هنوز هم مشتری های پر و پا قرص خودش را دارد که برای خوردن «بال خاما» به این مغازه می‌آیند.

به گزارش همشهری ‌آنلاین ۳ نسل خانواده نصیری در مغازه‌ای قدیمی در ارومیه در استان آذربایجان غربی در حال فعالیت و کسب روزی هستند. راز ماندگاری و سابقه این خانواده در تهیه صبحانه معروف ارومیه از ۷۰ سال پیش تا کنون است؛ خامه عسل که در زبان ترکی به «بال خاما» معروف است.

حاج آقا نصیری در حال سرو بال خاما برای مشتری

این مغازه نخستین جایی است که ترکیب خامه و عسل را برای مشتریان تهیه و سرو می‌کرد و مشتریان برای خوردن صبحانه به این مغازه می‌آمدند.

بعدها نیمروهایش هم به شهرتی در بازار ارومیه رسید. «حاج رضا نصیری» و «حاج حسین نصیری» دو برادری هستند که این مغازه را از مرحوم پدرشان «ستار نصیری» به یادگار نگه داشتند و حالا به فرزندان خود سپرده‌اند. برخی از مشتریان به آنان پیشنهاد می‌دهند که دستی به سر روی دکوراسیون مغازه بکشند و به سوی مدرن شدن وسایل و دکور پیش بروند، اما خانواده نصیری معتقدند این مغازه همچنان به سبک و سیاق پدرشان اداره می‌شود و تمام ارزش آن به حفظ فضای نوستالوژیک مغازه است.


این صبحانه فروشی ۷۰ ساله در ارومیه به بخشی از خاطرات و میراث فرهنگی شهر ارومیه تبدیل شده و بسیاری از مشتریان پا به سن گذاشته از حضور در این مغازه در دوران کودکی و نوجوانی خود خاطره دارند. بال خاما یا خامه عسل یکی از صبحانه‌های رایج در ارومیه و دیگر شهرهای استان آذربایجان غربی است.
در ۱۰۰ گرم عسل ۳۰۴ کیلوکالری انرژی وجود دارد و از این جهت برای وعده صبحانه مناسب است. استان آذربایجان غربی با ۳۰ هزار تن تولید عسل در سال همچنان رتبه اول کشور است و در هر فصلی کام مهمانان خود را با آن شیرین می‌کند. آذربایجان غربی یکی از استان‌های خوش آب و هوا با دشت و کوهپایه‌های سرسبز و تنوع گیاهی بسیار بالا با بیش از یک هزار و ۵۰۰ گونه گیاهی است که ییلاقات آن، منطقه‌ای غنی و مساعد برای زنبورداری است. ۲۷ درصد عسل کشور در آذربایجان غربی تولید می‌شود.

فیلمی از این مغازه قدیمی را ببینید:

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.