اعدام ۴ نفر بخاطر مرگ ۱۷ نفر در کرج مشروبات الکلی مسموم چطور جان کرجی‌ها را گرفت؟

همشهری . ۱۴۰۳/۸/۲،‏ ۲۰:۵۲


۴ نفر از اعضای باند توزیع مشروبات الکلی مسموم که در مدت کوتاهی موجب مرگ ۱۷ نفر و مسمومیت ۱۹۱ نفر دیگر شده بودند صبح دیروز در ندامتگاه مرکزی کرج اعدام شدند.

همشهری آنلاین _ حوادث: ۴ نفر از اعضای باند توزیع مشروبات الکلی مسموم که در مدت کوتاهی موجب مرگ ۱۷ نفر و مسمومیت ۱۹۱ نفر دیگر شده بودند صبح دیروز در ندامتگاه مرکزی کرج اعدام شدند. اما رسیدگی به این پرونده از چه زمانی شروع شد ۴ فرد اعدام شده چه کسانی هستند؟

اولین مورد مسمومیت‌های الکلی خردادماه سال ۱۴۰۲ در کرج اتفاق افتاد. پیش از این نیز در ایام فراگیری کرونا افراد زیادی بر اثر مصرف الکل مسموم شده بودند اما این بار مسمومیت‌ها دامنه گسترده‌تری داشت. هر روز شمار زیادی از شهروندان با علائم سرگیجه، تاری دید و حالت تهوع به مراکز مختلف درمانی کرج مراجعه می‌کردند و وضعیت شماری از آنها وخیم بود. طوری که بعد از چند روز ۱۷ نفر از آنها بر اثر شدت مسمومیت جان خود را از دست دادند و ۱۹۱ نفر نیز مسموم شدند.

در تعقیب ساقی

همه مسموم‌شدگان مشروبات الکلی مصرف کرده اند. هرچند آنها در مناطق مختلف کرج سکونت داشتند و از الکل‌های مسموم را از طریق افراد مختلفی تهیه کرده بودند؛ اما شواهد به دست آمده حاکی از این بود که منشاء اصلی توزیع الکل یکی است. موج مسمومیت‌ها در کرج نگرانی‌های زیادی ایجاد کرده و بازتاب گسترده‌ای در کشور داشت. طوری که در همان ساعات اولیه بعد از گزارش اولین مورد از مسمومیت‌ها، به دستور رئیس کل دادگستری استان البرز پرونده ویژه‌ای در این باره تشکیل و تحقیقات برای شناسایی عاملان این مسمومیت‌های مرگبار آغاز شد. ۲۴ ساعت از آغاز این موج گذشته بود که ماموران موفق شدند ۶ نفر از توزیع‌کنندگان الکل متانول و مشروبات الکلی را دستگیر کنند و در ادامه ۵ نفر دیگر از عوامل دخیل در این ماجرا نیز دستگیر شدند و شمار متهمان این پروندهجنجالی به ۱۱ نفر افزایش پیدا کرد.

دستور ویژه قاضی‌القضات

رسیدگی پلیسی و قضایی به این پرونده در شرایطی ادامه داشت که شمار دیگری از مسموم‌شدگان همچنان در بیمارستان بستری بودند و با عوارض ناشی از مسمومیت ازجمله نابینایی دست و پنجه نرم می‌کردند. همچنین هر روز خبر تازه‌ای از این پرونده‌ منتشر می‌شد و شهروندان با کنجکاوی اخبار مربوط به این حادثه تلخ را دنبال می‌کردند. در چنین شرایطی بود که رئیس قوه قضائیه دستور ویژه‌ای در این باره صادر کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای علاوه بر تماس‌تلفنی با رئیس کل دادگستری استان البرز، در جلسه شورای عالی قوه قضاییه نیز دستوران ویژه‌ای در این باره صادر کرد. بر اساس دستور رئیس قوه قضاییه، دادگستری کل استان البرز، ضمن اطلاع رسانی دقیق حادثه و تاکید بر این نکته که شرب مسکرات و هرنوع از مشروبات الکلی عملی است که شرعا حرام و قانوناً جرم است، مکلف به بررسی و رسیدگی همه جانبه به موضوع ساخت و شرب مُسکر مسموم در استان البرز شد که منجر به تلفات شدید انسانی اعم از مرگ، نقص عضو و نابینایی شده بود، همچنین موظف به پیگیرد قانونی و برخورد جدی با سازندگان و توزیع کنندگان این قبیل مسکرات که موجب بروز خسارت جبران ناپذیر شد.

عاملان مسمومیت‌ها چه کسانی بودند؟

هرچه تحقیقات و بازجویی از متهمان ادامه پیدا می‌کرد، افسران پرونده به جزئیات بیشتری دست پیدا می‌کردند. بررسی‌ها نشان داد یک واحد صنفی فعال در حوزه فروش لوازم بهداشتی و تجهیزات پزشکی در کرج، توزیع کننده اصلی و عمده الکل‌های صنعتی متانول در سطح استان البرز بوده و افرادی که به عنوان سازنده و فروشنده خُرد به دنبال تهیه الکل اتانول جهت تولید مشروبات الکلی بوده‌اند به این فروشگاه مراجعه می‌کردند و نفرات اصلی این پرونده را ۴ نفر تشکیل می‌دهند.

در دادگاه انقلاب

تحقیقات در این باره ادامه داشت تا اینکه سرانجام با تکمیل بررسی‌های قضایی این پرونده با صدور کیفرخواست به شعبه سوم دادگاه انقلاب اسلامی استان البرز فرستاده شد. بر اساس کیفرخواست صادر شده، اتهام ۴ متهم ردیف اول «افساد فی الارض از طریق جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد با توزیع مواد سمی خطرناک (الکل صنعتی متانول) در سطح جامعه به منظور تهیه و توزیع مشروبات الکلی منجر به فوت و آسیب جسمانی گسترده مردم و مرگ ۱۷ نفر و مسمومیت ۱۹۱ نفر و برای ۷ متهم دیگر نیز به نسبت جرمی که مرتکب شده بودند اتهامات سبک‌تری در نظر گرفته شده بود. رسیدگی به این پرونده در چند جلسه ادامه پیدا کرد و در نهایت ۴ متهم ردیف اول به اعدام و ۷ متهم دیگر نیز که اقدام به مخلوط کردن آب و اسانس با الکل‌و توزیع آن در سطح شهر کرده بودند و از صنعتی بودن الکل‌ها آگاهی نداشتند، در مجموع به تحمل ۲۹ سال حبس محکوم شدند.

پای چوبه دار

هرچند متهمان به رای دادگاه اعتراف کردند اما وقتی پرونده به دیوان عالی کشور فرستاده شد، قضات عالی‌رتبه دیوان نیز با بررسی محتویات پرونده حکم دادگاه را تایید کردند. ۴متهم اصلی که خود را در یک قدمی چوبه دار می‌دیدند این بار درخواست اعاده دادرسی کردند و شعبه رسیدگی کننده در دیوان این درخواست را پذیرفت. به این ترتیب پرونده بار دیگر به دادگاه فرستاده شد و متهمان این بار در شعبه دوم دادگاه انقلاب کرج محاکمه شدند اما قضات این شعبه نیز حکمی مانند حکم قبلی صادر کردند. متهمان بار دیگر به این حکم اعتراض کردند اما این بار درخواست‌شان رد و همه چیز برای مجازات محکومان آماده شد.

سحرگاه دیروز، با گذشت ۱۶ ماه از مسمومیت‌های الکلی مرگبار در کرج ۴ محکوم در ندامتگاه مرکزی کرج پای چوبه دار رفتند و اعدام شدند.

بر اساس این گزارش، محکومان دیگر پرونده هم اکنون در زندان به سر می‌برند و در حال طی کردند دوران محکومیت خود هستند.

فروشندگان مرگ

از زمانی که اولین مورد مسمومیت‌های الکلی در کرج رخ داد تا زمان اعدام ۴ عامل اصلی مسمومیت‌ها، ۱۶ ماه طول کشید. زمانی که ۴ متهم اصلی تلاش زیادی برای نجات خود انجام دادند و پرونده‌شان بارها به دادگاه انقلاب و دیوان عالی کشور فرستاده شد اما سرانجام پرونده زندگی آنها با طناب دار بسته شد. اما این ۴ نفر چه کسانی بودند؟

متهم ردیف اول

متهم ردیف اول این پرونده یکی از تولید کنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی و عامل اصلی تامین الکل‌های صنعتی را بود. او مرتکب تقلب آشکار و غیرانسانی شده و در حالی که باید الکل اتانول را برای مصارف بهداشتی عرضه می‌کرد، اما الکل متانول که صنعتی و سمی است را برای تهیه مشروبات الکلی می‌فروخت و حتی برای فریب خریدار، برگه آنالیز جعلی که نشان دهنده «اتانول» بودن الکل بود ارائه می‌کرد.

متهم ردیف دوم

در حلقه بعدی این باند یکی دیگر از فعالان حوزه تولید لوازم آرایشی و بهداشتی وجود داشت که از قضا فارغ التحصیل رشته شیمی و کارشناس آزمایشگاه بود. او پس از دیدن نمونه الکل به همراه برگه آزمایش تقلبی، مقدار ۸ هزار لیتر الکل اتانول برای ساخت مشروبات الکلی سفارش داد، اما پس از تحویل محموله، متوجه تقلب فروشنده و صنعتی بودن الکل‌ها شد و نمونه‌ای را برای سنجش نوع و درصد الکل به آزمایشگاه ارسال کرد. او پس از اطلاع از تقلب فروشنده، پیامک‌های متعددی در مورد اینکه این الکل‌ها صنعتی بوده و مردم را می‌کشد برای فروشنده ارسال کرد؛ با این وجود طمع کرد و پیش از دریافت جواب آزمایشگاه با همدستی متهم ردیف سوم اقدام به فروش الکل‌ها به متهم ردیف چهارم کرد.

متهم ردیف سوم

سومین متهم این پرونده نیز در حوزه تولید محصولات آرایشی و بهداشتی فعالیت می‌کرد. او همدست اصلی متهم ردیف دوم بود. آنها با علم به اینکه الکل‌ها از نوع صنعتی و متانول است، اما به اسم اتانول به فروش می‌رسد آن را به یک هشتم قیمت اتانول بازار تهیه و به حدود یک سوم قیمت بازار می‌فروختند. آن‌ها با تخلیه الکل‌های صنعتی خریداری شده در گالن‌های ۲۰ لیتری، برچسب غیر واقعی «محلول ضد عفونی کننده حاوی ۹۶ درصد اتانول» بر روی این گالن‌ها نصب کرده و می‌فروختند.

متهم ردیف چهارم

چهارمین متهم این یکی از مغازه‌داران فعال در حوزه فروش تجهیزات پزشکی است و افرادی که به دنبال تهیه الکل «اتانول خوراکی» به صورت خارج از شبکه و غیرمجاز برای تولید و فروش مشروبات الکلی بودند به او مراجعه می‌کردند. او با وجود آگاهی از سمی بودن الکل‌ها در بازجویی‌های اولیه و برای فرار از مجازات، اعلام کرد که الکل‌ها برای مصارف بهداشتی و ضدعفونی خرید و فروش می‌شده است، اما بررسی پیام‌ها و تماس‌های متهمان خلاف ادعای او را ثابت کرد.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.