بایدها و نبایدهای «بریکس پی»

دنیای اقتصاد . ۱۴۰۳/۸/۳،‏ ۰:۱۲


دنیای اقتصاد : کشورهای بریکس از اوایل سال‌۲۰۱۹ فعالیت خود را برای ایجاد یک سیستم پرداخت جدید، آغاز کردند و در روزهای اخیر، به‌طور رسمی از نسخه جدید آزمایشی سیستم پرداخت خود با نام بریکس پی رونمایی کردند و در جریان بر‌گزاری مجمع تجاری بریکس که در مسکو برگزار شد نیز شرکت‌کنندگان توانستند نسخه آزمایشی این سیستم جدید را امتحان کنند.

این سیستم پرداخت جدید به کشورهای عضو بریکس این امکان را می‌دهد تا از  پول‌های‌ ملی خود در معاملات بین‌المللی استفاده کنند، یا به بیان دیگر، بریکس پی نیاز به مبادله  پول‌های‌ ملی از طریق دلار آمریکا را حذف می‌کند که این امر‌ می‌تواند به تقویت روابط اقتصادی و تجاری بین کشورهای عضو کمک کند.

خبر رونمایی از این سیستم پرداخت جدید، سوالات زیادی را پیش‌روی فعالان اقتصادی و بازرگانی قرارداده‌است. آیا بریکس پی می‌تواند اجرایی و جایگزین سوئیفت در معاملات بین‌المللی شود؟ چه چالش‌ها، موانع و راهکارهایی پیش‌روی کشورهای عضو بریکس یا کشورهای در‌حال‌توسعه برای دستیابی به این سیستم پرداخت جدید و رهایی از فشار تحریم‌ها وجود دارد؟ کشورهای بریکس برای اجرایی‌شدن و موفقیت بریکس‌پی، چه اقداماتی باید انجام دهند و عملیاتی‌شدن آن چه دستاوردهایی برای آنها، به‌ویژه ایران به‌همراه خواهدداشت؟ سعید سیفی، کارشناس مسائل دیپلماسی اقتصادی، در رابطه با این ابزار جدید با  «دنیای‌اقتصاد» گفت‌وگو کرد. سیفی در پاسخ به این سوال که آیا بریکس پی می‌تواند اجرایی و جایگزین آن در معاملات بین‌المللی شود و اگر به‌نظر شما امکان دارد، چه چالش‌ها و موانعی برای رسیدن به این هدف وجود دارد، گفت: به‌نظر سوئیفت از دهه‌ها پیش به‌عنوان یک زیرساخت جهانی تراکنش‌های مالی فعالیت داشته و در حال‌حاضر نیز پذیرش بسیار گسترده‌ای دارد.

سوئیفت نه‌تنها یک سیستم پیام‌رسان برای انتقال پول است، بلکه استانداردهای جهانی برای امنیت و شفافیت تراکنش‌های بین‌المللی ارائه می‌دهد. البته موضوع بحث ما، سوء‌استفاده‌هایی که آمریکایی‌ها و غربی‌ها از این سیستم کردند و می‌کنند، نیست. با این شرایط، جایگزینی چنین سیستمی با بریکس پی، با توجه به تعداد زیاد کشورهایی که در سیستم سوئیفت مشارکت دارند، اقدامی بسیار مهم و تاثیرگذار اما سخت و زمانبر است. سیفی ادامه‌داد: با‌این‌حال‌ بریکس پی پتانسیل‌هایی دارد که می‌تواند به‌تدریج نقش مهم‌، موثر و قابل‌توجهی در معاملات بین‌المللی بازی کند. اولین مزیت کلیدی بریکس پی، عدم‌وابستگی آن به دلار آمریکاست. این موضوع به‌ویژه برای کشورهایی که با تحریم‌های آمریکا مواجه هستند، از اهمیت بالایی برخوردار است. بریکس‌پی این امکان را می‌دهد که کشورها از پول‌ ملی خود در معاملات بین‌المللی استفاده کنند که به کاهش وابستگی به دلار آمریکا و سوئیفت منجر می‌شود.

چالش‌های بریکس‌پی

او همچنین اشاره کرد: از سوی دیگر، مشکلات و چالش‌های زیادی وجود دارد. به‌عنوان مثال، هماهنگی سیاست‌های پولی و مالی کشورهای عضو بریکس که هرکدام شرایط اقتصادی ویژه خود را دارند و پذیرش جهانی بریکس‌پی توسط کشورهای غیربریکس، از چالش‌های مهم پیش‌روی این سیستم جدید است، همچنین ساختار فناوری و امنیت سایبری این سیستم نیز باید بتواند اعتماد کشورها و بانک‌های بزرگ بین‌المللی را جلب کند. ازآنجاکه سوئیفت سال‌های زیادی است، ساختار و استانداردهای مشخص و قوی در این زمینه دارد، بریکس‌پی نیاز به ایجاد ساختارهای مشابه و حتی قوی‌تر دارد تا بتواند جایگزینی واقعی باشد.

این کارشناس مسائل دیپلماسی اقتصادی در رابطه با راهکارهای بریکس برای تسریع جایگزینی بریکس پی گفت: اولین گام، گسترش همکاری‌های بین‌المللی است. کشورهای بریکس باید بانک‌های مرکزی خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنند که معاملات بین‌المللی به‌صورت مستقیم و بدون نیاز به سوئیفت انجام شود، همچنین کشورهای بریکس می‌توانند با ارائه مشوق‌های مالی و کاهش هزینه‌های تراکنش، دیگر کشورها را به استفاده از بریکس پی ترغیب کنند. دومین گام، تقویت و توسعه زیرساخت‌های دیجیتالی و بلاک‌چین است. بریکس‌پی می‌تواند از فناوری‌های نوینی همچون بلاک‌چین و دارایی‌های توکنیزه‌شده‌استفاده ‌کند که می‌تواند به ارتقای امنیت و شفافیت سیستم کمک کند. افزایش سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها و تقویت سیستم‌های نظارتی برای مقابله با تهدیدات سایبری نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

نکته سوم، همکاری نزدیک با سازمان‌های بین‌المللی اقتصادی و مالی است. بریکس می‌تواند با سازمان‌هایی همچون صندوق بین‌المللی پول (IMF) و بانک جهانی تعاملاتی داشته‌باشد تا سیستم جدید خود را به‌عنوان یک سیستم مکمل یا حتی جایگزین به کشورهای دیگر معرفی کند. این اقدامات می‌تواند به اعتمادسازی و پذیرش بریکس‌پی در سطح جهانی کمک کند. او افزود: کشورهای عضو بریکس برای اینکه روند اجرای بریکس پی تسهیل و در نهایت عملیاتی شود، باید هفت اقدام مهم، پایه‌ای و توسعه‌ای را هرچه سریع‌تر در دستور کار خودشان قرارداده و در همکاری با یکدیگر‌ آنها را اجرایی کنند.

۷ اقدام مهم برای تسریع استفاده از بریکس‌پی

اولین اقدام، توسعه زیرساخت‌های مالی و بانکی مشترک است. کشورهای بریکس باید زیرساخت‌های بانکی و مالی خود را به‌یکدیگر متصل کنند و یک شبکه جامع برای تسویه‌حساب‌های بین‌المللی بر اساس ارزهای ملی ایجاد کنند. این زیرساخت‌ها شامل سیستم‌های پیام‌رسانی مالی، تسویه‌خانه‌ها و نهادهای مرتبط است. این امر به ارتباط بیشتر بانک‌های مرکزی و تجاری کشورهای عضو کمک می‌کند. دومین اقدام، ایجاد استانداردهای امنیتی و فنی مشترک است. برای موفقیت بریکس‌پی، لازم است کشورهای عضو، استانداردهای فنی و امنیتی یکسانی را برای تراکنش‌های دیجیتال و تسویه‌حساب‌های بین‌المللی تعریف کنند. این استانداردها باید از امنیت بالایی برخوردار باشند تا ریسک‌های مربوط به تراکنش‌های مالی کاهش یابد.

سومین اقدام مهم، پذیرش، سرمایه‌گذاری و توسعه فناوری‌های مالی پیشرفته است. استفاده از فناوری‌های نوین مانند ارزهای دیجیتال (Cryptocurrencies)، توکن‌های مالی (Tokenized Assets) و بلاک‌چین می‌تواند روند تسویه‌حساب‌ها را سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر کند و این موضوع حتی می‌تواند تمایز بریکس‌پی نسبت به سوئیفت باشد، بنابراین کشورهای بریکس باید در حوزه توسعه فناوری‌های مالی نوین سرمایه‌گذاری کنند و استفاده از آنها را در سطح ملی و بین‌المللی گسترش دهند. چهارمین و یکی از مهم‌ترین اقدامات، اصلاح قوانین و مقررات بانکی و مالی کشورهای عضو بریکس است. برای تسهیل در استفاده از بریکس‌پی، کشورهای عضو باید مقررات داخلی و بین‌المللی خود را متناسب با این سیستم اصلاح کنند. قوانین مالیاتی، تسهیل ورود و خروج سرمایه و مقررات نظارتی باید به‌گونه‌ای اصلاح شوند که تراکنش‌های مالی با بریکس‌پی به‌راحتی انجام شود.

پنجمین اقدام، ترویج و توسعه استفاده از  پول‌های‌ ملی در معاملات بین‌المللی است. یکی از اهداف بریکس‌پی، کاهش وابستگی به دلار آمریکا در تراکنش‌های بین‌المللی است. برای تحقق این هدف، کشورهای عضو باید مشوق‌هایی برای استفاده از ارزهای ملی در تجارت و تسویه‌حساب‌های بین‌المللی ارائه دهند. این اقدام مهم را می‌توان از طریق توافق‌های و پیمان‌های مالی دوجانبه یا چندجانبه بین کشورها، اجرایی و تقویت کرد.

ششمین اقدام مهم در این حوزه، افزایش هماهنگی و همکاری بین دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی است. واقعیت مهم این است که موفقیت بریکس‌پی مستلزم همکاری نزدیک‌بین کشورهای عضو و نهادهای مالی و اقتصادی آنهاست. این همکاری باید شامل تبادل اطلاعات، هماهنگی سیاست‌های مالی و ایجاد توافق‌نامه‌های تسویه‌حساب بین‌المللی باشد.

و در نهایت هفتمین اقدامی که می‌تواند در تثبیت بریکس‌پی نیز بسیار مهم و موثر باشد، تعامل با سایر کشورهای غیرعضو و گسترش مشارکت‌ها در این حوزه است. بریکس پی باید بتواند کشورهایی خارج از بریکس را نیز جذب کند تا حجم معاملات و نفوذ اقتصادی آن افزایش یابد. این تعاملات می‌تواند از طریق امضای توافق‌نامه‌های تجاری و مالی جدید با کشورهای غیرعضو گسترش یابد. با اجرای این اقدامات، کشورهای عضو بریکس می‌توانند شرایط لازم برای موفقیت سیستم بریکس‌پی را فراهم‌کرده و به‌تدریج وابستگی به سوئیفت و دلار آمریکا را کاهش دهند.

ضرورت مکانیزم مالی مشترک

سیفی در پاسخ به این سوال که آیا برای بهبود ساختار بریکس‌پی، نیاز به تاسیس بانک‌مرکزی مشترک آسیایی وجود دارد، گفت: اگر بریکس‌پی را به‌عنوان یک شبکه پیام‌رسان مالی یا یک ابزار برای تسهیل تراکنش‌ها بین کشورهای عضو درنظر بگیریم، باید بیشتر به همکاری بانک‌های مرکزی کشورهای بریکس متکی باشد، البته  وجود یک مکانیزم مالی مشترک یا یک سازمان بین‌المللی برای هماهنگی سیاست‌های پولی و مالی کشورهای عضو‌ ضرورت دارد؛ در واقع موفقیت سیستم‌های پرداخت بین‌المللی مانند بریکس‌پی نیازمند هماهنگی گسترده در سیاست‌های پولی و مالی کشورهای عضو است. این کارشناس مسائل دیپلماسی اقتصادی افزود: بدون وجود یک سازمان ناظر یا نهادی برای هماهنگی سیاست‌های پولی، مدیریت نوسانات ارزی و تسهیل تراکنش‌ها میان ارزهای ملی مختلف می‌تواند با مشکلات مختلفی روبه‌رو شود.

همان‌طور که در گذشته عرض‌کردم و شما نیز به‌درستی در سوال خود به آن توجه کردید، اتحادیه اروپا دارای بانک‌مرکزی اروپا (ECB) است که هماهنگی سیاست‌های پولی کشورهای منطقه یورو را مدیریت، نظارت و تضمین می‌کند. در صورت نبود چنین نهادی، کشورهای بریکس ممکن است با مشکلاتی در زمینه مدیریت ریسک ارزی، نقدینگی و سیاست‌های پولی داخلی مواجه شوند.

سیفی تصریح کرد: یک سازمان بین‌المللی مشترک می‌تواند نقش تنظیم‌گر را بازی کند و بر اجرای سیاست‌های پولی هماهنگ و مدیریت سیستم بریکس پی نظارت داشته‌باشد. این سازمان درواقع، یکپارچگی سیستم و مدیریت بهتر ریسک‌های مالی را امکان‌پذیر خواهد کرد. البته کشورهای بریکس می‌توانند به‌جای ایجاد یک سازمان بین‌المللی مرکزی، از طریق همکاری‌های داخلی و اصلاح سیاست‌های پولی و مالی خود بر اساس مصوبات و توافق‌های بریکس، به اجرایی‌شدن و موفقیت بریکس پی کمک کنند. این رویکرد نیاز به تعاملات بین‌المللی کمتری دارد اما وابسته به تعهد کشورهای عضو برای اجرای اصلاحات پولی و مالی در داخل خود است که با توجه به تجارب بین‌المللی، پیشنهاد نمی‌شود و کشورهای عضو نیز قائل به آن نخواهند بود.

درکل و با توجه به تجارب بین‌المللی، باید گفت؛ برای موفقیت بریکس پی، به یک سازمان بین‌المللی که هماهنگی و نظارت بر سیاست‌های پولی و مالی کشورهای عضو را انجام دهد، نیاز است. این نهاد می‌تواند نقش یک پلتفرم مرکزی برای تنظیم قوانین، هماهنگی سیاست‌های ارزی و تسهیل تراکنش‌های بین‌المللی را بازی کند.

سیفی در پاسخ به این سوال که؛ آیا بانک توسعه نوین بریکس می‌تواند این وظیفه مهم را برعهده بگیرد، اشاره کرد: برای پاسخ به این سوال شما، ضرورت دارد که ابتدا بدانیم، بانک توسعه نوین بریکس با چه اهدافی تشکیل شده‌است. بانک توسعه نوین بریکس (New Development Bank-NDB) در سال‌۲۰۱۵ به‌عنوان یکی از نهادهای کلیدی گروه بریکس و به‌عنوان یک جایگزین برای نهادهای مالی بین‌المللی مانند بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول تاسیس شد اما هدف اصلی آن تامین مالی پروژه‌های زیرساختی و توسعه‌ای کشورهای عضو بریکس و سایر اقتصادهای در‌حال‌توسعه است؛ در واقع NDB به‌دنبال تسهیل توسعه پایدار در کشورهای بریکس و دیگر کشورهای درحال‌توسعه است.

او افزود: با وجود اینکه بانک توسعه نوین بریکس وظیفه‌ تامین مالی پروژه‌ها و کاهش وابستگی به نهادهای مالی غربی را دارد، تاکنون نقش نظارتی بر سیاست‌های پولی و مالی کشورهای عضو بریکس و تسهیل تراکنش‌های بین‌المللی را که از اهداف بریکس پی است ایفا نکرده‌است. به‌صورت خلاصه باید گفت؛ این بانک بیشتر به پروژه‌های سرمایه‌گذاری و تامین مالی تمرکز دارد تا هماهنگی سیاست‌های پولی و مالی کشورهای عضو بریکس. البته باید گفت NDB می‌تواند با تغییرات ساختاری و افزودن مکانیزم‌های جدید، نقش هماهنگ‌کننده‌ای در سیاست‌های پولی و مالی کشورهای عضو بریکس نیز ایفا کند. این اقدام، نیازمند اصلاحات داخلی در بانک و ایجاد یک چارچوب مشترک برای نظارت بر سیستم‌های مالی بین کشورهای عضو است. در نهایت باید به سوال شما این‌گونه پاسخ بدهم که NDB پتانسیل لازم برای ایفای این نقش را دارد، اما نیاز به تغییرات نهادی و تقویت مسوولیت‌های آن در حوزه‌های هماهنگی و نظارتی مالی است.

مزایای استفاده از بریکس‌پی

سیفی در رابطه با دستاوردهای جایگزینی بریکس‌پی با سوئیفت گفت: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای جایگزینی بریکس پی، افزایش استقلال مالی کشورهاست. کشورهای عضو بریکس به‌ویژه چین، روسیه، ایران و هند به‌دنبال آن هستند که از سلطه دلار آمریکا بر بازارهای مالی بین‌المللی رها شوند. با استفاده از بریکس‌پی، این کشورها می‌توانند بدون نیاز به دلار آمریکا، معاملات بین‌المللی خود را انجام دهند که این امر به کاهش هزینه‌های معاملاتی و تسهیل تجارت بین کشورهای عضو منجر می‌شود.

این کارشناس مسائل دیپلماسی اقتصادی تصریح کرد: درباره اهمیت، منطق و ضرورت این اقدام، توجه شما را به مبانی نظری مهم حوزه اقتصاد، جلب می‌کنم. نظریه استقلال مالی (Financial Autonomy Theory) دقیقا همین شرایط را به کشورها توصیه می‌کند. این نظریه می‌گوید کشورها برای کاهش وابستگی به ارزهایی نظیر دلار آمریکا، باید سیستم‌های مالی خود را تقویت کنند. بریکس‌پی به‌عنوان ابزاری برای تحقق این استقلال مالی مطرح است، زیرا کشورها می‌توانند بدون وابستگی به سوئیفت یا دلار آمریکا، تراکنش‌های بین‌المللی خود را انجام دهند. درخصوص اثبات اهمیت بریکس پی می‌توان به‌نظریه وابستگی (Dependency Theory) نیز توجه کرد. طبق این نظریه که در مطالعات اقتصاد بین‌الملل مطرح می‌شود، کشورهای در‌حال‌توسعه به دلیل وابستگی به کشورهای پیشرفته، به‌ویژه در حوزه مالی و تجارت بین‌المللی، تحت‌سلطه و فشار قرار می‌گیرند. بریکس‌پی می‌تواند به‌عنوان ابزاری برای کاهش این وابستگی و افزایش قدرت چانه‌زنی کشورهای بریکس و کشورهای دیگر که از تحریم‌ها آسیب‌دیده‌اند، مورد‌استفاده قرار گیرد.

او افزود: نظریه بازی‌های اقتصادی (Game Theory) نیز شرایط را برای کشورهای دنیا مشخص کرده‌است. هدف نظریه بازی‌های اقتصادی، ایجاد تصمیم‌گیری ایده‌آل توسط بازیگران مستقل و رقیب در یک محیط استراتژیک است. در تحلیل جایگزینی بریکس‌پی به‌جای سوئیفت، مفهوم همکاری و رقابت بین کشورها و سازمان‌های بین‌المللی مطرح است. بریکس‌پی به‌عنوان یک «استراتژی» جدید برای مقابله با سلطه دلار و سوئیفت در صحنه بین‌المللی استفاده می‌شود و این موضوع می‌تواند تحت‌چارچوب نظریه بازی‌ها و تئوری همکاری‌های چندجانبه بررسی و اثبات شود. سیفی ادامه‌داد: علاوه‌بر موارد فوق، با گسترش استفاده از بریکس پی، کشورها می‌توانند از فشار تحریم‌های مالی آمریکا رهایی پیدا کنند.

این مساله به‌ویژه برای کشورهایی مثل روسیه، چین و ایران که تحت‌تحریم‌های متعدد قرار دارند، بسیار حیاتی است. موضوعی که‌ در واقع به مفهوم یا نظریه هژمونی ارزی (Currency Hegemony Theory) اشاره دارد. کشورهای بریکس، به‌ویژه چین و روسیه، در تلاش هستند با ایجاد سیستم بریکس‌پی، این هژمونی را به چالش بکشند و نقش  پول‌های‌ خود را در تجارت‌جهانی افزایش دهند. دستاورد دیگری که بریکس پی برای اعضای بریکس به‌همراه خواهدداشت، توسعه اقتصادی است؛ در واقع با جایگزینی بریکس‌پی، کشورهای بریکس می‌توانند روابط تجاری خود را با دیگر کشورها بدون نگرانی از تحریم‌های مالی توسعه دهند که بدون‌شک برای آنها، توسعه اقتصادی را به‌همراه خواهدداشت.

اهمیت بریکس‌پی برای ایران

سیفی در رابطه با دستاوردهای خاص اجرایی‌شدن بریکس‌پی برای ایران گفت: بریکس‌پی برای ایران می‌تواند بسیار مفید و حائزاهمیت باشد و نقش بسیار مهمی در توسعه اقتصادی این کشور بازی کند.  با توجه به اینکه ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا از سیستم سوئیفت محروم است، بریکس‌پی می‌تواند یک جایگزین کارآمد برای انجام معاملات بین‌المللی این کشور باشد. این سیستم می‌تواند به ایران کمک کند تا با کشورهای عضو بریکس همچون چین و روسیه به‌صورت مستقیم و با استفاده از پول‌های‌ ملی تجارت کند. او ادامه‌داد: از طرف دیگر، اگر کشورهای عضو بتوانند سرمایه‌گذاری و همکاری لازم را در تقویت و توسعه فناوری‌های نوین مالی با یکدیگر داشته باشند، ایران می‌تواند از فرصت‌های همکاری در حوزه فناوری و امور مالی غیرمتمرکز که بریکس‌پی ایجاد می‌کند، استفاده قابل‌توجهی داشته‌باشد.

استفاده از ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک‌چین در سیستم بریکس‌پی می‌تواند به ایران کمک کند تا تراکنش‌های بین‌المللی خود را بدون نیاز به زیرساخت‌های سنتی مالی انجام دهد. به‌نظر من، در نهایت، این امر می‌تواند به بهبود وضعیت اقتصادی ایران و تقویت روابط تجاری و اقتصادی این کشور با کشورهای عضو بریکس منجر شود. البته، برای بهره‌مندی کامل از این فرصت‌ها، ایران باید زیرساخت‌های دیجیتال و بانکی خود را تقویت کند و همکاری‌های بین‌المللی خود را در این حوزه نیز گسترش دهد. سیفی در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی می‌کنید چقدر زمان ببرد که بریکس‌پی اجرایی و عملیاتی شود و حتی بتواند جایگزین سوئیفت شود، گفت: بعید می‌دانم کسی بتواند پیش‌بینی کند که عملیاتی و اجرایی‌شدن بریکس پی (BRICS Pay) و حتی جایگزین سوئیفت (SWIFT) ‌شدن، چقدر زمان ببرد، زیرا این موضوع به عوامل متعددی در سطوح سیاسی، بین‌المللی، اقتصادی و حتی تکنولوژیک بستگی دارد.

سیفی ادامه‌داد: اول از همه، همگرایی و هماهنگی سیاست‌های پولی و مالی است. برای جایگزینی بریکس‌پی با سوئیفت، کشورهای عضو بریکس باید در سیاست‌های پولی و مالی خود به توافق برسند و سیستم‌های مالی خود را به‌طور کامل با این پلتفرم جدید هماهنگ کنند. این فرآیند به دلیل تنوع اقتصادی و سطوح توسعه‌یافتگی مختلف کشورهای عضو ممکن است زمانبر باشد. به‌عنوان مثال، چین و هند سیاست‌های پولی بسیار متفاوتی دارند و هرکدام دارای اقتصادهای بسیار پیچیده و دینامیکی هستند. هماهنگی در سطح بانک‌های مرکزی و سیاست‌های پولی مشترک بین این کشورها ممکن است چندین سال‌زمان ببرد.

این کارشناس مسائل دیپلماسی اقتصادی افزود: دومین عامل موثر، توسعه زیرساخت‌های مالی و فناوری است. بریکس‌پی نیاز به زیرساخت‌های فناوری پیشرفته دارد که بتواند امنیت و سرعت در تراکنش‌های بین‌المللی را تضمین کند. توسعه و پیاده‌سازی این زیرساخت‌ها زمانبر خواهد بود، به‌ویژه در کشورهایی که هنوز از سیستم‌های قدیمی‌تر استفاده می‌کنند. به‌علاوه، بریکس‌پی باید از تکنولوژی‌های مدرنی مانند ارزهای دیجیتال و سیستم‌های پرداخت غیرمتمرکز استفاده کند که این هم نیازمند سرمایه‌گذاری و ایجاد توافق‌های بین‌المللی است.سیفی تصریح کرد: سومین عامل در اجرایی‌شدن تمام و کمال بریکس‌پی و حتی جایگزین یا مکمل سوئیفت‌شدن، پذیرش بین‌المللی این سیستم جدید است. برای اینکه بریکس‌پی به‌عنوان جایگزین یا مکمل سوئیفت شناخته شود، نیازمند پذیرش گسترده بین‌المللی است. طبیعی است که بسیاری از کشورها و نهادهای مالی به دلیل پیچیدگی سیستم مالی جهانی، ترجیح می‌دهند با یک سیستم شناخته‌شده مانند سوئیفت کار کنند. تغییر این عادت و جلب‌اعتماد نهادهای بین‌المللی به سیستم بریکس‌پی، می‌تواند چندین سال

‌زمان ببرد. او افزود: چهارمین عامل که بسیار نیز مهم است، چالش‌های سیاسی و فشارهای بین‌المللی است. این روزها، همه دنیا می‌دانند که کشورهای غربی، به‌ویژه آمریکا، از سوئیفت به‌عنوان ابزاری برای کنترل تراکنش‌های بین‌المللی و اعمال تحریم‌ها استفاده می‌کنند. طبیعی است که آنها به‌راحتی این ابزار و اهرم فشار مهم را از دست نمی‌دهند. با این شرایط، ایجاد یک جایگزین مستقل مثل بریکس‌پی، نیاز به مقاومت در‌برابر فشارهای سیاسی و بین‌المللی از سوی این کشورها دارد، بنابراین موفقیت بریکس پی تا حد زیادی به توانایی و مقاومت کشورهای بریکس در‌برابر فشارهای بین‌المللی، بستگی دارد.

این صاحب‌نظر دیپلماسی اقتصادی همچنین افزود: پنجمین عامل نیز حجم تجارت و استفاده مداوم از پول‌های‌ ملی است. موفقیت بریکس‌پی به میزان حجم تجارت میان کشورهای بریکس و سایر کشورها وابسته است. هرچه این کشورها بیشتر از  پول‌های‌ ملی خود در تجارت بین‌المللی استفاده کنند، جایگزینی سوئیفت با بریکس‌پی سرعت بیشتری خواهدداشت، اما این تغییر تدریجی است و ممکن است به دلیل وابستگی تاریخی به دلار، زمانبر باشد. به‌رغم همه این عوامل، کشورهای بریکس باید با جدیت و همکاری با یکدیگر، هرچه سریع‌تر، سیستم بریکس‌پی را در تراکنش‌های بین‌المللی خود جایگزین کنند و زیرساخت‌های مالی و فناوری خود را نیز اصلاح، تطبیق و تقویت کنند. سیفی در پایان اشاره کرد: مسوولان و رسانه‌های کشورهای عضو بریکس باید با توضیحات و روشنگری، شهروندان خود را کاملا در جریان این روند قرار دهند و توضیح دهند که عملیاتی‌شدن و جایگزینی بریکس‌پی با سوئیفت، فرآیندی پیچیده و زمانبر است که به ترکیبی از همکاری‌های سیاسی، اقتصادی، بین‌المللی، توسعه تکنولوژی‌های مالی و پذیرش بین‌المللی، بستگی دارد و به همین‌دلیل امکان دارد یک یا چند دهه‌زمان ببرد.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.