درمان ۲۷ هزار معتادمتجاهر/خروج تهران از رکود فرهنگی و عمرانی

مهر نیوز . ۱۴۰۳/۸/۲،‏ ۲۱:۳۲


معاون شهردار تهران از درمان ۲۷ هزار معتادمتجاهر و خروج تهران از رکود پروژه‌های فرهنگی و عمرانی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد امین توکلی‌زاده در دیدار با شهروندان منطقه ۲۱ تهران در قالب طرح "قرار خدمت" که در این منطقه برگزار شد، اظهارداشت: به همت فرزندان شما در مدیریت شهری، از بحران‌های مالی، اقتصادی، رکود و رخوت؛ با انضباط مالی در مدیریت شهری و تجمیع حساب‌های متعدد در شهرداری و یکپارچه شدن خزانه، صرفه جویی‌های خوبی اتفاق افتاد و توانستیم شهرداری را که در هنگام آغاز به کار این دوره مدیریت شهری، ۹۰ هزار میلیارد تومان بدهی داشت به جلو ببریم و از شرمندگی همکاران و مردم خارج شویم.

وی به تحول نرم افزاری شهر تهران اشاره کرد و گفت: تهران دو نیاز اساسی در تحول داشت که یکی در حوزه هویت و دیگری در سبک زندگی است. برخی شهرها مانند مشهد مقدس هویت مذهبی تثبیت شده دارد و شهری مانند اصفهان نیز هویت فرهنگی و تاریخی دارد اما، تهران هویت تثبیت شده ندارد. ازاین‌رو، ایجاد هویت ملی، انقلابی و اسلامی برای شهر تهران را مورد توجه قرار دادیم تا آن را برجسته کنیم.

توکلی زاده به موضوع سبک زندگی اشاره کرد و افزود: امروز آسیب‌های سبک زندگی را در حوزه‌های مختلف احساس می‌کنیم. تهران آمیخته‌ای ازفرصت‌ها و تهدیدها در سبک زندگی است. مساجد، دانشگاه‌ها، امامزاده‌ها، سینماها، بوستان‌ها و مراکز هنری مختلف داریم و از سوی دیگر اعتیاد، طلاق، کودک‌کار، زباله گرد و مانند آن را داریم که به دنبال رفع این آسیب‌ها با تکیه بر سبک زندگی بودیم.

وی گفت: در شهری با ۱۰ میلیون جمعیت، یک دستگاه به تنهایی نمی‌تواند آسیب‌ها را مدیریت کند. آسیب در حوزه مصرف فرهنگی و نیز سبک زندگی‌های دیکته شده بر فرهنگ ما از جمله چالش‌های فرهنگی و اجتماعی است که تهران را تهدید می‌کند. از این‌رو، برای مقابله با این تهدیدات به ایجاد همدلی و یکپارچگی در سیاست‌گذاری‌ها و اجرای سیاست‌ها نیازمند بودیم که برای تحقق آن ایجاد ۱۴ قرارگاه مختلف در دستور کار مسئولان قرار گرفت.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، قرارگاه اجتماعی را یکی از قرارگاه‌های پایتخت برای ساماندهی آسیب‌های اجتماعی برشمرد و گفت: با وجود اینکه ساماندهی کودکان کار، زباله گردها، متکدیان و معتادان متجاهر به تنهایی برعهده شهرداری نیست، شهرداری در محور اقدامات قرار گرفت تا دستگاه‌های دیگر نیز به این عرصه ورود کنند و مأموریت‌ها و مسئولیت‌هایی را که بر اساس قانون برعهده دارند اجرا کنند.

وی اضافه کرد: در قالب قرارگاه اجتماعی و بیش از ۴۰ جلسه برگزار شده در این قرارگاه، با اهتمام رئیس جمهور شهید محوریت این کار به شهردار تهران واگذار و ایشان به عنوان دستیار رئیس جمهور در امور آسیب‌های اجتماعی شهر تهران با اختیار هیئت دولت منصوب شد.

وی با ترسیم وضعیتی از آسیب‌های اجتماعی پایتخت گفت: متأسفانه برخی از معتادان متجاهر زخم باز یا دارای بیماری‌هایی مانند ایدز، هپاتیت، بیماری روانی، معلول و مانند آن بودند که هیچ مرکزی حاضر به پذیرش این افراد نبود. زیرساخت و مرکز تخصصی برای درمان این افراد وجود نداشت. در شهرداری تهران ۱۰ مرکز تخصصی را ایجاد کردیم و معتادان متجاهر را ساماندهی کردیم. ۷ هزار معتاد متجاهر در مراکز شهرداری و ۲۰ هزار معتاد متجاهر دیگر در مراکز وابسته به فراجا و بهزیستی در حال درمان هستند که پیش از این زیرساختی برای ارائه خدمات به آن‌ها وجود نداشت.

وی با بیان اینکه در حوزه کودکان کار و متکدیان نیز اقدامات اساسی از سوی شهرداری با مشارکت سازمان بهزیستی به عنوان متولی اصلی این حوزه انجام شده است، گفت: شهرداری از سازمان بهزیستی پشتیبانی و زیرساخت مورد نیاز این سازمان را تأمین کرد تا بتوانند خدمات خود را به کودکان کار و متکدیان به شکل تخصصی‌تر و با امکانات بیشتر ارائه کنند.

تحول در رویکردهای فرهنگی شهر

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، در بخش دیگری از سخنان خود، به تحول و تغییرات محسوس در حوزه فرهنگی پایتخت در دوره کنونی مدیریت شهری اشاره کرد و گفت: به دلیل وسعت شهر تهران و نماد بودن آن در کشور و جهان اسلام، آئین‌ها و مراسم‌هایی که در آن برگزار می‌شود الگویی برای شهرهای دیگر است. از این‌رو بر برگزاری جشن‌ها و رویدادها با پوشش خانواده‌ها در شهر تاکید کردیم.

توکلی‌زاده با بیان اینکه درگذشته شادی‌های محلی و منطقه‌ای برگزار می‌شد اما از تجربه شادی‌های بزرگ و ملی در پایتخت محروم بودیم، گفت: با تلاش انجام شده از سوی فرزندان شما در جبهه انقلاب و مدیریت شهری، به تکنولوژی برگزاری جشن‌های بزرگ خانوادگی و دارای ارزش‌های فرهنگی مانند جشن غدیر که چند میلیون نفر در آن شرکت کردند و الگویی برای شهرهای دیگر شد یا جشن امام رضایی‌ها دست پیدا کردیم.

معاون شهردار تهران ادامه داد: تلاش کردیم از هر مناسبتی که می‌توانست ایجاد کننده فرصت شادی در شهر باشد به خوبی استفاده کنیم و از این فرصت برای ترویج شادی و نشاط درپهنه‌های مختلف پایتخت مانند عید نوروز که در برگیرنده رسوم و سنت‌های ممدوح ایرانی بود اجرا کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه ورزش نیز رخدادهای فراگیر را دنبال کردیم و رویداد قهرمان شهر را در ۲۰ رشته ورزشی با مشارکت یک میلیون نفر در تهران برگزار کردیم که در آن ورزشکاران مناطق ۲۲ گانه شهر تهران با یکدیگر رقابت کردند و توانستند رخداد بزرگ منطقه‌ای را رقم بزنند که این حجم از شرکت‌کننده بی‌سابقه بود.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، به طراحی رویدادها و برنامه‌های مختلف برای افراد دارای معلولیت و جهان دیدگان اشاره کرد و بیان داشت: در حوزه سلامت، رویدادها و برنامه‌هایی مانند بازی‌های خاص افراد دارای معلولیت، جهان دیدگان و نیز برنامه‌های مشاوره‌ای و سلامت محور در سراهای محله پیش‌بینی و در حال اجرا است تا این قشر نیز از خدمات شهرداری بهره‌مندی لازم را داشته باشند.

توکلی‌زاده با بیان اینکه با کمک حوزه‌های علمیه و مساجد و مجموعه‌های انقلابی مانند آموزش و پرورش، قرارگاه تعلیم و تربیت را راه‌اندازی کردیم، گفت: در قالب طرح شهید آرمان، تلاش کردیم نظام واحدی از برنامه‌ریزی برای تعلیم و تربیت را در مساجد پایه‌ریزی کنیم. در سال نخست، ۱۰۰ مسجد برای اجرای این طرح فعالیت خود را آغاز کرد و امسال این تعداد به ۴۰۰ مسجد افزایش یافته است.

وی گفت: در حوزه حمایت ازگروه‌های جهادی، تلاش کردیم حداکثر بهره‌برداری را از ظرفیت‌های مردمی برای اداره امور شهر صورت گیرد و کار مردم به دست مردم به انجام برسد. در این راستا، با گروه‌های مردمی و جهادی نشست‌های مختلفی برگزار شده است و توانسته‌ایم در راستای مردمی‌سازی امور، شهروندان را در اداره امور شهر مشارکت دهیم.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در ادامه سخنان خود در پاسخ به گلایه یکی از شهروندان مبنی بر کمبود ناوگان اتوبوسرانی در شهر، با بیان اینکه شهرداری تهران برای ارائه خدمات مطلوب به شهروندان نیاز به ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس دارد، گفت: هنگام آغاز به کار دوره کنونی مدیریت شهری پایتخت، تنها ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس فعال در اختیار داشتیم که فاصله زیادی تا مقدار مطلوب داشت و در این مدت ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس اضافه شده است و با قراردادی که با شرکت‌های داخلی و خارجی داریم تلاش شد تعداد اتوبوس‌ها به ۷ هزار دستگاه افزایش یابد.

وی تاکید کرد: بسته بزرگ خرید اتوبوس برقی از چین می‌تواند نیاز ما را تا سال‌های بعد به اتوبوس برطرف کند. این مهم نیازمند همکاری گمرک، وزارت نفت، شورای شهر و دستگاه‌های دیگر است. قرارداد خرید با چین منعقد، پیش پرداخت انجام و بخشی از اتوبوس‌های چینی وارد و در گمرک است. تمام ظرفیت اتوبوس‌سازی در کشور در اختیار شهرداری است و با این روند امیدواریم کمبودها را بتوانیم به حداقل برسانیم و نیازهای سال‌های آینده به اتوبوس را نیز پاسخ دهیم.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.