در دیدار روسای جمهور ایران و چین چه گذشت؟

آفتاب نیوز . ۱۴۰۳/۸/۳،‏ ۶:۰۵


روسای جمهور ایران و چین در دیدار یکدیگر ضمن تاکید بر تعامل برای گسترش همکاری‌ها و ارتقای سطح روابط فیمابین، از بحران کنونی در منطقه ابراز نگرانی و کلید کاهش تنش‌ها در منطقه را برقراری فوری آتش‌بس عنوان کردند.
آفتاب‌‌نیوز :

مسعود پزشکیان در ادامه برنامه‌های سفر به روسیه، عصر چهارشنبه دوم آبان ۱۴۰۳ در دیدار با «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین با بیان اینکه اعتماد متقابل با اقدامات و پروژه‌های مشترک عینیت خواهد یافت، تصریح کرد: ارتباطات ما باید بر مبنای یک برنامه با چارچوب و زمان‌بندی مشخص در کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی با هدف برد-برد دنبال شود، این شکل از تعامل به تعمیق مناسبات منجر خواهد شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه چین دوست و مهمترین شریک تجاری ماست، خاطرنشان کرد: باور داریم که با کمک هم خواهیم توانست در مقابل تمامیت‌خواهی کشور‌های غربی ایستادگی کنیم. بنده شخصا بر گسترش روابط با چین نظارت دارم و به همکارانم در رفع موانع احتمالی گسترش و ارتقای سطح همکاری‌های فیمابین کمک می‌کنم.

پزشکیان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه آنچه امروز صلح را در منطقه ما به خطر انداخته است، حمایت بی‌چون و چرای آمریکا و برخی کشور‌های غربی از رژیم صهیونیستی است، افزود: این رژیم همه خطوط قرمز را نیز زیرپا گذاشته و با کشتن افراد بی‌گناه و غیرنظامی اثبات کرده که به هیچ اصل انسانی و حقوقی پایبند نیست.

رئیس جمهور اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با وجود برخورداری از حق مشروع دفاع از خود در برابر نقض حاکمیت ملی و ترور میهمان رسمی‌اش در تهران از سوی رژیم صهیونیستی، حاضر شد به نفع صلح در منطقه و برقراری آتش‌بس در غزه از این حق چشم‌پوشی کند، اما دیدیم که صهیونیست‌ها به جای صلح و آتش‌بس در ارتکاب جنایات خود جری‌تر شده و حتی دایره آن را به لبنان نیز گسترش دادند.

پزشکیان با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران جنگ را به نفع هیچ‌کس نمی‌داند و لذا به دنبال جنگ و درگیری نیست، گفت: با این وجود اگر کسی بخواهد تعرض و تجاوزی به ما داشته باشد، پاسخی سخت و قاطعانه دریافت خواهد کرد.

رئیس جمهور چین نیز در این دیدار با اعلام آمادگی برای تعمیق روابط کشورش با جمهوری اسلامی ایران، بر ضرورت تقویت اعتماد متقابل تاکید کرد و گفت: روابط دوستانه با ایران برای ما ارزشمند است و آماده‌ایم با طرف ایرانی از منافع مشترک دو کشور دفاع کنیم. این نخستین ملاقات ماست و معتقدم می‌توانیم همکاری‌ها و روابط فیمابین را گسترش دهیم.

شی جین پینگ با قدردانی از تعاملات سازنده دو کشور در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی افزود: ایران و چین همچنین می‌توانند در حوزه‌های مختلف از جمله شیوه حکمرانی و مسائل اقتصادی، فرهنگی و نظامی همکاری‌های مفیدی داشته باشند و در همین راستا اعلام می‌کنم که تمهیدات آغاز دور جدیدی از همکاری‌ها میان دو کشور فراهم شده است.

رئیس جمهور چین در بخش دیگری از سخنانش شرایط فعلی و افزایش تنش‌ها در منطقه را بسیار نگران‌کننده توصیف و کلید کاهش تنش را برقراری فوری آتش‌بس عنوان کرد و اظهار داشت: باور داریم که دوستان ایرانی ما تدبیر مناسب برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه را به کار خواهند گرفت. باید از تشدید درگیری‌ها در منطقه جلوگیری کرد.

 دیدار روسای جمهور ایران و روسیه

مسعود پزشکیان همچنین بعد از ظهر چهارشنبه دوم آبان ۱۴۰۳ در دیدار با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه با اشاره به دیدار و گفت وگوی اخیر خود با وی در عشق‌آباد تصریح کرد: پس از بازگشت از سفر به ترکمنستان و پیرو دیدار و مذاکراتی که داشتیم، تفاهمات و توافقات میان دو کشور را پیگیری کردم تا در جریان این سفر و دیدار با جنابعالی بتوانیم اجرای آن‌ها را یک گام دیگر به پیش ببریم.

رئیس جمهور با بیان اینکه پیشبرد تفاهمات و اجرای توافقات با روسیه را شخصا پیگیری می‌کنم، افزود: معتقدم روابط ایران و روسیه راهبردی و برای هر دو کشور بسیار مفید است. همچنین چارچوب بریکس را همچون اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان شانگ‌های که در هر سه با پشتیبانی روسیه عضو شده‌ایم، بستر مناسبی برای تعامل سازنده با شما می‌دانم.

پزشکیان با مفید و سازنده توصیف کردن مطالب و دیدگاه‌هایی که در نشست‌های امروز بریکس مطرح شد، بر اهمیت تداوم قدرتمندانه این رویکرد‌ها تاکید کرد و اظهار داشت: امیدوارم بتوانیم این سیاست‌ها و نگاه‌های سازنده‌ای را که در جلسات و رایزنی‌های امروز مطرح شد، در عمل نیز در عرصه‌های دوجانبه و منطقه‌ای دنبال کنیم تا به شکلی موثرتر مقابل سیاست‌های تمامیت‌خواهانه و یکجانبه‌گرایانه آمریکا در دنیا بایستیم و تاثیرگذاری تحریم‌ها علیه ایران و روسیه را کاهش دهیم.

رئیس جمهور با ابراز امیدواری نسبت به اینکه روابط اقتصادی، سیاسی، علمی، فرهنگی و تجاری دو کشور بیش از پیش گسترش یابد، گفت: امیدوارم به زودی در جریان سفری رسمی که توافق شده به روسیه داشته باشیم، بتوانیم توافق‌نامه جامع میان دو کشور را امضا و وارد فاز عملیاتی کنیم.

ایران و روسیه در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی همکاری سازنده‌ای داشته‌اند

رئیس جمهور روسیه نیز در این دیدار با اشاره به اینکه اولین سفر پزشکیان به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور، برای روسیه از اهمیت نمادین بالایی برخوردار است، خاطرنشان کرد: دو کشور همواره در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی همکاری سازنده‌ای با یکدیگر داشته‌اند و روسیه از درخواست‌های جمهوری اسلامی ایران برای عضویت در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، سازمان شانگ‌های و بریکس حمایت فعال کرده است.

ولادیمیر پوتین با بیان اینکه حضور دو کشور در سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای فرصت‌های جدید و مفیدی برای همکاری در اختیار دو طرف قرار می‌دهد، به گفتگو‌های سازنده خود با دکتر پزشکیان در عشق‌آباد نیز اشاره کرد و گفت: در آن دیدار نیز در مورد جنبه‌های اصلی همکاری‌های دوجانبه و مهمترین مسائل منطقه گفتگو و توافق کردیم که به تقویت روابط فیمابین ادامه دهیم؛ روابط ما در حال پیشرفت است و ماهیت واقعا دوستانه و سازنده‌ای دارد.

رئیس جمهور روسیه با اشاره به اینکه نتایج رایزنی‌های مقامات دو کشور به زودی با امضای توافق جامع راهبردی میان دو کشور رسمیت خواهد یافت، افزود: در گفتگو‌های عشق‌آباد نیز گفتم که یکی از وظایف اصلی ما در روابط این است که روند مثبت همکاری‌های اقتصادی را تقویت کنیم. بر این اساس جنابعالی پذیرفتید که به زودی سفری رسمی به مسکو داشته باشید تا سند جامع همکاری و اسناد مهم دیگری را در همین راستا امضا کنیم.

پوتین با تاکید بر اهمیت فعالیت کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور به ریاست وزرای انرژی روسیه و نفت ایران اظهار داشت: یکی از اولویت‌های ما اجرای پروژه‌های مشترک بزرگ مانند توسعه زیرساخت‌های ریلی ایران در چارچوب پروژه عظیم کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال-جنوب و ساخت واحد‌های دوم و سوم نیروگاه بوشهر است. البته توسعه روابط اقتصادی میان ما و دیگر کشور‌های منطقه نیز با توافق‌نامه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا که در پایان سال ۲۰۲۳ به امضا رسید، بهبود خواهد یافت.

رئیس جمهور روسیه با ابراز خشنودی از روند رو به رشد همکاری‌های فرهنگی میان دو کشور و از جمله توافقنامه تاسیس و فعالیت مراکز فرهنگی متقابل تصریح کرد: لغو ویزای گروه‌های گردشگری در سال گذشته باعث رشد ۵۲ درصدی تبادل گردشگر میان دو کشور شده است.

پوتین در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه دو کشور به بحث درباره مهمترین مسائل بین‌المللی از جمله تحولات دراماتیک در خاورمیانه، وضعیت در سوریه و قفقاز ادامه خواهند داد، خاطرنشان کرد: به طور کلی باید بگویم که دیدگاه‌های روسیه و ایران در مورد مسائل جهانی نزدیک یا کاملا منطبق است؛ ما به دنبال ایجاد نظم جهانی عادلانه و چند قطبی و حفظ نقش محوری سازمان ملل هستیم.

رئیس جمهور روسیه گفت: می‌خواهم از این فرصت استفاده می‌کنم، تا از شما بخواهم سلام‌ها و بهترین آرزوهایم را به رهبر ایران برسانید؛ ما بسیار قدردان توجه و رویکرد سازنده ایشان در خصوص توسعه روابط ایران و روسیه هستیم.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه