اسرائیل زیر شلاق حزب‌الله با رکورد ۳۹ عملیات پهپادی موشکی

فردا نیوز . ۱۴۰۳/۸/۳،‏ ۸:۰۳


«حزب‌الله به رغم حملات قابل توجهی که دریافت کرد، توانست خود را ترمیم کند.» شبکه ۱۲ رژیم‌صهیونیستی دیروز در گزارشی به این نکته اشاره کرد. نشنال اینترست هم نوشت: «تهدید پهپاد‌ها نشان می‌دهد با وجود فشار فزاینده اسرائیل بر حزب‌الله، این جنبش همچنان در حملات خود مؤثر عمل می‌کند.»

مقاومت لبنان با حملات پیاپی موشکی و پهپادی امان صهیونیست‌ها را طوری بریده که نه تنها یک‌میلیون نفر از ساکنان اراضی اشغالی راهی پناهگاه شدند و در تردد‌های دیپلماتیک با این رژیم از جمله در سفر وزیر خارجه امریکا، وقفه ایجاد شد بلکه رسانه‌های عبری‌زبان هم به صورت متناوب به وضعیت وخیم در مواجهه با حزب‌الله اشاره می‌کنند. 

«حزب‌الله به رغم حملات قابل توجهی که دریافت کرد، توانست خود را ترمیم کند.» شبکه ۱۲ رژیم‌صهیونیستی دیروز در گزارشی به این نکته اشاره کرد. نشنال اینترست هم نوشت: «تهدید پهپاد‌ها نشان می‌دهد با وجود فشار فزاینده اسرائیل بر حزب‌الله، این جنبش همچنان در حملات خود مؤثر عمل می‌کند.» چنین تحلیل‌هایی در فضایی که حملات موشکی و پهپادی حزب‌الله علیه مواضع اشغالگران شدت گرفته است، منتشر می‌شوند، به ویژه که حزب‌الله لبنان فقط از روز سه‌شنبه تا نیمروز چهارشنبه، دست کم ۳۹عملیات علیه مواضع رژیم‌صهیونیستی انجام داد و تنها در یک مورد، نیرو‌های لبنانی مواضع نظامیان صهیونیست را در منطقه اشغالی المناره با شلیک چندین موشک هدف قرار دادند. مجموعه این حملات، رکوردی را ثبت کرد که از سال ۲۰۰۶ تاکنون سابقه نداشته است. بامداد دیروز، منابع عبری‌زبان از شلیک حداقل ۳۰ موشک از لبنان به سمت شمال فلسطین اشغالی از جمله حیفا و الجلیل الاعلی خبر دادند. رادیو ارتش رژیم‌صهیونیستی روز چهارشنبه اعلام کرد دو فروند موشک که از خاک لبنان شلیک شده، به دو کارخانه در شهر‌های «عکا» و «کریات بیالیک» در خلیج حیفا اصابت کرده است.

 در پی شلیک این دو موشک، صد‌ها هزار صهیونیست وارد پناهگاه شدند. این حملات باعث شد آژیر‌های خطر در تل‌آویو، گوش دان، رامات گان و مناطق اطراف آن به صدا درآید. ارتش رژیم‌صهیونیستی همچنین اعلام کرد در همان روز و طی چند ساعت ۲۵فروند موشک از خاک لبنان به سمت خلیج حیفا و الجلیل علیا شلیک شدند. حزب‌الله در حمله به حیفا از ۲۰تیر راکت سنگین فادی۱ استفاده کرده که دشمن مدعی رأی‌گیری و سرنگونی ۱۵فروند آن شده، اما از سرنوشت پنج فروند موشک دیگر چیزی نگفته است. هر پنج راکت دیگر به منطقه صنعتی کریوت اصابت کرده است. 

 شروع سال تحصیلی به تعویق افتاد

عملیات رزمندگان لبنانی منطقه اشغالی کریات شمونا را نیز در برگرفت. رسانه‌های این رژیم اعلام کردند تعدادی راکت مستقیماً به سه ساختمان در شهرک کریات شمونا اصابت کرد. نیمه‌شب سه‌شنبه نیز مواضع نظامیان صهیونیست در مسکفعام هدف حمله موشکی قرار گرفت. جنبش حزب‌الله لبنان دیروز پایگاه نظامی گلیلوت را که به عنوان یک واحد اطلاعاتی ارتش رژیم‌صهیونیستی فعالیت دارد در شمال تل‌آویو، هدف حمله راکتی قرار داد. به دنبال این تحولات، ارتش رژیم‌صهیونیستی اعلام کرد، روز چهارشنبه در پی به صدا درآمدن آژیر‌های هشدار حمله هوایی در مرکز و شمال اراضی اشغالی، خروج آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا از تل‌آویو به تعویق افتاد. شبکه امریکایی ان‌بی‌سی‌نیوز هم افشا کرد بلینکن در طول حضور خود در سرزمین‌های اشغالی، از ترس به پناهگاه‌ها در تل‌آویو پناه برده بوده است. دانشگاه حیفا نیز شروع سال تحصیلی را به تعویق انداخت.

 فرار یک‌میلیون صهیونیست به پناهگاه‌ها

رسانه‌های رژیم‌صهیونیستی اعتراف کردند سه‌شنبه عصر سه پهپاد باعث شد یک‌میلیون اسرائیلی در پناهگاه‌ها بمانند آن هم در شرایطی که هواپیما‌های نیروی هوایی آن‌ها را تعقیب کردند. کانال ۱۳ عبری اذعان کرد که یک پهپاد در پایگاه فرماندهی ارتش اسرائیل در منطقه مناشه در جنوب وادی آرا منفجر شد. کانال ۱۲ صهیونیست‌ها هم با اشاره به نفوذ مشکوک هواپیما‌های بدون سرنشین، به رهگیری برخی از آن‌ها اشاره و این را هم اضافه کرد که دست‌کم یک پهپاد همچنان در حال حرکت است. ساعتی بعد، رادیو ارتش رژیم‌صهیونیستی اعلام کرد نظامیان این رژیم ۴۰دقیقه در جست‌وجوی این پهپاد لبنانی بودند. امیر بابوت، خبرنگار نظامی وب‌سایت عبری والا با اشاره به این واقعه آن را نشان‌دهنده ادامه شکست پدافند اسرائیل دانسته است. این پهپاد حدود یک ساعت در آسمان شمال فلسطین اشغالی پرواز کرد و اسرائیل نتوانست آن را رهگیری کند. رادیو ارتش رژیم‌صهیونیستی به نقل از یک نظامی اعلام کرد بقایای پهپاد شلیک‌شده از سمت لبنان پیدا نشده است. قبل از این، منابع عبری‌زبان از اصابت یک پهپاد به پایگاهی اسرائیلی در شرق الخضیره در شمال تل‌آویو خبر داده بودند. رسانه‌های عبری‌زبان در گزارش‌های خود از حملات اخیر، به صدور بیانیه‌های متعدد حزب‌الله لبنان مبنی بر پذیرش مسئولیت عملیات‌های مختلف علیه نظامیان صهیونیست و شهرک‌نشینان پرداختند و ارتش اشغالگر صهیونیستی نیز زخمی‌شدن ۲۲نظامی در نبرد‌های جنوب لبنان را تأیید کرد. 

 قدرت حزب‌الله کم نیست

برآورد‌ها در میان صهیونیست‌ها حاکی است گروه‌های مقاومت در منطقه چندین ماه است درصدد هدف قرار دادن بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اشغالگر هستند. سازمان رادیو و تلویزیون رژیم‌صهیونیستی در این باره گزارش داد: «یکی از سناریو‌های مورد انتظار در این زمینه، هدف قرار دادن نتانیاهو از طریق پهپاد بود. این همان کاری است که حزب‌الله شنبه انجام داد و توانست خانه شخصی نتانیاهو در قیساریه را با وجود اینکه او آنجا نبود، هدف قرار دهد.» 

حزب‌الله حمله به خانه نتانیاهو را در چارچوب پاسخ به ترور «سید حسن نصرالله» دبیرکل فقید این جنبش انجام داده است، از این رو تسفیکا حییموویچ، فرمانده سابق پدافند هوایی رژیم‌صهیونیستی اعلام کرد حمله حزب‌الله به خانه نتانیاهو نشان می‌دهد حمله به پایگاه مقر تیپ گولانی در جنوب حیفا تصادفی نبوده است، به ویژه که این پایگاه در فهرست اهدافی بود که پیش‌تر از سوی حزب‌الله مشخص شده بود. وقایع یک سال گذشته در اراضی اشغالی زیان‌های اقتصادی قابل توجهی را متوجه صهیونیست‌ها کرده و در ارزیابی صندوق بین‌المللی پول از وضعیت اقتصادی رژیم‌صهیونیستی مؤثر بوده است. این نهاد، پیش‌بینی کرده است اقتصاد اسرائیل در سال ۲۰۲۴ تنها ۷/۰ درصد رشد کند که به مراتب کمتر از پیش‌بینی‌های قبلی این صندوق است که از رشد ۶/۱ درصدی خبر داده بود، این در حالی است که رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۳ به ۲درصد رسیده بود. همچنین برای سال ۲۰۲۵ صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است رشد اقتصادی به ۷/۲ درصد برسد که این رقم نصف آن چیزی است که قبلاً انتظار می‌رفت و به معنای رشد منفی و انقباض اقتصادی است.

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه