اعلام نظر رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی درباره کاوش های جدید در موزه عصر آهن

خبرگزاری برنا . ۱۴۰۳/۸/۳،‏ ۷:۴۲


رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مورد کاوش های جدید در موزه عصر آهن نظر خود را اعلام کرد.

مصطفی ده پهلوان، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گفتگو با خبرنگار برنا درباره اظهارات مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی مبنی بر تلاش برای اخذ مجوز از پژوهشگاه برای انجام کاوش‌های جدید در موزه عصر آهن گفت: ما باید شرایط را بسنجیم تا ببینیم کاوش جدید چه سودی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه گور‌های سایت موزه عصر آهن باز شده و کار‌های DNA، مسائل مرمتی و حفاظتی در آنجا انجام شده، گفت: حتی این سایت موزه موضوع بسیاری از مقالات و پایان نامه‌ها بوده است.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تأکید کرد: ما باید بررسی کنیم که آیا شرایط نگهداری از گور‌های جدید و بیشتری که کاوش می‌کنیم را داریم یا همانطور در خاک بماند بهتر است؟

ده پهلوان تصریح کرد: ۴۰ سال است که علوم آزمایشگاهی در حوزه میراث و تحولات زیستی ورود کرده و حتی در مورد مسیر‌های مهاجرتی و رژیم‌های غذایی به ما اطلاعات داده است.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی با تأکید بر پیشرفت علوم طی ۳۰۰ تا ۵۰۰ سال آینده گفت: قطعاً اگر بتوانیم این میراث ارزشمند را حفظ کنیم چند صد سال بعد با پیشرفت علوم، اطلاعات بهتر و جالب تری درباره این گور‌ها به دست می‌آید.

ده پهلوان ادامه داد: باید بدانیم سوال جدیدی در این کاوش‌ها مطرح است یا خیر؟ در صورت نبود پرسش مهم برای حل ابهامی از گذشته فرهنگی ایران با کاوش جدید موافقت نمی‌کنیم، حتی اگر کشور از لحاظ حفاظت محوطه‌ها هم در شرایط مطلوب قرار داشت، باز هم باید به اندازه نیاز کاوش می‌کردیم.

وی گفت: آیندگان به این ذخایر میراثی نیاز دارند و قطعاً تجهیزات و روش‌های چند صد سال آینده بهتر از امروز عمل می‌کند و می‌تواند اطلاعات دقیق تری به مخاطب بدهد.

نمایش گور بانوی سه هزار ساله سگزآباد در موزه شهر قزوین

ده پهلوان به برنا خبر داد: اعطای مجوز کاوش محدود در محوطه نقش رستم

کاوش اثر ۹ هزارساله مرودشت

مطالعه خبر در منبع

نظرات کاربران
    برای ارسال نظر، لطفا وارد شوید.

    اخبار مشابه